شناسهٔ خبر: 23621069 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آتش بحران سوریه با تسلیح کردها توسط امریکا شعله ور شد

ائتلاف بین‌المللی مقابله با تروریسم در سوریه، به رهبری آمریکا در راستای حمایت از کرد‌های شمال این کشور، ۳۰ هزار سرباز کرد را تجهیز می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، توماس ویل رییس‌ بخش ارتباطات ستاد عملیات «عزم راسخ» از تشکیل ارتش سازمان یافته و مجهز با تانک‌ها، توپخانه‌ها و موشک‌ها برای تسلط بر ۲۵ درصد از خاک سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / روزنامه لبنانی الدیار نیز در تحلیلی به این موضوع پرداخت و نوشت: «این نیروها در منطقه‌ای تشکیل خواهند شد که بیشترین مناطق کشاورزی سوریه را در خود جای داده و سوریه از گندم این منطقه به حد خودکفایی رسیده است و این منطقه در هر فصل به میزانی که برای پنج سال کافی باشد محصول گندم برداشت می‌کند.» در ادامه این مقاله آمده است: «اینجا یادآور می‌شویم که آمریکا یک پایگاه هوایی سری را در سوریه تاسیس کرده است که دوشنبه از آن پرده برداشت. این پایگاه می‌تواند میزبان ۱۰۰ جنگنده آمریکایی باشد و در مسافتی با پایگاه نظامی التنف سوریه قرار دارد اما آمریکا این پایگاه را به صورت سری ساخته است و ۱۰۰ جنگنده آمریکایی را در این پایگاه برای حفاظت از یک چهارم خاک سوریه که آنجا را با کردها اشغال کرده‌ است، قرار خواهد داد.» اما کشور‌ها و سران مخالفان دولت سوریه نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.

سوریه: ارتش در کمین متجاوزان است
معاون وزیرخارجه سوریه تاکید کرد که اقدام آمریکا درباره استقرار نیروی امنیتی در مرز سوریه با ترکیه و عراق شکست خواهد خورد. به گزارش برنا، فیصل مقداد، معاون وزیرخارجه سوریه در مصاحبه با المیادین گفت: «تصمیم اخیر آمریکا درباره سوریه شکست خواهد خورد همان‌طور که دیگر اقدامات این کشور در سوریه ناکام ماندند. این اقدام آمریکا برای دمشق غافلگیرکننده نبود. این اقدام با اقدامات اسراییل هماهنگ است.» مقداد تاکید کرد: «ارتش سوریه قادر است به تمام خاک این کشور برسد و تمامیت ارضی را پس خواهد گرفت. کسی که فکر می‌کند می‌تواند بر وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاثیر بگذارد، در توهم به سر می‌برد. واشنگتن تاکتیک‌هایی را در پیش گرفته که بر ثبات جهانی تاثیر می‌گذارد. مواضع روسیه اما جدی است و بیانگر احترام به وحدت سوریه و هماهنگ با مشروعیت بین‌المللی است. مواضع دمشق و مسکو درباره مخالفت با مواضع آمریکا درباره قطعنامه‌های شورای امنیت مطابق است.» او در نهایت گفت: «نیروهای آمریکایی متوهم هستند و دمشق را نمی‌ترسانند. ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در کمین تمام کسانی هستند که بخواهند به تمامیت ارضی سوریه تجاوز کنند. وجود نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای در سوریه متجاوزانه و غیرقانونی است. مواضع نظام ترکیه نیز تبلیغات رسانه‌ای و غیرشفاف است و این کشور مسئول نفوذ تروریسم در سوریه است.»

ترکیه: «آشیانه‌های ترور» را نابود می‌کنیم
رییس‌‌جمهور ترکیه اعلام کرد، عملیات ترکیه علیه نیروهای شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین توسط مخالفان دولت سوریه (نیروهای مستقل شورشی و وابسته به ارتش آزاد) حمایت خواهد شد. به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رییس‌‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: «در چند روز آینده، یکی پس از دیگری «آشیانه‌های ترور» در سوریه را از بین خواهیم برد و این اقدام را از عفرین و منبج در شمال سوریه آغاز می‌کنیم.» وی ادامه داد: «نه متحدانی که در ظاهر صحبت از اتحاد می‌کنند اما از پشت خنجر می‌زنند می‌توانند مانع شوند و نه محافل سیاسی کلیشه‌ای طرفدار تروریسم توانایی ممانعت از این عملیات را خواهد داشت.» رییس‌‌جمهور ترکیه آمریکا را به ایجاد «ارتش ترور» در شمال سوریه متهم کرد و گفت: «حکومت سوریه نیز استقرار نیروهای امنیتی کرد در شمال سوریه را یک تهدید می‌داند و به‌هیچ‌وجه نگاه مثبتی به این مسئله ندارد. درواقع آمریکا از حدود ۱۲ هزار کیلومتر آنطرف‌تر آمده و می‌خواهد یک ارتش در شمال سوریه تشکیل دهد، آنگاه نامش را چه می‌گذارد؟ «نیروی امنیتی مرزی» اما چرا نیروی امنیتی مرزی؟
وزیر امورخارجه ترکیه نیز که در کانادا به سر می‌برد به انتقاد از برنامه آمریکا در تشکیل یک ارتش مرزی از نیروهای تحت حمایت خود در سوریه پرداخت. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفت: «ما تدابیر امنیتی را علیه سازمان‌های تروریستی صرف‌نظر از اینکه چه طرفی پشت این گروه‌هاست اتخاذ خواهیم کرد. برای ما مهم نیست که آمریکا باشد یا هر کشور دیگری». چاووش‌اوغلو افزود: «ما با «ی‌پ‌گ» (یگان‌های مدافع خلق کرد) مبارزه خواهیم کرد همان‌طور که با پ. ک.ک مبارزه کردیم؛ این مسئله موجودیتی برای ماست. آمریکا نمی‌تواند بیانیه‌هایی به اسم ائتلاف بین‌المللی صادر کند زیرا ما نیز از اعضای این ائتلاف هستیم.»

ایران: این اقدام آمریکا موجب اشتعال زبانه‌های آتش می‌شود
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز در ‌این ‌زمینه گفت: «اعلام تشکیل نیروی مرزی جدید آمریکا در سوریه، مداخله آشکار در امور داخلی این کشور و موجب تشدید بحران است.» به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با اشاره به اعلام مقامات ایالات‌متحده آمریکا مبنی‌بر تشکیل یک نیروی مرزی جدید در سوریه، آن را مصداق عینی مداخله آشکار در امور داخلی کشورها خواند که علاوه بر پیچیده‌تر کردن بحران سوریه، موجب بی‌ثباتی و اشتعال بیشتر زبانه‌های آتش در این کشور خواهد شد. سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران همراه با فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه تلاش می‌کنند از طریق گفت‌وگوهای روند آستانه و ایجاد مناطق کاهش تنش، شعله‌های این بحران را مهار کرده و تاکنون نیز دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.»

ارتش آزاد سوریه: این اقدام مسابقه نفوذ میان آمریکا و روسیه است
ارتش آزاد سوریه تاکید کرد، استقرار نیروهای جدید در شمال سوریه موجب تقسیم کشور شده و جنگ طولانی مدتی را در منطقه به راه می‌اندازد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فاتح حسون، یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه اعلام کرد، استقرار نیروهای جدید آمریکا در شمال سوریه نه‌تنها به تحکیم وحدت در سوریه و حفظ مرزهایش کمک نمی‌کند بلکه اقدامی است که ممکن است منجر به تقسیم کشور شده و جنگی درازمدت در مرزهای سوریه با ترکیه ایجاد کند. او تصریح کرد، این مسئله از سویی در امنیت ملی ترکیه تاثیر خواهد گذاشت و از‌سوی‌دیگر، جنگ دراز مدتی با گروه‌های مختلف سوریه را در پی خواهد داشت. حسون افزود، این اقدام تنها به خاطر مسابقه نفوذ در سوریه میان کشورهای جهان به‌ویژه میان آمریکا و روسیه است که از نظر ما اقدامی مردود است و قبلا از سازمان ملل خواسته‌ایم حزب اتحاد دموکراتیک و نیروهای سوریه دموکراتیک را جزو تشکیلات تروریستی قرار دهد. حسون گفت، واشنگتن پس از ائتلاف با شبه‌نظامیان شمال سوریه از اهداف «انقلاب» سوریه دور شده، حمایتش را از گروه‌های «ارتش آزاد» برداشته و از نیروهای سوریه دموکراتیک حمایت می‌کند.

نشست‌های صلح تحت‌تاثیر خبر نیروهای مرزی
انتشار خبر تشکیل نیروهای حفاظت مرزی در شمال سوریه، بی‌شک می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر روند مذاکرات آتی داشته باشد. الشرق‌الاوسط دیروز نوشت: «در هفته آتی وزرای خارجه ۵قدرت جهان در پاریس گردهم می‌آیند تا سندی را تصویب کنند که معاونان و جانشینان این وزرا جمعه گذشته در واشنگتن تهیه کرده بودند و شامل اصول حل سیاسی بحران سوریه است.» بر این اساس به گزارش ایسنا رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه مذاکره خواهد کرد، به این امید که گشایشی در مذاکرات صلح سوریه که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه قصد دارد آن را ۲۶ ژانویه در وین برگزار کند، حاصل شود. ۲۹ و ۳۰ ژانویه نیز کشورهای ضامن آتش‌بس سوریه در سوچی روسیه به گفت‌و‌گو و تصمیم‌گیری درباره سوریه می‌پردازند. به گزارش الجزیره قرار است در نشست سوچی درباره تدوین قانون اساسی جدید سوریه و برگزاری انتخابات در این کشور صحبت شود. حال پس از رسانه‌ای‌شدن تصمیم آمریکا درباره مرز‌های شمالی سوریه باید منتظر تاثیرات آن بر روند مذاکرات مذکور بود./ وقایع اتفاقیه

نظر شما