شناسهٔ خبر: 23626643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فضای مجازی باید مورد بررسی فقهی قرار بگیرد

به گزارش ایرنا، وی در پیامی به همایش 'فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها' که چهارشنبه شب در مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: درگذشته که هیچ‌یک از

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، وی در پیامی به همایش 'فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها' که چهارشنبه شب در مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: درگذشته که هیچ‌یک از وسایل خبررسانی امروز نبود، ناچار بودند برای رساندن خبر به مردم یک شهر، یک جارچی استخدام کنند که صدای بلند و رسایی داشته باشد، دعوت برای جلسات عمومی در مساجد و باشگاه‌ها و امثال آن، راه دیگری برای اطلاع‌رسانی بود که آن‌هم محدود بود.
وی دراین پیام با بیان اینکه کم‌کم رسانه‌های نوشتاری، یعنی روزنامه‌ها پا به میدان گذاشتند که رساندن اخبار را در دایره وسیع‌تری بر عهده گرفتند، اظهار داشت: رادیو و تلویزیون به ‌عنوان دو خبررسان قوی و بومی، دایره خبررسانی را توسعه دادند ولی آن‌ها نیز محدودیت‌های خاص خود را داشته و دارند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرده است: در این اواخر پای فضای مجازی به میان آمد و شرق و غرب عالم را در برگرفت و به داخل تمام خانه‌ها نفوذ کرد و تبدیل به یک خبررسان مطلق شد، وسیله‌ای که می‌تواند خبرهای علمی، تاریخی، اخلاقی، پزشکی، اجتماعی و سیاسی بسیار مفید را به جوامع بشری برساند و دنیا را به‌پیش ببرد.
وی دراین پیام با بیان اینکه متأسفانه این غول خبررسانی از آغاز در اختیار جهان خواران و مستکبران عالم قرار گرفت، تصریح کرده است: آنها توانستند تمام منویات فاسد خود را، اعم از مفاسد اخلاقی و اجتماعی متزلزل کننده اعتقادات مذهبی و فروپاشنده خانواده‌ها را در آن بریزند و به گواهی آمارهای دقیق، این مفاسد بر آن مصالح پیشی گرفت و حتی از آن استفاده‌های ظالمانه اقتصادی نیز برای منافع خود کردند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه امروز مستکبران غربی امنیت جوامع غیر همسو با خود را هدف گرفتند و با برنامه‌ریزی دقیق به تشویق افراد ناآگاه یا آگاه و مزدور برای اغتشاش، آتش‌سوزی و تخریب دست زدند، گفت: آنها به پندار خود مقدمه انقلاب جدیدی را برای محو نظام اسلامی فراهم ساختند که خوشبختانه براثر بیداری ملت ما و پاسخ بسیار قوی و مؤثر و کوبنده، چند روزی بیشتر عمر نداشت و برچیده شد، هرچند دشمنان مشغول برنامه‌ریزی برای آینده هستند.
وی در ادامه افزود: در قضایای اخیر معلوم شد این فضای مجازی می‌تواند به‌عنوان ابزار مؤثری برای برهم زدن آرامش جامعه‌هایی که در خط منافع آن‌ها نیستند مورداستفاده قرار گیرد و این خطر را نباید دست کم گرفت، هزینه آن برای آن‌ها بسیار کم و اثرش ازنظر آن‌ها قابل‌توجه است و با این گزینه نیازی به گزینه‌های دیگر ندارند.
این مرجع تقلید فضاهای معروف مجازی امروز را در اختیار صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دانست و گفت: تمام اختیارات این فضاهای مجازی در دست آن‌هاست و به همه اجازه می‌دهند در آن ورود کنند، اما به صورت یک نوکر بی‌اختیار، البته متأسفانه به دلایل سیاسی و اقتصادی، برخی از دولتمردان طرفدار ادامه حیات آن‌ها، در میان ما هستند.
وی تأکید کرد: این وظیفه همه ماست که بکوشیم فضای مجازی سالمی برای جامعه خود فراهم کنیم که تمام نیازهای مثبت جامعه ما را تأمین کند و از مفاسد و خطرات آن برکنار باشد و در را به روی این غول ویرانگر ببندد و این کار قطعا شدنی است، ولی عزم الهی و جدی می‌خواهد.
وی در ادامه چند پیشنهاد ارائه و خاطرنشان کرد: نباید با برگزاری این همایش کار تمام شود ، بلکه یک کارگروه برای بررسی مسائل مربوط به آن تشکیل دهید و برنامه‌ها را دنبال کرده و به اطلاع تمام فضلا و حوزویان برسانید.
همایش 'فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها' با حضور آیت الله مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و جمعی از اساتید دروس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسؤولان اجرایی در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد.
8146 / 6133/ خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام

نظر شما