شناسهٔ خبر: 23619180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس انجمن کنترل تسلیحات: برنامه موشکی ایران قانونی است

تهران- ایرنا- 'جرج تیلمان'، عضو انجمن کنترل تسلیحات، گفت: بر خلاف آنچه دولت آمریکا می گوید، برنامه توسعه موشک های بالستیک ایران، نه غیرقانونی و نه نامتناسب است.

صاحب‌خبر -

تیلمان در مقاله منتشر شده در 'لوبلاگ' (وبلاگ 'جیم لوب'، روزنامه نگار آمریکایی)، نوشت: موافقت 'دونالد ترامپ' با تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران به مدت سه ماه دیگر، به طور موقت بحث ها و استدلال ها در باره بی توجهی توافقنامه هسته ای به اعمال محدودیت های مربوط به موشک های بالستیک ایران را به حاشیه راند.
با توجه به اندازه و شرایط امنیتی برنامه فعلی توسعه موشک بالستیک ایران، این برنامه، نه نامتناسب و نه غیرقانونی است. وقت آن است که مخالفان و حامیان برجام به شیوه ای جامع تر به این مساله بپردازند.
ترامپ 12 ژانویه(22 دی) اعلام کرد که این آخرین تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران و آخرین فرصت کشورهای امضا کننده توافقنامه هسته ای برای اصلاح نقایص برجام، از جمله بی توجهی به محدودیت های توسعه موشک بالستیک ایران، است.
وقتی ترامپ از دولت و مردم ایران بد می گوید و درصدد کارشکنی در توافقنامه های چندجانبه کنترل تسلیحات است، تعجبی ندارد که از کل برنامه موشکی ایران به عنوان تهدید امنیتی غیرقابل قبول برای آمریکا یاد کند.
واقعیت آن است که ایران دارای بزرگ ترین زرادخانه موشک بالستیک میانبرد در منطقه است اما، این موشک ها، آن بردی که اسرائیل و عربستان، دشمنان منطقه ای ایران، از آن دم می زنند، ندارد و مانند موشک های اسرائیل و پاکستان، به کلاهک هسته ای مسلح نیست.
علاوه بر این، ایران به عنوان امضاکننده معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای، نه تنها درصدد تولید کلاهک هسته ای برای موشک هایش نیست بلکه در چارچوب برجام، با بازرسی های سرزده بین المللی موافقت کرده است. تلاش های فنی این کشور بیش از آنکه متوجه برد موشک باشد، معطوف به افزایش دقت موشک است و در راستای تولید و استقرار تسلیحات هسته ای نیست.
تاریخ پس از جنگ جهانی دوم مملو از مواردی است که می توانست در پی برداشت نادرست یا بزرگنمایی یک تهدید اتفاق افتد. دروغ بزرگ در رابطه با وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق و اتفاقات پس از آن، از جمله این موارد است. پس از گذشت 15سال از آن توجیه دروغ برای حمله آمریکا و انگلیس به عراق، اکنون، زنگ خطر بزرگنمایی تهدید ایران به صدا درآمده است.
دولت ترامپ اگر درصدد است با تاکید بر محدودیت های موشکی، برجام را تقویت و نه تضعیف کند، مذاکرات آینده به جای آنکه محلی برای تعیین ضرب الاجل های متعدد باشد باید محلی برای ارایه فرمول دادن امتیازات متقابل باشد.
بهبود کیفی موشک های میانبرد غیرهسته ای ایران از نظر واشنگتن، مطلوب نیست اما، باید توجه داشت که نمی تواند باعث ایجاد عامل تغییردهنده پویش های سیاسی منطقه شود. از سوی دیگر، نابود شدن برجام به واسطه تلاش برای سرکوب برنامه موشکی ایران در حکم عقب نشینی از اهداف جهانی منع اشاعه هسته ای است. از این رو، آمریکا باید مراقب باشد که توافقنامه هسته ای ایران را بی اعتبار نکند.
آساق**1088**مترجم:فقیه**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

انتهای پیام /*

نظر شما