شناسهٔ خبر: 23624737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد و هیات همراه از اینچه برون در شرق گلستان

گرگان - ایرنا- مشاور رییس جمهوری و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و استانداران گلستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، اردبیل و بوشهر عصر چهارشنبه از اینچه برون در شرق گلستان و خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان در این نقطه مرزی بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا پس از برگزاری نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور که با حضور مرتضی بانک و استانداران مرتبط با این مناطق روز چهارشنبه در گرگان برگزار شد، شرکت کنندگان از محل ایجاد منطقه آزاد اینچه برون بازدید کردند.
قره جه طیار نماینده گنبد کاووس و شهرام کوسه غراوی نماینده شهرستانهای مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه درمجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه آهن شمال شرق 2، فرماندار گنبدکاووس و جمعی از مدیران ارشد استانی نیز در این بازدید حضور داشتند.
اینچه برون در شرق استان گلستان با کشور ترکمنستان هم مرز است.
واقع شدن در مسیر کریدور بین المللی ریلی و جاده ای شمال – جنوب، قرار گرفتن در نقطه مرزی با ترکمنستان و ساحل خزر و بهره گیری از ظرفیت بنادر، وجود اراضی شور و کم بازده ارزان قیمت در شمال استان، همجواری با دو کشور ترکمنستان و قزاقستان از طریق زمینی و دریایی، امکان ترانزیت و واردات غلات از کشورهای شمالی، برخورداری از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، جنگلی و دریایی، امکان دسترسی به بازار همسایگان شمالی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مزایای استان گلستان و منطقه آزاد اینچه برون است.
به گزارش ایرنا راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران آذر سال 93 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون در شرق استان گلستان به بهره برداری رسید.
این مسیر ریلی 900 کیلومتر است که 700کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، 120 کیلومتر در خاک قزاقستان و 80 کیلومتر آن در ایران واقع است.
این مسیر ریلی برای انتقال بار از کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) بوده و از لحاظ مسافت نسبت به دیگر کریدورهای موجود کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر دسترسی به حوزه آب های آزاد و کشورهای اروپایی محسوب می شود.
اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبدکاووس و در شمال این شهرستان واقع بوده و گمرک آن یک نقطه مهم اتصال و آمد و شد مرزی بین دو کشور است.
استان گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد.
به گزارش ایرنا نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه در ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی با حضور دکتر مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و استانداران ایلام، اردبیل، سیستان و بلوچستان و بوشهر به مدت یک روز در گرگان مرکز استان گلستان برگزار شد.
لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد از جمله در اینچه برون واقع در شرق استان گلستان و 12 منطقه ویژه اقتصادی پیش از این دو بار در دوره قبل مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد، اما در دوره کنونی مجلس با توجه استقبال مردم و نمایندگان مطرح و در کمیسیون اقتصادی مصوب شده است و باید در صحن علنی نیز بررسی و تصویب شود.

** بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد از موزه و بافت تاریخی گرگان
همچنین شرکت کنندگان در نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور درحاشیه سفر به گلستان شامگاه چهارشنبه از موزه باستان شناسی و بافت تاریخی گرگان بازدید کردند.
به گزارش ایرنا بافت تاریخی گرگان یکی از قدیمی ترین بافت های کشور است که ضمن قدمت تاریخی، زندگی در آن جریان دارد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، بافت تاریخی گرگان با مساحت 156 هکتار، اولین بافت تاریخی کشور بوده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.
شهر استرآباد دروازه ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بوده است.
بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل می شده که هم اکنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسکونی بیشترمتعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی ،تقوی ،باقری ،مفیدیان است.
بافت تاریخی گرگان در سال 1310 به شماره 41 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

نظر شما