شناسهٔ خبر: 23625408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

اسحاق جهانگیری:

ایران هیچ محدودیتی برای ارتقای همکاری‌های دفاعی و نظامی با پاکستان قائل نیست

صاحب‌خبر - معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان دو کشور دوست و همسایه با مشترکات تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و دینی هستند، تاکید کرد: تهران برای گسترش مناسبات خود با اسلام‌آباد هیچ محدودیتی قائل نیست.
اسحاق جهانگیری روز گذشته در دیدار رانا تنویر، وزیر تولیدات دفاعی پاکستان با تاکید بر اینکه ایران علاقه‌مند است روابط دوجانبه و منطقه‌‌ای خود را در همه سطوح با پاکستان ارتقا دهد،‌ گفت: هیچ کشوری نمی‌‌تواند در روابط خوب ایران و پاکستان خللی وارد کند. وی همچنین ایران و پاکستان را دو کشور تاثیرگذار در جهان اسلام برشمرد و با ابراز تاسف از اینکه کشورهای اسلامی امروز با مشکلات زیادی روبه‌‌رو هستند، اظهار داشت: یکی از پدیده‌‌های نگران‌‌کننده که در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی بروز یافته گروه‌‌های تروریستی و تکفیری هستند که چهره خشنی از اسلام را به نمایش می‌گذارند. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: سیاست‌‌های غلط آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه باعث به وجود آمدن گروه‌‌های تروریستی در برخی کشورهای منطقه شده و نتیجه این سیاست‌ها ترویج افراطی‌‌گری در سطح منطقه است و همکاری‌‌های تهران و اسلام‌آباد می‌‌‌تواند در حل مشکلات جهان اسلام موثر و کارساز باشد. جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران و پاکستان باید مسائل دوجانبه را به سرعت حل و فصل و به سمت توسعه مناسبات حرکت کنند، تصریح کرد: ایران و پاکستان از ظرفیت‌‌های فراوانی در بخش صنایع دفاعی برخوردار هستند و می‌‌توانند همکاری‌‌های خود را در این بخش گسترش دهند چراکه سطح همکاری‌‌های دفاعی دو کشور با ظرفیت‌‌‌های موجود متناسب نیست. وی ادامه داد: ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌‌های دفاعی و نظامی با پاکستان قائل نیست و سفر مقامات عالی رتبه نظامی دو کشور در سال‌های اخیر نیز نشان دهنده اراده جدی در جهت ارتقای سطح همکاری‌‌های دفاعی و نظامی است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دو کشور برای گشایش مرزهای رسمی جدید خاطرنشان کرد: ایجاد مرزهای رسمی جدید میان دو کشور می‌‌تواند رفت و آمدهای دو ملت و مبادلات تجاری فی مابین را تسهیل کند. جهانگیری یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌‌های ایران و پاکستان را محدودیت همکاری‌‌های بانکی برشمرد و ابراز داشت: دو کشور هنوز موفق نشده‌‌اند روابط بانکی فی مابین را به نقطه قابل قبولی برسانند که تجارت میان دو کشور را تسهیل کند.
وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی شدن پروژه خط لوله گاز و نیز تامین برق مورد نیاز پاکستان خبر داد و یادآور شد: ایران و پاکستان دستاوردهای خوبی در حوزه علم و فناوری دارند و تهران علاقه‌مند است همکاری‌های خود را با اسلام‌آباد در بخش دانشگاهی و علم و فناوری نیز ارتقا دهد. معاون اول رئیس‌‌‌جمهوری افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را موضوعی نگران‌کننده ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر باعث شکل‌گیری باندهای مافیایی شده، بر لزوم همکاری سه‌جانبه ایران، پاکستان و افغانستان برای مبارزه با باندهای مافیایی و تروریستی تاکید کرد. جهانگیری همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای تقویت همکاری‌‌های تجاری دو کشور از طریق بنادر چابهار و گوادر گفت: از سوی ایران هیچ محدودیتی برای همکاری از طریق این دو بندر وجود ندارد.

نظر شما