شناسهٔ خبر: 23625775 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ایران‌خودرو پیشتاز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

صاحب‌خبر -

گروه صنعتی ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و طلایه‌دار صنعت خودروی کشور به شمار می‌رود، توانسته در شاخص‌های مختلف تولید، کیفیت، خدمات پس از فروش و طراحی و توسعه محصول گام‌های مهمی را در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد. آمار و اطلاعات موجود از عملکرد این گروه صنعتی در 9ماهه سپری‌شده از سال 96، حکایت از تحقق بخش زیادی از اهداف ترسیم‌شده سالانه دارد. در سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو توانست با ایجاد پایگاه تولید محصول در شهر سمنان و کرمانشاه گام مهمی را در ایجاد اشتغال در این مناطق و جلوگیری از مهاجرت نیروی کار جوان به سمت شهرهای بزرگ بردارد. با بهره‌برداری از خط تولید در شهر سمنان 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند که اشتغال غیرمستقیم در بخش‌های خدماتی را نیز باید به این رقم افزود. سایت تولید در سمنان در فاز نخست تولید سمند را در دستور کار داشت که در پاییز سال جاری تولید پژوپارس نیز به آن اضافه شد. همچنین با بهره‌برداری از کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه با ظرفیت اسمی سالانه تولید ۳۰‌ هزار دستگاه و در دو شیفت کاری، تعداد زیادی از جوانان جویای کار این شهر مشغول به کار شده‌اند. ایجاد کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بوده است که در سال جاری به بهره‌برداری رسید. در فاز نخست این ‌کارخانه و در یک شیفت کاری، با ایجاد 300 شغل به صورت مستقیم، سالانه ۱۵ هزار دستگاه پژوپارس تولید می‌شود که این میزان در دو شیفت کاری به سالانه ۳۰‌ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید
توسعه محصول و عرضه محصولات جدید از رویکردهای اصلی ایران‌خودرو است. در سال جاری محصولات جدید تندر پلاس، دناپلاس، دناپلاس با موتور توربورشارژ، پارس‌اتوماتیک، 207i اتوماتیک و هایما اس.5  به بازار عرضه شده است. طراحی مجدد و تولید این محصولات به صورت کامل با توان و تخصص کارشناسان گروه صنعتی ایران‌خودرو محقق شده است. پژو 2008، محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو نیز در سال 96 روانه بازار شد. از دیگر گام‌هایی که گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 96 در مسیر خودروسازشدن برداشته، امضای قرارداد و تفاهم‌نامه 10جانبه بین‌المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید است. براساس این قرارداد که میان ایران‌خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری، قطعه‌سازان، دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین‌فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره‌جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران‌خودرو از طریق برترین‌های صنعت خودروی جهان آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول این قرارداد دوونیم سال‌آینده وارد بازار ایران شود و در 10 سال آینده، 23 محصول جدید روی دو پلتفرم طراحی‌شده تولید خواهد شد که تکیه در تولید محصولات جدید بر قطعه‌سازان داخلی خواهد بود. در سال 96، به منظور پیگیری اجرای مفاد قرارداد بین‌المللی ایران‌خودرو با طراحان برتر جهانی، نخستین نشست طراحان پلتفرم جدید ایران‌خودرو نیز برگزار شد.
خدمات پس از فروش
خدمات پس از فروش یکی از شاخص‌های اصلی در تعیین میزان رضایت مشتریان از محصول است. ایساکو امسال در بین 40 شرکت خودروساز داخلی و خارجی برای هشتمین دوره متوالی در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، موفق به کسب جایگاه نخست شده است. از سویی دیگر، طبق گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ‌ایساکو براساس برنامه‌ریزی یک‌ساله‌ در زمینه افزایش سرعت ارائه خدمات و کاهش زمان تعمیرات خودرو در شبکه نمایندگی‌ها موفق شد زمان تعمیرات در شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو را به 1.8 روز کاهش دهد و به رشد قابل‌توجهی در این حوزه دست یابد. براساس نتایج ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رضایت‌ مشتریان از خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، در بهار 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 25 امتیاز افزایش یافته است. طبق گزارش شهریور شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایساکو که در بهار سال گذشته عدد 711 را نشان می‌داد، در سه‌ماهه ابتدای سال 96 به 736 رسید و شرکت ایساکو با بهبود عملکرد خود باز هم موفق به افزایش چشمگیر رضایت مشتریان شد.
صادرات محصولات
توسعه صادرات و کسب سهم بالاتر از بازار جهانی ازجمله اهداف و رویکردهای اصلی ایران‌خودرو است. ایران‌خودرو درصدد است تا با توسعه و تنوع‌بخشی به محصولات و ارتقای کیفیت بتواند سهم مناسبی را در بازار جهانی کسب کند. بر همین اساس، در سال 96 تعدادی از محصولات ایران‌خودرو به بازار کردستان عراق معرفی شد، با اخذ استانداردها و مجوز لازم برای ورود، بازار کردستان به روی محصولات ایران‌خودرو گشوده خواهد شد. افزودن سمند به سبد تولیدات در اسکندریه نیز از دیگر اقدامات ایران‌خودرو در بخش صادرات است. در سال جاری هزار دستگاه سمند در این خط تولید و روانه بازار عراق می‌شود. علاوه بر سمند، درحال‌حاضر محصول پژوپارس در اسکندریه عراق تولید می‌شود. این محصولات سهم قابل‌توجهی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور عراق را به خود اختصاص داده‌اند. از سویی دیگر؛ با توجه به استقبال مشتریان در بازار کشورهای هدف، آپشن‌بندی به‌عنوان بخشی از فرایند فروش خودرو در کشورهای صادراتی ایران‌خودرو درآمده که با همکاری شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو) تأمین نیاز و خواست مشتریان به‌عنوان یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی ایران‌خودرو در این کشورها دنبال می‌شود.
قرارداد ایران‌خودرو و مرسدس‌بنز در قالب شرکت مشترک
یکی دیگر از اقدامات ایران‌خودرو در عرصه مشارکت‌های بین‌المللی در سال 96 عقد قرارداد همکاری با مرسدس‌بنز در قالب شرکت مشترک بود. قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری میان این دو شرکت به امضا رسید. قرارداد خودروهای تجاری که امضا شده شامل ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری است. این شرکت، به صورت انحصاری مسئولیت فروش محصولات تجاری مرسدس‌بنز را برعهده خواهد داشت. همچنین شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده نهایی می‌شود، مسئولیت تولید را برعهده دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس ازجمله تولیدات این شرکت خواهد بود.
ستاره‌های کیفی محصولات
افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود مستمر در فرایندها و زنجیره تأمین و تولید، رکن اصلی فعالیت در ایران‌خودرو به شمار می‌رود. به‌ویژه در سال‌های اخیر با عبور از موضوع تیراژ تولید و دستیابی به سطح تولید یک‌نواخت و اقتصادی، ارتقای کیفیت و توسعه محصولات از محورهای اصلی فعالیت‌های ایران‌خودرو بوده است. بعد از کسب ستاره برای محصولات در سال گذشته، در سال 96 نیز به طور میانگین در هر ماه ستاره‌ای به ستاره‌های کیفیت محصولات ایران‌خودرو افزوده شده است. در فروردین‌ماه امسال سورن از یک‌ستاره عبور کرده و دوستاره کیفیت را کسب کرده است. گزارش اردیبهشت‌ماه منتشرشده از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران‌مبین افزایش ستاره‌های تندراتوماتیک ایران‌خودرو بود. در این گزارش تندراتوماتیک ایران‌خودرو از سطح کیفی سه‌ستاره به چهارستاره ارتقا یافته است. دراین‌میان شرکت ایران‌خودرو با ارائه طرح فیس‌لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویکردی مستمر و همه‌جانبه‌ای را در استمرار مسیر ارتقای کیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است. تندرپلاس در اولین ارزیابی خود توانست چهارستاره کیفیت را از آنِ خود کند. محصول دناپلاس نیز در اولین حضور در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست سه‌ستاره کیفیت را کسب کند. پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده و با اجرای پروژه‌های بهبود مستمر کیفیت روی این محصول جدید، جایگاه این خودرو در رده‌بندی خودروهای تولید داخل، از رتبه فعلی نیز بالاتر برود. در سال 96 محصولH30 کراس نیز موفق به کسب دوستاره کیفیت شد.
ورود محصولات ایران‌خودرو به بازار سرمایه
گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور تنوع‌بخشی در ابزار‌های تأمین مالی خود، برای نخستین‌بار در سال جاری، تعداد شش ‌هزارو 500 دستگاه خودروی دنا را در بورس کالای ایران عرضه می‌کند. این تعداد 25 درصد از تولیدات دناست. از اهداف عرضه دنا در بورس کالا استفاده از معافیت مالیاتی 10درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش، شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تأمین مالی جدید و آزاد‌سازی قیمت خودرو است. افزایش صادرات ارزآور، افزایش سهم تولید داخل در محصولات که منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و آغاز تولید و عرضه محصولات جدید که باعث اشتغال‌زایی در ایران‌خودرو می‌شود؛ ازجمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو کلید خورده و در سال 96 با جدیت بیشتری دنبال شده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ١٣٩٦ اهتمام خود را به کار بسته تا در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش مؤثر و شایسته‌ای را ایفا کند.

نظر شما