شناسهٔ خبر: 23621097 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شهرک سلامت پزشکان قزوین در هاله ای از ابهام/ویلاسازی هموار شود

قزوین- پیشنهاد ساخت شهرک سلامت توسط تعدادی از پزشکان قزوین با محور ایجاد خانه های ویلایی و رعایت مسائل زیست محیطی با بازدید استاندار قزوین وارد فاز جدیدی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته گذشته اعضاء نظام پزشکی استان قزوین در دیدار با استاندار قزوین خواستار همکاری برای ایجاد شهرک مسکونی البته با عنوان «شهرک سلامت» در داخل شهر قزوین شدند.

عبدالمحمد زاهدی در این دیدار گفت : اگر زمین پیش بینی شده کشاورزی نبوده و مشکل قانونی هم نداشته باشد با حضور کارشناسان راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از این زمین بازدید کرده و سپس نظر نهایی خود را اعلام می کنیم.

استاندار قزوین عصر امروز چهارشنبه به همراه علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار، ابوالفضل یاری رئیس برنامه و بودجه، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی مدیرامور اراضی استان و پیرمرادی مدیرکل دفتر فنی استانداری و نیز رئیس هیئت مدیره تعاون مسکن پزشکان از این زمین بازدید کرد.

این زمین که در داخل شهر قزوین و محدوده فروشگاه ارتش نزدیک پادگان و در نزدیکی چند قطعه از باغستان قرار دارد در محدوده ای است که در سالهای گذشته تعداد هشت تا ۱۰ تعاونی هم برای ساخت مسکن در آن منطقه اقدام به خرید زمین کرده اند.

طرح پیشنهادی پزشکان استان ساخت خانه های ویلایی است همان نگاهی که سالهاست در قزوین مطرح شده اما به صورت مدون و سیستماتیک و قانونمند و با رعایت همه مسائل زیست محیطی جلو نرفته و متوقف شده است.

تغییر کاربری زمین مورد نظر برای این شهرک یکبار در کارگروه زیربنایی با شرایط خاص تایید شده بود اما بعدها با مخالفت برخی دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی روبه رو شد.

دراین شهرک با 16.5 هکتار مساحت 250 قطعه واحد دوبلکسی با 160 متر مساحت برای هر قطعه در نظر گرفته شده و مجموعه امکانات رفاهی، فضاهای ورزشی و فرهنگی، انرژی سبز از نور خورشید و جمع آوری آب از باران در آن طرح ریزی شده است.

رعایت حریم این شهرک با پادگان براساس ضوابط اعلام شده مهم ترین مانع پیشرفت این طرح است که در بازدید استاندار رسیدگی به این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

مجید نصری مدیرعامل تعاونی مسکن پزشکان استان با اشاره به ضرورت تامین مسکن برای پزشکان در این باره می گوید: تعاونی مسکن پزشکان از سال ۷۷ قطعه زمینی در داخل شهر قزوین را خریداری کرده اما هنوز نتوانسته برای ساخت آن اقدام کند.

به گفته نصری این زمین به مساحت ۱۶.۵ هکتار آماده قطعه بندی برای ۲۵۰ نفر است که به عنوان شهرک سلامت با رعایت همه مسائل زیست محیطی و ایجاد فضای سبز، زمینهای ورزشی و جاده سلامت می تواند نمونه خوبی از یک ساخت و ساز دوستدار محیط زیست در استان باشد.

مدیرعامل تعاونی مسکن پزشکان استان می گوید: در کوتاه مدت می توان برای ۵ هزار نفر با ساخت و ساز در این محدوده شغل ایجاد کرد و در صورت موافقت و حل مشکل حریم با پادگان ارتش قادریم طرحهای تفریحی و جانبی مانند زمین ورزش و پیست دوچرخه سواری هم در این منطقه برای سلامت مردم ایجاد کنیم.

افلاطونی: زمین کشاورزی است و باغستان را تخریب می کند

رضا افلاطونی مدیرامور اراضی استان در حاشیه این بازدید در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که پرسید آیا این زمینها کشاورزی است یا بایر اظهارداشت: این زمین در محدوده باغستان سنتی و زیر شبکه آبیاری دشت قزوین قرار دارد و از نگاه کارشناسی نمی تواند در آن ساخت و ساز شود.

وی اضافه کرد: در طرح جامع شهری هم این منطقه در ردیف محدوده های حفاظت شده قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است و اگر قرار باشد مجوز داده شود سایر تعاونی ها که در گذشته دراین منطقه زمین گرفته اندنیز اجازه خواهند یافت مسکن بسازند و ما نگران از بین رفتن زمینهای کشاورزی و باغستان هستیم.

افلاطونی تصریح کرد: این موضوع باید با دقت مورد بررسی کارشناسان در کارگروه زیربنایی قرار گیرد و از نگاه ما منطقی نیست در آن ساخت و سازی حتی با عنوان شهرک سلامت انجام شود زیرا اصل کار ساخت مسکن ویلایی است.

موضوع به کارگروه زیربنایی می رود

ابوالفضل یاری رئیس برنامه و بودجه استان قزوین هم در این دیدار گفت: به هرحال این قطعه زمین فقط به حدود ۲۵۰ پزشک تعلق دارد و همه پزشکان از آن برخوردار نیستند و اگر در آینده افراد دیگری از این حرفه تقاضای زمین در این محدوده داشته باشند آیا کسی می تواند پاسخگو باشد؟

یاری نیز برای بررسی بیشتر این موضوع در جلسات کارشناسی موافقت کرد.

بابایی: تابو ویلاسازی را بشکنیم/ مردم نیازمند آرامش در خانه هایی با فضای سبز هستند

محمدحسین بابایی مدیر درمان تامین اجتماعی استان در این خصوص به خبرنگار مهر اظهارداشت: باید بپذیریم جامعه باید همه نوع نیازهای مردم را تامین کند و در کنار خانه های کوچک ۶۰ متری و ۷۰ متری و آپارتمانی بباید به مت احداث خانه هایی با حیات و محوطه و باغچه و باغ که به آرامش روانی مردم کمک کند هم باشیم.

وی اضافه کرد: سالهاست از زندگی در خانه های سنتی و پدری که حیات و محوطه سبزی داشته فاصله گرفته ایم و با ساخت برجهایی با خانه هایی کوچک با روح و روان مردم بازی کرده ایم و بسیاری از بیمارها ناشی از همین محیط های زندگی است که روح و آرامش از آنها گرفته شده است.

بابایی تصریح کرد: باید بپذیریم که به هر حال افرادی داریم که به دلیل شغل و مسئولیت هم توان مالی خوبی دارند و هم تمایل دارند در خانه های ویلایی زندگی کنند و این نیز یک حق شهروندی است و قرار نیست به این افراد توجه نشود و یا با خواسته های منطقی آنها مخالفت شود.

بابایی گفت: چرا از ظرفیت استان قزوین برای ساخت خانه هایی با حیات و باغچه و به صورت ویلایی استفاده نکرده ایم و این رویکرد باعث شده مردم قزوین و تهران و البرز که می توانند در همین قزوین خانه هایی مناسب داشته باشند به شهرهای شمالی بروند و صدها کیلومتر دورتر برای استراحت خود سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد: قرار نیست وقتی اسم خانه ویلایی مطرح می شود یک خانه لوکس در ذهنمان باشد بلکه یک خانه با حیاتی ۱۰ یا ۱۰۰ متری که به آرامش و سلامت خانواده کمک کند در این قالب تعریف می شود که خانواده ها بدون مزاحمت برای همسایگان و بدون آلودگی فضایی مناسب برای استراحت و گردش و بازی خانواده و بچه ها داشته باشد و به محیط زیست هم کمک کنند.

این پزشک منخصص اضافه کرد: باید برخی تابوها را بشکنیم و شفاف باشیم و اجازه دهیم از فرصت های خوب قزوین برای توسعه استان، ایجاد شهرک های سلامت، خانه های ویلایی حیات دار و تضمین سلامت و اقتصاد استان استفاده شود.

قزوین ظرفیت جذب سرمایه گذاری برای ویلاسازی دارد

* حاشیه: موضوع ویلا سازی برای طبقات متوسط به بالای جامعه در استان قزوین یک طرح مناسب و اقتصادی است تا بتوان از ظرفیت استان قزوین به دلیل داشتن باغستان، جاذبه های طبیعی و گردشگری، نزدیکی به تهران و آب و هوای مناسب بهره برد و بخشی از سرمایه های داخل و خارج استان را به سمت ساخت ویلاهایی مناسب برای گروه هایی با درآمد بالا در قزوین جذب کرد که این کار به ایجاد اشتغال و درآمد در استان نیز کمک می کند.

استاندار قزوین از پروژه های مشابه دیدن کند

در این میان ذکر این نکته ضروری است که بیش از یک دهه از واگذاری زمینهایی در محدوده جنوب منطقه هفت سنگان به کارمندان استانداری می گذرد که این محدوده با داشتن سند قطعی و مجوز قانونی برای ایجاد باغ ویلا در نظر گرفته شده بود که می توانست محل مناسبی برای مجموعه از کارمندان کم درآمد برای ساخت خانه های ویلایی کوچک و باغچه ای برای سالم سازی محیط زیست به عنوان طرحی منطقی در استان اجرا شود که به دلیل نبود حامی موثر و همزمانی با موضوع زمینهای بالای محدوده هفت سنگان دچار توقف و خاموشی شد. ای کاش استاندار محترم از زمینهای این گروه کم درآمد هم بازدید می کرد تا وضعیت آنها نیز روشن شود تا احساس شود عدالت در بازدیدها هم برقرار است.

اجرای طرح های ویلاسازی هرچند اولویت نیست اما با نگاه منطقی و آینده نگر میتوان به عنوان طرحی اقتصادی برای اشتغال، جذب سرمایه های استانهای تهران و البرز برای جایگزین کردن  تهیه خانه در قزوین به جای شمال به اقتصاد استان هم کمک کرد که این کار با توجه جدی به باغستان و حفظ زمینهای کشاورزی باید انجام شود.

به نظر می رسد باید یک تیم کارشناسی و حرفه ای با بررسی ظرفیت های منطقی و قانونی استان در ایجاد باغ ویلا و خانه های ویلایی لوکس طرحی مدون ارائه کنند تا در زمانی که رکود مسکن به اشتغال استان هم اسیب زده بتوان با تدبیر طرح عملیاتی را جلو برد.

شاید این بازدید شروعی باشد تا استاندار قزوین موافقت کند با تعیین تیمی کارشناسی همه ظرفیت های ویلاسازی که در مسیر گردشگری هم تعریف می شود در استان با رویکردی کارشناسی دنبال شده و به نتیجه برسد و طرح هایی مانند آنچه مورد بازدید قرار گرفت و سایر محدودهای دارای ظرفیت مورد بازنگری قرار گیرد.

قزوین میتواند منطقه مناسبی برای استراحت و گردش خانواده های ایرانی باشد و شناسایی و تعریف محدوده هایی با هدف ساخت باغ ویلاها و مناطق اقامتی سرسبز با عنوان شهرکهای سلامت با رعایت مسائل زیست محیطی الگویی عملی را در این عرصه معرفی کند.

نظر شما