شناسهٔ خبر: 23619916 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

13میلیون میانسال از بسته خدمات سلامت وزارت بهداشت بهره مند شدند

دکتر مطهره علامه چهارشنبه در حاشیه کارگاه پایش منطقه ای خدمات سلامت میانسالان در هتل پارس اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،اظهارکرد: این خدمات به تدریج

صاحب‌خبر - دکتر مطهره علامه چهارشنبه در حاشیه کارگاه پایش منطقه ای خدمات سلامت میانسالان در هتل پارس اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،اظهارکرد: این خدمات به تدریج گسترش بیشتری پیدا می کند؛ نظام ارایه خدمات بهداشتی اولیه آمادگی دارد خدمات مختلفی از جمله مشاوره تغذیه، مشاوره برای فعالیت بدنی، غربالگری برای سلامت روانی و بیماری های خطرناک از جمله فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا که منجر به سکته قلبی و مغزی و سرطان می شوند را حتی برای افرادی که در ظاهر هیچ مشکلی ندارند ارایه کند.
وی افزود: برنامه سلامت میانسالان به صورت آزمایشی از چندین سال پیش آغاز شده بود ولی در طرح تحول سلامت گسترش کشوری پیدا کرد و محتوا و فرآیند ارایه خدمات تغییرعمده کرد تا خدمات در تمام نقاط کشور پیاده سازی شود.
علامه بیان کرد: گروه میانسال کشور جمعیت 30 تا 59 سال تمام کشور هستند که بالغ بر 32 میلیون نفر جمعیت در این گروه را شامل می شود.
رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این گروه به صورت عمده، نیروهای شاغل هستند که مشکلات سلامت آنها در دوره ای که به شدت مشغول کار و توجه به سایر افراد خانواده هستند به خوبی مشخص نمی شود و برخی از آنها در پایان این دوره با مشکلات سلامتی روبه رو می شوند که قابل پیشگیری بوده است.
وی اضافه کرد: بسته خدمات سلامت میانسالان وزارت بهداشت برای این گروه، سه بخش مهم دارد که در بخش نخست این خدمات شامل شیوه زندگی این افراد است که باید تغذیه نامطلوب، چاقی، فعالیت بدنی ناکافی و استعمال دخانیات از آن حذف شود زیرا این موارد عامل و زمینه بسیاری از بیماری های کشنده از جمله دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی و سرطان ها است.
وی بیان کرد: هسته اصلی خدمات سلامت میانسالان، کنترل این عوامل خطر است چون نقش پیشگیری کننده در بسیاری از بیماری های کشنده و ناتوان کننده دوره میانسالی را دارند.
وی گفت: بخش دوم، مربوط به خدمات غربالگری و تشخیص زود هنگام بیماری های اصلی در این دوره است از جمله اینکه میزان خطر سکته قلبی و مغزی، بیماری های قلبی و عروقی که نخستین عامل مرگ در این گروه است به موقع تشخیص داده و میزان خطر اعلام و کنترل شود.
علامه افزود: غربالگری سرطان ها به ویژه سرطان پستان و دهانه رحم برای زنان و روده بزرگ برای زنان و مردان میانسال نیز از جمله خدمات است چون در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان هستند.
رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: سومین دسته خدمات مختص زنان میانسال است و مربوط به سلامت باروری آنها از جمله عفونت های آمیزشی و خونریزی غیر طبیعی، مشکل روابط بین فردی و زناشویی بین دو زوج، و دوران یائسگی در زنان است که در بسته خدمات سلامت ویژه زنان مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در حاشیه کارگاه 2 روزه پایش منطقه ای خدمات سلامت میانسالان، نظام خدمات بهداشتی، درمانی در خوزستان توسط کارشناسان وزارت بهداشت از سایر دانشگاه های علوم پزشکی منطقه دیدن شد و بر اساس چک لیست های پایش این خدمات، دانشگاه علوم پزشکی اهواز از رتبه بسیار خوبی در ارایه این خدمات برخوردار است.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام

نظر شما