شناسهٔ خبر: 23620368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تشرهای رسانه‌ای رئیس کمیته امداد

وسط‌های سخنرانی 'عزت‌الله ضرغامی' رئیس پیشین صداوسیما بود که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) وارد سالن شد؛ نام همایش با مسئولیت او نسبت چندانی نداشت و پرسشی ذهن حاضران را مشغول کرد که چرا دعوت شده است؛ اتفاقا خودش هم در خلال سخنرانی گفت که نمی‌دانم چرا مرا دعوت کرده‌اید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
این پرسش اما سبب نشد که 'پرویز فتاح' پشت تریبون نرود و سخنرانی نکند؛ اتفاقا برخی از سخنانش را از قبل هم آماده کرده بود.

از ساعت 14:30 ( با حدود نیم ساعت تاخیر) روز سه‌شنبه 26 دیماه 96 همایش 'خبر خوب، ‌رسانه مسئول' به میزبانی خبرگزاری فارس در محل سالن سوره حوزه هنری شروع شده بود و در بنر بزرگ همایش درکنار نام همایش، چهار واژه دیگر با رنگ‌های مختلف به چشم می‌خورد: رسانه- اعتماد- امید- آگاهی.

انتظار می‌رفت نخستین سخنران، میزبان باشد، یعنی مدیرعامل خبرگزاری فارس که بود، ‌اما نبود زیرا 'حسن سلطانی' مجری صداوسیما آنقدر به جای اجرا سخنرانی کرد که اگر نگوییم بیشتر از سخنرانان، کمتر سخنرانی نکرد؛ از خبر خوب گفت و خبر بد. توصیه کرد، عتاب کرد، خاطره گفت، همچنین چندین خبر از سایت‌ها بیرون آورده بود و خواند و (‌البته بیشتر) صداوسیمای اوایل انقلاب و رسانه‌های کنونی را به انتشار خبرهای بد در زمان‌های نامناسب متهم کرد. 

تلاقی ایام متصل به حادثه نفتکش سانچی با این همایش سبب شد که مجری همه دردودل های برخی رسانه‌ای‌ها در باب حوادث اخیر کشور و آسمان ریسمان بافتن‌هایشان را یا از رو بخواند یا خاطره بگوید یا گلایه کند.از جمله جمله‌های پرتکرار سلطانی هم این بود که چه اصراری است وقتی مثلا در حادثه‌ای در یک کشور دیگر 180 نفر کشته شده‌اند، این خبر را همان صبح یا همان اوایل پس از کسب اطلاع، منتشر کنیم، بگذاریم برای عصر، شب و ... . 

وقتی نوبت به 'پیام تیرانداز' مدیرعامل خبرگزاری فارس رسید او هم متنی را از رو خواند. متنی درباره خبر خوب و رسانه مسئول و رسالتی که رسانه‌ها باید رعایت کنند.

تیرانداز هشتم آذر امسال جایگزین سیدنظام موسوی شد؛ خبرگزاری فارس سال 1381 راه اندازی شده است.

از جمله محورهای سخنرانی تیرانداز به شرح زیر است: انتشار 'بی‌قاعده و پرتکرار اخبار منفی' به روحیه مأیوس و کسل‌کننده‌ای منجر شده که مانع حرکت انسان است.اخبار ناقص، مبهم و غیردقیق سطح مخاطب را در سطح یک مصرف‌کننده تقلیل می‌دهد. رشد و تعالی فکری مخاطب، وظیفه خبر خوب و رسانه مسئول است. مردم ما عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر شده‌اند، دعواهای بی‌ارزش و قدرت‌طلبی‌های جناح‌های سیاسی نیز به تحمیل هزینه‌های گزاف از سوی جامعه منجر شده. در آینده نزدیک همایش علمی خبر خوب و روزنامه‌نگاری مثبت‌نگر برگزار خواهیم کرد.

'عزت‌الله ضرغامی' عضو شورای‌عالی فضای‌مجازی سخنران بعدی بود که با تایید سخنان تیرانداز درباره خبرخوب و اظهارامیدواری برای تبدیل این سخنان به 'مانیفیستی مکتوب و جمع و جور'،‌درباره ضرورت تغذیه نیاز مخاطب به آگاهی و اطلاعات و نیز لزوم جامعیت اخبار و گلایه از برخی رسانه‌ها به علت انتشار اخبار دروغ صحبت کرد.

سخنران بعد پرویز فتاح بود. وی پرانرژی شروع کرد و چنان گلایه ها و توصیه‌هایش به رسانه ها با آب و تاب بود که اگر بگوییم به نوعی به رسانه ها تشر زد، گزاف نگفته‌ایم.

وی با این جمله شروع کرد:‌ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است؛ حضرت آیت الله بهجت توصیه می‌کرد به آنچه می‌دانید(دانسته‌ها) عمل کنید.

فتاح ادامه داد: شما اینجا دنبال تعریف خبر خوب هستید؟ آن‌هم از خبرگزاری فارس که از دل انقلاب است،‌ خودمان را به آن طرف نزنیم، خبر خوب از بدیهیات است و همه می‌دانیم خبر خوب چیست. نظام اسلامی باید برای جهان خبر خوب تولید کند و الگو باشد. بعد از 40 سال باید (شرایط)این باشد؟؛نمی‌دانم چرا مرا به این همایش دعوت کردند اما به مدیر قبلی فارس هم گفتم، خبر خوب باید همراه با صداقت باشد. شما به بخش نظامی کشور منتسب هستید، چرا چیزی می‌گویید که عمل نمی‌کنید؟ خبر نادرست نباید پخش کنید، خطابم به بقیه(رسانه‌ها) هم است.

رئیس کمیته امداد افزود: فرض که با دولت زاویه داریم، هرحرفی از دهانمان بیرون آمد باید بزنیم؟ ما مدافع نظام هستیم یا خیر؟ دولت در چارچوب نظام است حالا چون با دولت مخالفیم و (به آن)‌رای نداده‌ایم‌ نباید خبرش را کار کنیم؟ ما این منطق را قبول نداریم. ما تابع آقا (مقام معظم رهبری)‌هستیم و از آقا که فرمودند از همه دولت ها و کارهای خوبشان دفاع می‌کنم،‌ ‌تبعیت می‌کنیم، اینطوری نمی‌شود بگوییم جا پای آقا می‌گذاریم. 

وی همچنین گفت:‌ ما قبول داریم که سیاست ما عین دیانت ماست و این یعنی وقتی یقین نداریم(درباره مطلبی) حق نداریم علیه کسی صحبت کنیم. آمار اشتباه بلای کشور شده، ‌با چه منطقی آمارسازی می‌شود؟ آقا گفتند دستکاری در آمار گناه کبیره است، آیا ما تابع آقا هستیم؟

فتاح بیان کرد: به اندازه‌ای که عمل می‌کنیم باید تبلیغ کنیم، خدا به عمل نمره می‌دهد و بهترین تبلیغ، عملکرد ماست. تندی، ‌توهین و پرده‌دری در مکتب و دین ما نیست. دوری از همدیگر کار دستمان داده و (سبب شده که) اینطور با هم حرف می‌زنیم، با همان شخص که او را قبول نداری صحبت کن، فکر تو نسبت به او عوض می‌شود. 

وی تاکید کرد:‌طرف می‌گوید اینطوری نگفته‌ام، چرا (شما رسانه ای ها)‌می‌خواهید بگویید که حمتا گفته‌ای؟؛شما مسئولان و رسانه ها ‌در صحبت کردن عدالت و انصاف را رعایت کنید. چندین بار مردم به من گفته‌اند وقتی شما مسئولان صحبت می‌کنید، از چشمانتان می‌فهمیم دروغ می‌گویید یا راست. 

رئیس کمیته امداد از رسانه ها خواست که فقط خبرگزاری ای برای سیاست نباشند و طرفدار محرومان هم باشند.

وی همچنین در ادامه با ذکر چند مصداق و خاطره از نتایج رفتارها و رویکرد همراه با صداقت و پذیرش اشتباه در رفتارها، گفت: شما رسانه ها همه را نقد می‌کنید و اگر بخواهید، چیزی علیه کسی می‌گویید، اما آیا به این فکر کرده‌اید که چه کسی باید شما را نقد کند؟‌خودتان را نقد کنید و مراقب باشید همه در یک کشتی نشسته‌ایم.

در ادامه این همایش که مهدی فضائلی مدیرعامل پیشین خبرگزاری فارس، حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت و عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان نیز حضور داشتند برخی خبرنگاران خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، مهر و نیز یک مجری شبکه افق صداوسیما تجلیل شدند.

همچنین از برخی فعالان حوزه های اجتماعی که به نوعی کار خیر انجام داده‌اند یا خالق رویداد خوب بوده اند تقدیر شد. محمدرضا حافظی نیکوکار مدرسه‌ساز،‌ حجت‌الاسلام کمیل نظافتی که کلیه‌اش را به کودکی نیازمند بخشیده، جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی، حجت‌الاسلام احسان رنجبر عیسی‌آبادی موسس کانون ترک اعتیاد با الگوگیری از مبانی مذهبی، حمید استیلی، محمدعلی محمدیان و حجت‌الاسلام سیدحسن منتظرین به‌عنوان خالقان اثر خوب مورد قدردانی قرار گرفتند.

منبع: ایرنا

نظر شما