شناسهٔ خبر: 23621435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

لزوم توجه بیشتر ایران به قلب تپنده اقتصاد عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: بصره قلب تپنده اقتصاد عراق است اما از این بازار بزرگ سه میلیون نفری در سال های گذشته غافل شده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «سیدحمید حسینی» عصر امروز (چهارشنبه) در نشست بررسی فرصت های اقتصادی بصره در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، افزود: اقتصاد عراق دارای چهار بخش متفاوت کردستان، بغداد استان های سنی نشین موصل و خانقین است. همچنین بازار کربلا، نجف و بصره را نیز نباید فراموش کنیم که گرایش شیعه دارند.

به گفته این مسوول، بازار کربلا، نجف و بصره از زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مناسب برای ایرانیان برخوردار است به سبب دسترسی راحت، بیش از سایر نقاط عراق اهمیت دارد.

وی یادآور شد: با این وجود، هنوز روی بصره بخوبی متمرکز نشده و از آن غافل شده ایم، در حالی که فرصت های تجاری، خدماتی، اقتصادی، صنعتی بویژه نفتی در این منطقه وجود دارد؛ زیرا 65 درصد تولید نفت عراق در این شهر صورت می گیرد و 90 درصد درآمد عراق به این شهر و درآمدهای نفتی آن وابسته است.

حسینی افزود: اهمیت این شهر تا جایی است که عراقی ها معتقدند اگر بغداد سقوط کند اما شهر بصره آزاد باشد، امکان بازپس‌گیری پایتخت عراق وجود دارد.

«با وجود این، فقط سه شرکت مپنا، تدبیر انرژی و کوثران تاکنون در بصره حضور یافته اند، در حالی که شاهد حضور فعالانه و چشمگیر کویت، امارات و ترکیه در این بازار هستیم».

این مسوول با بیان اینکه بازار بصره در مقایسه با سایر نقاط عراق رقابتی تر است، افزود: اگر بتوانیم در این بازار به رقابت با بازرگانان سایر کشورها بپردازیم، در سایر مناطق نیز حضور گسترده تری خواهیم داشت.

وی یادآوری کرد: دولت عراق پول زیادی ندارد. در مقابل، ملت عراق از درآمد ماهانه 600 تا 1500 دلاری برخوردارند. پس هنر ما باید این باشد که بازار و علاقه عمومی را به دست آوریم و زیاد به پروژه‌های دولتی این کشور متکی باشیم.

حسینی ابراز امیدواری کرد نخستین قرارداد حفاری و عملیات نفتی با شهر بصره عراق تا پایان امسال منعقد شود.

فرصت های ایران در بصره

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از علاقه زیاد مردم بصره به ایرانیان به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: وضعیت بهتر زیرساخت های آب، برق، راه و امنیت در ایران، نیروی انسانی آموزش دیده و با تجربه و برتری علمی و فناوری، همچنین شرایط سیاسی مناسب در این شهر برای پذیرش ایرانیان، از مزایای حضور ما در بازار بزرگ بصره است؛ زیرا عراقی ها علاقه چندانی به همکاری با اتباع عربستان، کویت و ترکیه ندارند.

وی با مناسب توصیف کردن همکاری های گردشگری و تجاری مردم بصره با ایرانیان ابراز امیدواری کرد که توان ها و ظرفیت های موجود در خرمشهر و آبادان از این طریق فعال شود.

حسینی، همچنین از برنامه‌ریزی برای اعزام هیاتی اقتصادی و تجاری به بصره تا پایان سال برای برگزاری نشست اقتصادی و همچنین مذاکرات دوجانبه بازرگانان خبر داد و گفت: به دنبال برگزاری جشنواره فروش بهاره در بصره در عید نوروز هستیم که می‌تواند آزمایشی مناسب برای واحدهای کوچک بازرگانی و تجاری کشورمان باشد.

وی تصریح کرد: از آغاز امسال تا دیروز پنج میلیارد و 58 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شد که رتبه دوم را بعد از چین به خود اختصاص داد.

این مسوول یادآور شد: در صورت باز بودن مرزها امکان صادرات روزانه تا 20 میلیون دلار کالا به عراق وجود دارد.

حسینی پیش از این اعلام کرده بود تا بیست و دوم آذرماه گذشته چهار میلیارد و 780 میلیون دلار صادرات به عراق صورت گرفت.

بصره دومین شهر بزرگ و بندر اصلی عراق با نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت است.

این شهر در امتداد اروندرود یک مسیر آبی نزدیک خلیج فارس واقع شده‌است که ۵۵ کیلومتری با خلیج فارس و ۵۴۵ کیلومتر با «بغداد» پایتخت عراق، فاصله دارد.

نظر شما