شناسهٔ خبر: 23627760 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تلویزیون بالاخره ساز زدن خانم‌ها را نشان داد

فرهنگ > موسیقی - شرق نوشت: نشان‌ دادن ساز، خانم‌ها کنار آقایان در حال ساز زدن و خانم‌هایی که کنار آقایان در گروه کر هم‌خوانی می‌کنند، تصاویری است که صدا و سیما از نشان ‌دادن آن‌ها به ‌شدت خودداری می‌کند. این بار اما چون تبلیغ کنسرت، مربوط به خود صدا و سیما بوده است، دیدن این‌ گونه تصاویر ایرادی ندارد؟

صاحب‌خبر -

در سی و سومين جشنواره موسيقی فجر امسال، گروه‌های مختلف موسيقی از ارکستر سمفونيک تهران تا گروه‌های کوچک‌تری از ايران و خارج از کشور اجرای خود را روی صحنه بردند.

يکی از اجراهايی که باعث ايجاد حاشيه شد، کنسرت ارکستر صدا و سيما به رهبری سهراب کاشف بود. چند روز قبل از اجرا، کسانی که در حال ديدن شبکه خبر بودند، با صحنه غريبی مواجه شدند. گوينده خبر گفت: «ارکستر سمفونيک رسانه ملی در سی ‌و سومين جشنواره موسيقی فجر، ترانه «ای ايران» را اجرا خواهد کرد» ولی نکته، تصاويری بود که همراه با صدای گوينده پخش می‌شد؛ خانم‌ها کنار آقايان ساز می‌زدند و گروه کر، متشکل از خانم‌ها و آقايان  همراه با هم، سرود «ای ايران» را می‌خواندند.

نشان‌ دادن ساز، نشان ‌دادن خانم‌ها کنار آقايان در حال ساز زدن و خانم‌هايی که کنار آقايان در گروه کر هم‌خوانی می‌کنند، تصاويری است که سال‌هاست رسانه ملی از نشان ‌دادن آن‌ها به ‌شدت خودداری کرده. حالا چه اتفاقی افتاده است که ما می‌توانيم اين تصاوير را ببينيم؟ آيا چون تبليغ کنسرت، مربوط به خود صدا و سيما بوده، ديدن اين‌ گونه تصاوير ايرادی ندارد؟ يا شايد فضا برای نشان‌ دادن عمق تخصص نوازندگان و آهنگ‌سازان ايرانی، به‌خصوص در زمينه موسيقی کلاسيک بازتر شده است؟

اميد آن است که گشايش‌ها در اين زمينه بيشتر شود تا فعالان اين عرصه از موسيقی در جايگاه واقعی خود نمايش داده شوند.

57242

نظر شما