شناسهٔ خبر: 23624731 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دانستنی‌ها

صاحب‌خبر -

تاکسی پرنده «ایراسپیس‌ایکس»
 رونمایی شد

تاکسی پرنده خودران و برقی شرکت «اسپیس‌ایکس» موسوم به “Mobi-One” اولین بار در نمایشگاه خودرو دیترویت رونمایی شد. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، بخش فناوری‌های پروازی(AirSpaceX) یک طرح از دیدگاه خود برای آینده خدمات تاکسی هوایی را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی(NAIAS) در دیترویت ارائه کرد.
این شرکت تاکسی پرنده خود موسوم به « Mobi-One»، که یک هواپیمای برقی و خودران با قابلیت پرواز و فرود عمودی است را برای حمل مسافر و بار با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت طراحی کرده است.
 به گفته مسئولان شرکت، سالیانه 300 میلیارد دلار هزینه سوخت و بهره‌وری در ترافیک و تاخیرهای حاصل از آن تنها در ایالات متحده آمریکا هدر می‌رود. علاوه بر این، رانندگان شهری در هر سال 42 ساعت در ترافیک گیر می‌کنند و 17 میلیارد کیلوگرم کربن را در جو زمین منتشر می‌کنند. این تاکسی پرنده یک جایگزین پاک و بی‌صدا برای حمل و نقل جاده‌ای است که تولید آن نیز مقرون به صرفه است. «Mobi-One» از چهار موتور الکتریکی روی بال بهره می‌برد که سازندگان ادعا می‌کنند کم‌صداتر از یک هلی‌کوپتر است. این پرنده برای حمل دو تا چهار مسافر یا بارهای بیش از 200 کیلوگرم با سرعت 241 کیلومتر بر ساعت با برد 104 کیلومتر طراحی شده است.
این تاکسی خودران امکان خلبانی شدن را نیز دارد. همچنین دارای اینترنت پر سرعت، سیستم ضد تصادف و سیستم هشدار ایمنی است.
به غیر از جابجایی مسافر و محموله، می‌توان از آن برای عملیات نجات پزشکی، تخلیه در زمان وقوع فجایع طبیعی، اطلاعات تاکتیکی، نظارت و شناسایی و پروازهای تحقیقاتی نیز استفاده کرد. هم اکنون کارهای اولیه مهندسی آن در حال انجام است، اما امید است که یک نسخه کامل از این وسیله به زودی در دسترس باشد. «جی‌پی یورو» مدیر تجاری «ایر اسپیس‌ایکس» می‌گوید: هدف ما این است که تا سال 2026، تعداد 2500 دستگاه از این هواپیما را در 50 شهر بزرگ آمریکا راه‌اندازی کرده و زیرساخت‌ها آن را فراهم کنیم.
وی افزود: برنامه توسعه این وسیله بسیار وسیع، فشرده و پرهزینه خواهد بود، اما حمل و نقل هوایی به عنوان یک سرویس می‌تواند میلیاردها دلار برای اقتصاد بهره‌وری داشته باشد. ما در حال بررسی مجموعه وسیعی از گزینه‌های تامین مالی، از جمله مالکیت پراکنده و مدل‌های به اشتراک گذاری سهام هستیم.

هوش مصنوعی در آزمون 
درک مطلب «استنفورد» رکورد زد

هوش مصنوعی شرکت‌های «علی‌بابا» و «مایکروسافت» در آزمون درک مطلب دانشگاه استنفورد، نمرات بهتری از انسان کسب کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، 20 سال پیش، فناوری «آبی عمیق»(Deep Blue) آی.بی.ام، «گری کاسپاروف» را در یک بازی شطرنج شکست داد و این رقابت کامپیوتر با انسان همچنان ادامه دارد. هوش مصنوعی گوگل اولین قهرمانی خود را چند سال پیش در یک بازی به دست آورد و همچنان به یاد گرفتن نحوه بازی کردن بازی‌های دیگر ادامه می‌دهد. در حال حاضر بلومبرگ گزارش می‌دهد که شرکت‌های «علی‌بابا» و «مایکروسافت» هر دو یک هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که نمرات‌شان در آزمون‌های درک مطلب دانشگاه استنفورد بهتر از انسان است.
شبکه عصبی عمیق شرکت تجارت آنلاین چینی اولین فناوری بود که در آزمون درک مطلب بالاتر از یک انسان بود.
طبق گفته بلومبرگ، آزمون 100 هزار سوالی دانشگاه استنفورد معتبرترین ابزار اندازه‌گیری توانایی یادگیری ماشین است. بالاترین نمره انسانی 304/82 است. در حالی که «علی‌بابا» به نمره 44/82 رسید. روز بعد، هوش مصنوعی مایکروسافت نمره 650/82 را به ثبت رساند.
در نهایت ایده این است که به سیستم‌های هوش مصنوعی کمک شود تا مقادیر زیادی از داده‌های نوشتاری را پردازش کند تا با دقت بیشتری به سوالات انسان پاسخ دهد.
«لوو سی» سرپرست دانشمندان شرکت «علی‌بابا» در بیانیه‌ای گفت: این بدین معنی است که پرسش‌های عینی مانند «چه چیزی باعث باران می‌شود» با دقت بالا توسط ماشین پاسخ داده شود. این فناوری می‌تواند به تدریج به برنامه‌های کاربردی متعدد مانند خدمات مشتریان، پاسخ‌های آنلاین به درخواست‌های پزشکی بیماران و کاهش نیاز به دخالت انسان به شیوه‌ای بی‌سابقه منجر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما