شناسهٔ خبر: 23625508 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصطفی جهانگیر، علیرضا خوراکیان، محمد لگزیان

بررسی تأثیر تعلق خاطر کاری بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی به اشتراک گذاری خطاها

پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی به‌اشتراک‌گذاری خطاها در تأثیر تعلق‌خاطر کاری بر رفتار نوآورانة کارشناسان فناوری اطلاعات می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی به‌اشتراک‌گذاری خطاها در تأثیر تعلق‌خاطر کاری بر رفتار نوآورانة کارشناسان فناوری اطلاعات می‌پردازد. امروزه، سازمان‌ها برای رشد و حتی بقا به نوآوری‌ نیاز دارند. سازمانی که نتواند به‌طور مداوم محصولات و خدمات نوآورانه به بازار عرضه کند، با شکست روبه‌رو می‌شود. از سویی، رفتار نوآورانة کارکنان نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی است. تعلق‌خاطر کاری کارکنان یکی از عواملی است که می‌تواند بر این رفتار تأثیر بگذارد. با وجود این، نحوة تأثیرگذاری تعلق‌خاطر کاری کارکنان یکی از بحث‌های مهم در جامعة کارشناسان فناوری اطلاعات است. جامعة آماری این پژوهش، کارشناسان فناوری اطلاعات در شرکت‌های فناوری اطلاعات عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی در شهر مشهد است. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌ای شامل 26 سؤال، استفاده شد. این پرسش‌نامه، میان 210 نفر از کارشناسان فناوری اطلاعات در شهر مشهد توزیع گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌کار گرفته شد. نتایج، نشان داد تعلق‌خاطر کاری، بر به‌اشتراک‌گذاری خطاها و تولید ایده‌ها تأثیر مثبت و معنی‌دار دارد. همچنین به‌اشتراک‌گذاری خطاها بر تولید و ترویج ایده‌ها تأثیرگذار است. به‌اشتراک‌گذاری خطاها، تأثیر تعلق‌خاطر کاری بر تولید و ترویج ایده‌ها را میانجی‌گری می‌کند.

کلیدواژه ها: به اشتراک گذاری خطاها؛ رفتار نوآورانه؛ کارشناسان فناوری اطلاعات؛ تعلق خاطر کاری

نویسندگان:

مصطفی جهانگیر: دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشگاه فردوسی مشهد

 علیرضا خوراکیان: استادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد

محمد لگزیان: دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد

مجله مدیریت نوآوری - دوره 5، شماره 1، پیاپی 15، بهار 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما