شناسهٔ خبر: 23626896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:

راهکار رفع مشکلات فضای مجازی،بومی سازی است

قم- ایرنا- رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: راهکار برطرف شدن بسیاری از مشکلات فضای مجازی، بومی سازی و مدیریت درست و اصولی آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری چهارشنبه شب در همایش 'فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها' درمدرسه علمیه دارالشفای قم افزود: در توسعه فضای مجازی در کشور که اساس آن در غرب واقع شده است، دشمنان نسبت به مردم ایران اشراف اطلاعاتی پیدا می کنند.
وی اظهار داشت: آنها دشمنان با ابزار فضای مجازی به دنبال القاء تفکرات و فرهنگ خود بر سایر ملت ها و سیطره بر همه جهان بوده و سرمایه گذاری های عظیمی در این زمینه انجام داده اند.
وی گفت: فضای مجازی مسأله بسیار مهمی است که بقاء و تداوم حکومت ها به آن وابسته است و اگر امروز نتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم، به طور قطع انقلاب اسلامی نیز خدشه دار می شود.
شهریاری با اشاره به فناوری های همگرا در ترسیم آینده فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فناوری هوش مصنوعی، نانو ربات، شناختی و نقشه ژنتیکی، چهار فناوری هستند که آینده فضای مجازی را شکل می دهند و باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه امروز شرکت های حوزه نفت با شرکت های حوزه فناوری اطلاعات جایگزین شده اند، تصریح کرد: این شرکت های نرم افزاری امروز از بزرگترین سرمایه داران دنیا هستند و در کشورمان نیز گردش مالی شرکت های فناوری اطلاعات رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه شرکت های اپل، گوگل، آمازون و فیس بوک در مجموع 55 درصد کل سرمایه جهانی در حوزه فناوری اطلاعات را دارا هستند، اظهار داشت: شرکت های بزرگ فناوری قوانین یک طرفه ای را برای جذب اطلاعات از افراد تدوین کرده اند که بر تمامی جهان سیطره داشته باشند.
شهریاری با بیان اینکه امروز رسانه های جدید در برابر غول های رسانه ای سنتی شکل گرفته است، مجموع سرمایه های این رسانه ها را حدود 300 میلیارد دلار دانست و گفت: امروز فضای مجازی تمامی امور جامعه در حوزه های محیط زیست، کشاورزی، سلامت، صنعت، شهر، خانه و انرژی را در برگرفته است.
وی در ادامه افزود: امروز دولت های غربی با سرمایه گذاری عظیم درحوزه فناوری اطلاعات به دنبال تصاحب تفکرها و اندیشه های انسان ها بوده و به گونه ای در زندگی انسان ها نفوذ کرده اند که مهمترین نگرانی والدین، ارتباط فرزندان از طریق فضای مجازی با افرادی است که مورد تأیید نیستند.
شهریاری با بیان اینکه مسأله فضای مجازی موضوع بزرگی است که به اندازه بزرگی آن هزینه نکرده ایم، اظهار داشت: چالش های این فضا بسیار بزرگ و پیچیده است و اگر این مسأله را کوچک فرض کنیم به دنبال راه حل های کوچک خواهیم بود و در نهایت شکست می خوریم.
وی در ادامه افزود: ما ممکن است قادر به ساخت فناوری های برتر دنیا نباشیم، اما می توانیم از نوعی از فناوری استفاده کنیم که ما را با تولید خودمان به سرمنزل مقصود برساند و این مهم با سرمایه گذاری مناسب و مدیریت جهادی در این حوزه ممکن است.
شهریاری با اشاره به دو رویکرد متفاوت در کشورمان نسبت به تعامل با فضای مجازی، بر ضرورت تحقق اجماع نخبگانی در این رابطه تأکید کرد و گفت: در کشورمان برخی قائل به فضای آزاد بوده و در اصطلاح سیاست درب های باز را دنبال می کنند، این را هم می گویند که بازبودن به معنای دسترسی به فساد و فحشا نیست.
وی با بیان اینکه دسته دوم در تعامل با فضای مجازی تحفظ بیشتر بر حفظ حریم حاکمیتی دارند، خاطرنشان کرد: این رویکرد می گوید ما یک حریم حاکمیتی داریم که باید محفوظ بماند، هرچند مجبور شویم مقداری از فضای آزاد کشور را ببندیم یعنی چند سایت یا شبکه اجتماعی را فیلتر کنیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برخی از مشکلات فضای مجازی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از اموری که اعتقادها و معنویت های ما را تشکیل می دهد، امروز در شبکه های اجتماعی نه فقط مورد هجمه شبهه بلکه مورد بی حرمتی و فحاشی قرار گرفته است، البته بسیاری از این هتاکی ها از خارج از کشور است.
وی همچنین تصریح کرد: در شرایط کنونی فساد و فحشا در شبکه های اجتماعی جولان می دهد و متأسفانه برخی از هیچ بی حیایی دریغ ندارند و در این میان گاهی غیرت مردان به جوش آمده و باعث افزایش تنش و درگیری درون خانواده و گسترش طلاق می شود.
شهریاری با بیان اینکه متأسفانه فحاشی عده ای در فضای مجازی به هر کسی که با نظر و عمل او مخالف هستند، ایرانیان را به عنوان یک ملت بی فرهنگ در سطح بین الملل معرفی می کند، اظهار داشت: امروز در فضای مجازی آزادی بیان ابزاری شده تا عده ای هر حرف دروغی را بسازند و بزنند و گاهی جامعه را با التهاب ها و تنش هایی مواجه کنند.
وی یکی دیگر از مشکلات فضای مجازی را ترویج سبک زندگی غربی و بیگانه پرستی دانست و گفت: متأسفانه امروزه فضای مجازی تمام زمان اوقات فراغت خانواده ها و جوانان را به خود اختصاص داده و اعضای خانواده را از هم دور کرده است و همین مسأله آسیب های بسیاری را به دنبال داشته است.
همایش 'فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها' با پیام آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید و با حضور آیت الله مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از اساتید دروس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسؤولان اجرایی در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد.
8146 / 6133/ خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور **انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

نظر شما