شناسهٔ خبر: 23622775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

نگرانی اروپا از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران

تحلیل موسسه «گروه بین المللی بحران» نشان می‌دهد ۸۳ درصد شرکت‌های اروپایی نگران اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند.

صاحب‌خبر -

صراط:تحلیل موسسه «گروه بین المللی بحران» نشان می‌دهد ۸۳ درصد شرکت‌های اروپایی نگران اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیلگر موسسه مطالعاتی موسوم به «گروه بین المللی بحران» در مقاله‌ای در نشریه فارن افرز با اشاره به نامشخص بودن تاثیرات اقتصادی تصمیمات اتحادیه اروپا در حمایت از برجام و نیز تردید بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در ورود به بازار ایران نوشت: آیا این اقدامات پیام‌های قاطعی در مورد جدی بودن اروپا در محترم شمردن برجام ارسال خواهد کرد؟ اما تاثیرات اقتصادی چنین حرکت‌هایی شفافیت کمتری دارد. در نهایت، آیا بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی زمانی که با گزینش ظاهرا روشنی بین بازار ۱۹ تریلیون دلاری آمریکا و بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران روبرو می‌شوند آیا خطر تجارت با ایران را قبول خواهند کرد یا خیر؟

این امر به عواملی چند بستگی دارد. بر اساس بررسی اختصاصی «گروه بحران» از بیش از ۶۰ مدیر ارشد در شرکت‌های چند ملیتی که فعالانه به دنبال فرصت‌های اقتصادی در ایران هستند اکثریت آن‌ها یعنی ۸۳ درصد همچنان از چشم انداز اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه آمریکا نگران هستند و ۷۹ درصد برنامه‌های خود را برای ورود به بازار ایران از زمان اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۶ به تعویق انداخته اند.

تحلیلگر موسسه مطالعاتی در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد که اقدام ترامپ در عدم اعلام پایبندی ایران به برجام در ماه اکتبر حتی اگر پیامد‌های عملی فوری به همراه نداشت، اما تاثیر منفی بر برنامه ریزی‌های آینده تقریبا نیمی از شرکت‌هایی داشت که کارشناسان «گروه بحران» با آن‌ها مصاحبه کرده بودند. با این حال جالب است که اکثر افراد شرکت کننده در این مصاحبه‌ها یعنی ۶۴ درصد آن‌ها بر این اعتقاد بودند که حتی اگر آمریکا قرار باشد از برجام خارج شود این توافق به «احتمال زیاد» یا «تا اندازه‌ای احتمالا» دوام خواهد آورد.

تحلیلگر موسسه «گروه بین المللی بحران» در ادامه نوشت: اشاره به این نکته مهم است که اکثر شرکت‌هایی که در این بررسی شرکت کردند از فعالیت در ایران به علت تحریم‌های گذشته شاکی بودند و ۳۳ درصد آن‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ یعنی زمانی که تحریم‌های چند جانبه علیه ایران در اوج خود قرار داشتند تجارت با ایران را متوقف نکردند. مدیران اجرایی از ترکیبی از راهبرد‌های مبتنی بر شرکت‌های تابعه، اعطای مجوز و کاهش خطرات (نظیر کاهش حضور در بازار آمریکا) برای حفاظت از مناسباتشان با شرکت‌های ایران تحت آن شرایط استفاده می‌کردند.

آنچه قابل توجه است این است که دست کم پاره‌ای از شرکت‌ها با حمایت قاطع دولت هایشان مایل هستند حتی اگر دولت ترامپ برجام را لغو کند مقداری مشارکت اقتصادی با ایران را حفظ کنند. اروپا باید بر روی این احتمال بالقوه سرمایه گذاری کند و با ثابت کردن به ایران مبنی بر اینکه با آمریکا یا بدون آمریکا راهی پیش رو وجود دارد برجام را حفظ کند و برای تهران بدون توجه به انتخاب‌های واشنگتن بهتر خواهد بود که به برجام پایبند باشد و مناسبات تجاری خود را با اروپا حفظ کند تا اینکه بطور کامل از آن خارج شود.

 

نظر شما