شناسهٔ خبر: 23622976 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه:بخش زیادی از مشکل کارون ورود فاضلاب به آن است

اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:مشکل کارون تنها بحث انتقال آب نیست بلکه بخش زیادی از مشکلات این رودخانه به ورود فاضلاب به داخل آن باز می گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا نعمت اله جعفرزاده چهارشنبه در نشست تخصصی راه های برون رفت از مرگ کارون در اداره کل محیط زیست خوزستان افزود: اعتقاد دارم سیستم تصفیه آب شهر اهواز و خوزستان از بهترین سیستم های تصفیه آب است اما دلیل آنکه آب شرب سالم به دست شهروندان نمی رسد آن است که این سیستم برای تصفیه فاضلاب ساخته نشده است.
وی یکی از راه های بهبود شرایط رودخانه کارون را تصفیه فاضلاب ها عنوان کرد و یادآور شد: وظیفه شکایت از شرکت ها و بیمارستان های متخلف که فاضلاب را درون رودخانه کارون می ریزند با اداره کل محیط زیست خوزستان است.
جعفرزاده گفت:قرار بود 16 سال پیش طرح جمع آوری فاضلاب اهواز در 40 ماه انجام شود که بدین منظور یک وام جهانی نیز پرداخت شد اما تاکنون به پایان نرسیده است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: طبق قانون ریختن فاضلاب حاوی مواد پرتوزا و تجمع پذیر به رودخانه ها ممنوع است.
وی گفت: حدود 20 نفر از اعضای هیات علمی خوزستان به مدت یکسال درخصوص وضعیت آبی، مسایل زیست محیطی، کشاورزی، گردشگری و شیلات رودخانه کارون تحقیق کرده و نتایج آن را در اختیار مسئولان قرار دادند.
این پژوهشگر گفت: ما در خوزستان به برگزاری نشست و همایش اکتفا می کنیم اما در استان های بالادست حوضه کارون دیگران را وادار به سخن می کنند و این تفاوت ما با استان های دیگر است.
وی با اشاره به اینکه رودخانه کارون دارای ارزش اقتصادی برای کل کشور است افزود: هر انسان عاقلی پیش از اقدام به کار، هزینه و منافع حاصل از آن را می سنجد و درخصوص انتقال آب نیز باید بررسی شود که اگر این حجم از آب منتقل شود چه چیز را به دست آورده و چه چیز را از دست می دهیم.
جعفرزاده با بیان اینکه جایگاه کارون را باید در محاسبات ملی ارزیابی کنیم یادآور شد: کارون به لحاظ اقتصادی ثمرات بسیاری برای کشور دارد که از جمله آن کشاورزی، مسایل صنعتی، شرب، شیلات و گردشگری است.

** وحدت اقوام راه برون رفت از مشکلات است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با انتقاد از اینکه طرح های بسیاری در خوزستان ناتمام مانده که این امر باعث ایجاد درماندگی در مردم این استان شده است اظهار کرد: طرح جمع آوری فاضلاب نیز از جمله همین طرح های ناتمام است.
‌عبدالرضا نواح با اشاره به اینکه در خوزستان شاهد بهبود نسبی اوضاع نیستیم افزود: نباید مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را با دید سیاسی بنگریم‌.
وی در بخشی دیگر سخنان خود خواستار وحدت تمام اقوام خوزستان شد و ادامه داد: با وحدت می توان مشکلات خوزستان را حل کرد. تفاوت اقوام نباید باعث بروز اختلاف شود. تضادهای موجود در این خصوص ناشی از سوء مدیریت فرهنگی است.

* کیفیت خرمای خوزستان کاهش یافته است
محمود محمودیان استاد دانشگاه شوشتر نیز درخصوص دبی رودخانه کارون اظهار کرد: مقدار کمی از دبی رودخانه کارون به نزولات آسمانی باز می گردد و بخشی از آن نیز ناشی از فاضلاب صنعتی است.
وی با اشاره به رعایت نشدن حق آبه خلیج فارس گفت: در گذشته کانال های خاکی در نخلستان ها وجود داشت که با پدیده مد آب خلیج فارس از بهمنشیر وارد کانال ها می شد و در هنگام جزر باز می گشت.
محمودیان یادآور شد: این امر باعث برقراری تعادل در شوری آب و کیفیت بالای خرما می شد اما اکنون کیفیت و کمیت خرمای خوزستان کاهش یافته است.
نشست تخصصی راه های برون رفت از مرگ کارون با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و خبرنگاران در محل اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان برگزار شد.
9887/ 6037
خبرنگار: ندا رضاپور ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*

نظر شما