شناسهٔ خبر: 23620087 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تصویب منطقه آزاد صنعتی تجاری و تاثیرآن در جهش صادرات استان اردبیل - اکبر بهنام جو*

استان اردبیل ظرفیت ها و توانی های بالقوه فراوان برای صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی با ارزش افزوده بالاتر، دارد.هدف از ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی در

صاحب‌خبر - استان اردبیل ظرفیت ها و توانی های بالقوه فراوان برای صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی با ارزش افزوده بالاتر، دارد.
هدف از ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی در منطقه مغان تبدیل گمرکات استان به مبادی صادرات محصولات فرآوری شده معدنی و کشاورزی و جذب سرمایه گذاری های خارجی در واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش های کشاورزی و صنعتی است.
دولت تدبیر و امید زمینه های خوبی برای افزایش حجم تولید محصولات کشاورزی و معدنی در استان اردبیل ایجاد کرده است.
بر اساس پیش بینی کارشناسان تا سال 1400 و با بهره برداری کامل از دو طرح بزرگ مهارآب های مرزی و اکتشاف و استخراج پهنه های معدنی استان؛ بیش از یک میلیون و 500 هزار تن به حجم تولیدات محصولات کشاورزی این استان افزوده شده و کانی های ارزشمند فلزی مانند مس و آهن و مولیبدن در این منطقه استحصال خواهد شد.
برای تکمیل زنجیره تولید از مزرعه تا سفره و فرآوری موادمعدنی، به سرمایه گذاری و فنآوری های نوین و منطبق با استانداردهای جهانی نیاز داریم و برای تامین این حجم از سرمایه باید در کنار بهره مندی از همه توان داخلی، از سرمایه گذار و تامین کننده های مالی و فنی خارجی هم بهره مند شویم.
ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی در شهرستانهای مرزی شمالی این استان (منطقه مغان) موجب ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر گردیده و موجب تقویت مرزها و توسعه مناطق کمترتوسعه یافته خواهد شد و برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه ششم مصمم در پیگیری تصویب و ایجاد آن هستیم.
استقرار منطقه آزاد در موقعیت های خاص ژئوپلیتیک و قابلیت های لجستیک مانند امکان اتصال به آسیای میانه تا چین و وجود مرز طولانی و مبادی گمرکی و راه ارتباطی مستقیم با جمهوری آذربایجان مزیت های این منطقه آزاد را دوچندان کرده است.
قرار گرفتن فرودگاه پارس آباد در داخل منطقه آزاد و طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری؛ از دیگر مزایای منطقه آزاد تجاری-صنعتی استان اردبیل بوده و در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی؛ علاوه بر افزایش درآمد عمومی استان و ایجاد اشتغال قابل توجه برای جوانان تحصیل کرده منطقه؛ در ارتقاءبهره وری در بخش های مختلف اقتصاد ملی تاثیرگذار خواهد بود.
در حال حاضر برخی تولیدکنندگان؛ محصولات خود را از دورترین نقاط کشور جهت صادرات به گمرکات استان اردبیل حمل می نمایند که با ایجاد منطقه آزاد و احداث واحدهای تولیدی در این منطقه؛ علاوه بر کاهش هزینه حمل، از معافیت های قانونی مالیاتی و مزیت های فراوان تسهیل تولید در مناطق آزاد بهره مند خواهند شد.
ضمن تشکروقدردانی از تلاش های همه منتخبان مردم عزیز میهن اسلامی در مجلس شورای اسلامی؛ بویژه نمایندگان محترم استان اردبیل؛ امیدواریم این عزیزان با تصویب قاطع و سریع لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید به یکی از مطالبات به حق مردم مرزدار، کشاورزان و عشایر غیور؛ این سربازان نظام و رهبری در عرصه اقتصادمقاومتی؛ اقدام فرمایند.
* استاندار اردبیل
انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016
انتهای پیام

نظر شما