شناسهٔ خبر: 23621578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جنجال در آمريکا بر سر رابطه داماد ترامپ با يک زن چيني

مايکل وولف نويسنده کتاب «خشم و آتش» مي گويد به احتمال زياد وندي دينگ جاسوس دولت چين باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از الحيات؛ هشدار نهادهاي اطلاعاتي امنيتي آمريکا به جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئيس جمهور‌ اين کشور، درباره رابطه دوستانه وي با يک زن تاجر چيني - آمريکايي و اينکه ممکن است اين رابطه منجر به سوء استفاده هايي شود، در آمريکا جنجال و بلوايي ايجاد کرده است.
پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات چاپ لندن در مطلبي به قلم جويس کرم با اشاره به جنجالها در آمريکا درباره رابطه جارد کوشنر داماد ترامپ با وندي دينگ زن چيني نوشت: روز گذشته، اطلاعاتي درباره هشدار دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا به جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئيس جمهور‌ آمريکا منتشر شد. ظاهرا اين هشدار پليس و دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا به داماد ترامپ از اين جهت بوده که احتمال دارد چين از ارتباط دوستانه اين زن تاجر چيني - آمريکايي (همسر سابق رابرت مرداک غول رسانه‌اي جهان) با وي و همسرش ايوانکا ترامپ با هدف خدمت به منافع پکن در آمريکا سوء استفاده کند.
الحيات نوشت: اين هشدار در حالي مطرح شد که اگر کنگره طرح هاي بودجه و سرمايه گذاري دولت آمريکا را تصويب نکند، اين دولت از توقف کامل فعاليت هاي خود نگران است. دمکرات ها با پشتيباني مالي هر طرحي که تضمين کننده حمايت از مهاجران زير سن قانوني نباشد، مخالف هستند اين در حالي است که ترامپ هر گونه توافقي را در اين زمينه قبل از پايان هفته بعيد مي داند که اين مسئله فعاليت دولت را تا زمان تصويب اين بودجه، با اختلال لجستيکي مواجه مي کند.
دفتر کوشنر تاکيد کرد: روابط وي با وندي دينگ، خانوادگي است. سخنگوي کوشنر گفت: جارد و همسرش ايوانکا قبل از منتقل شدن به واشنگتن، «يک دهه با رابرت و وندي مرداک دوست هستند و روابط ميان آنها سياسي نيست و به چين مربوط نمي شود». وي با اشاره به هشدار (دستگاههاي اطلاعاتي)، آن را موضوعي روتين ومعمولي دانست.
روزنامه «وال استريت ژورنال» در اين زمينه نوشت: مسئولان دستگاه ضد جاسوسي آمريکا يک سال پيش پس از اينکه «جارد کوشنر» به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ رئيس‌ جمهوري آمريکا منصوب شد، به وي درباره ارتباط دوستانه‌اش با همسر سابق «رابرت مرداک» هشدار داده و تاکيد کرده بودند که احتمال دارد دينگ از موضوع دوستي اش با کوشنر و همسرش، براي تقويت منافع تجاري چين در آمريکا بويژه براي پيشبرد طرح چين در آمريکا که ارزش آن به صد ميليون دلار مي‌رسد، سوء استفاده کند.
اين طرح شامل ساخت برج بيست و پنج متري در باغ چيني در واشنگتن است و دستگاه اطلاعاتي آمريکا آن را خطري براي امنيت ملي اين کشور مي داند و نگران اين مساله است که هدف واقعي از ساخت اين برج، جاسوسي باشد چرا که فاصله آن با کاخ سفيد کمتر از پنج کيلومتر است.
اجراي اين طرح در زمان باراک اوباما رئيس جمهور سابق به تصويب رسيد وسنگ بناي آن در سال دو هزار و شانزده گذاشته شد اما نهادهاي اطلاعاتي آمريکا، به علت نگراني ها در زمينه امنيت ملي و جاسوسي، از اقدامات اجرايي آن جلوگيري کردند.
ناظران از جمله مايکل وولف نويسنده کتاب «خشم و آتش» مي گويند به احتمال زياد وندي دينگ جاسوس دولت چين باشد. وي در گذشته با توني بلر نخست وزير ساق انگليس، رابطه عاطفي داشته است و همين مسئله بعد از چهارده سال ازدواج با مرداک، سبب جدايي وي از اين غول رسانه اي در سال دو هزار و سيزده شده است. همچنين برخي اطلاعات حاکي از وجود رابطه اي ميان وي و ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه است.
اما روزنامه «وال ستريت ژورنال» به نقل از سخنگوي دينگ نوشت: دينگ «نگراني هاي دفتر پليس فدرال (اف بي آي) يا ديگر دستگاههاي اطلاعاتي را در زمينه فعاليت هاي نهاد خود، بي مورد مي داند». وي افزود: دينگ اطلاعاتي درباره طرح ساخت برج در يک باغ با حمايت مالي دولت چين در اختيار ندارد».
الحيات نوشت: ‌دينگ در چين متولد شده و از بيست سالگي در آمريکا اقامت داشته است و داراي تابعيت آمريکايي و چيني است و مرداک هم صاحب شبکه «فاکس نيوز» است که از معروفترين حاميان ترامپ به شمار مي رود.
سخنگوي وزارت خارجه چين در واکنش به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال گفت: اميدواريم که افراد دست اندرکار، همکاري عملي ميان چين و آمريکا را در مسير صحيح آن قرار دهند و از بلوا و سر وصدا امتناع کنند.

نظر شما