شناسهٔ خبر: 23625211 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ترک خوردن طاق بستان تکذیب شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، هرگونه ترک خوردگی، سیمان کاری و ایجاد کپک در اثر تاریخی طاق بستان را تکذیب کرد و گفت: از سال 1360 تاکنون هیچ‌گونه مرمتی در این اثر انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

طی روزهای اخیر برخی سایتهای خبری از ترک خوردگی یکی از آثار طاقبستان خبر داده بودند. محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمهای در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است، در این محوطه آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگنگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی بهنامهای ایوان کوچک و بزرگ است.

به گزارش ایرنا، جلیل بالایی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به همراه معاونان و متخصصان میراث فرهنگی از بخشهای مختلف محوطه تاریخی طاقبستان و کتیبه بازدید کردهایم، افزود: هیچ نوع ترک خوردگی، سیمان کاری یا کپک در این اثر تاریخی به چشم نمیخورد.

او از دغدغه اقشار مختلف مردم در مورد حراست از میراث فرهنگی استان قدردانی کرد و گفت: از همه منتقدان و کسانی که دلسوزانه در راستای صیانت از میراث فرهنگی استان کرمانشاه در رسانهها و شبکههای اجتماعی با دغدغه موارد را پیگیری میکنند، قدردانی میکنم.

بالایی تصریح کرد: اولویت ما در محوطه تاریخی طاق بستان دفع خطر، نجات بخشی و مراقبت و حفاظت بوده که کاری حساس و جدی است و با جدیت این موارد را پیگیری کردیم. وی طرح موضوع ترک خوردگی، سیمان کاری و ایجاد کپک در این اثر تاریخی را از اساس غلط دانست و گفت: این اثر سنگی سالهای طولانی در فضای باز و در معرض بارش ها، گرما و سرما بوده است، اما هیچ اثری از ترک خوردگی و دیگر موارد مطرح شده در فضای مجازی در این اثر به چشم نمیخورد. بالایی اظهار کرد: در طاقبستان مشغول انجام مطالعاتی در زمینه دفع خطر، ریزش سنگ و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف آن هستیم.

برچسب‌ها:

نظر شما