شناسهٔ خبر: 23619696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یادداشت/ فرهاد فولادی

تسهیلات فراگیر اشتغال با بوروکراسی اداری

پرداخت سریع تسهیلات فراگیر اشتغال که گاها با اشکالات اساسی موجبات اتلاف وقت و انرژی متقاضی است در اکثر موارد با بوروکراسی اداری مواجه است و هفته ها زمان را برای یک کارآفرینی تلف می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، مشکلات حوزه اشتغال و معضل بیکاری مردان اقتصادی دولت را بر آن داشت تا نسبت به اعطای تسهیلات یارانه دار به مشاغل مختلف قدم بردارند.

نکته پر اهمیت این امر پرداخت سریع این تسهیلات برای خروج کشور از این سونامی بیکاری است.این تسهیلات در بخش های مختلف همچون کشاورزی، دامداری، بخش خدمات و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات می تواند در کوتاه مدت تاثیرات شگرفی در روند رشد اقتصادی کشور بگذارد.

در این میان بهبود اشتغال پایدار در مناطق محروم روستایی و مرزی کشور اهمیتی مضاعف دارد در حالیکه روستاهای استان خالی از سکنه می شود پرداخت این تسهیلات می تواند نسبت به مهاجرت معکوس مردم کمک فراوانی نماید.۵۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال فراگیر اختصاص یافته به استان اردبیل می تواند فرصت مناسبی جهت رشد و توسعه استان فراهم نماید.

پرداخت سریع این تسهیلات که گاها با اشکالات اساسی موجبات اتلاف وقت و انرژی متقاضی است در اکثر موارد با بوروکراسی اداری مواجه است کاغذبازی های بیهوده و تکراری استعلام های زائد متقاضی را وارد سیکل اداری بی جهتی می نماید که تا هفته ها زمان را برای یک کارآفرینی اتلاف می کند.

مسئولان محترم این طرح باید دنبال راههای میان بر برای تولید و اشتغال باشند مثلا در بحث عدم چک برگشتی و بدهی بانکی متقاضی چه لزومی دارد که فرد به بیش از هشت بانک معرفی گردد در حالیکه با استعلام یک بانک نیز تمام تعهدات و چک برگشتی های طرف مشخص میگردد اینکه متقاضی حال چون دنبال تسهیلات است و هر بانکی ولو به مبلغ پنجاه هزار ریال از او هزینه استعلام تکراری را اخذ نماید شاید کمی دور از منطق است.

پرداخت تکراری هزینه های استعلام و مراجعات هشت باره به بانک های مختلف به نوعی درگیر شدن سیستم در امری زائد است. و یا در مورد دیگر اینکه دستگاه متولی امر را نادیده انگاریم و هی دنبال بزرگ شدن موضوع و حجیم شدن پرونده با استعلام های غیر ضروری باشیم به نوعی بی تدبیری است. مثلا متولی امر کشاورزی جهاد کشاورزی است اینکه پرداخت تسهیلات در این بخش با نظر دستگاههای دیگر و شورای کار و ... باشد شاید چند بار کاری است خود جهاد کشاورزی با داشتن کارشناسان متعدد به راحتی می تواند طرح درخواستی را امکان سنجی نموده و خود متولی این امر باشد اما بازهم کاغذ بازی غیر ضروری متقاضی را سردرگم میکند.

مساله دیگر نرخ سود تسهیلات اعطایی و نحوه پرداخت یارانه به این تسهیلات است که اکثر متقاضیان بی اطلاع از آنند و روایت های متناقضی به گوش می‌رسد که امیدواریم مسئولان زحمت کش استان با رفع ایرادات و تسریع در امر پرداخت تسهیلات گره ای از معضل بیکاری بگشایند.

فرهاد فولادی/ خبرنگار و فعال مطبوعاتی

انتهای پیام/

نظر شما