شناسهٔ خبر: 23618727 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مغلوب شدن انسان در برابر توانایی هوش مصنوعی ربات

هوش مصنوعی جدید که توسط گروه آلیبابا توسعه داده شده، انسان را در چرخه خود مغلوب کرد - این نرم افزاردر یک آزمون جهانی خواندن درک مطلب عملکرد بهتری نسبت انسان نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، هوش مصنوعی جدید که توسط گروه آلیبابا توسعه داده شده، انسان را در چرخه خود مغلوب کرد - این نرم افزاردر یک آزمون جهانی خواندن درک مطلب عملکرد بهتری نسبت انسان نشان داد.

آلیبابا بزرگترین شرکت تجارت آنلاین چین، در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت بزرگی  کرده است. گروه آلیبابا یک مدل یادگیری ماشین را توسعه داده است که نمره آن بالاتر از کاربران انسانی در پاسخ  به مجموعه سوالات  استنفورد(SQAD)، آزمون بزرگ درک مطلب با بیش از 100،000 سوال است، این آزمون که در تاریخ 11 ژانویه برگزار شد، نمره دریافتی توسط هوش مصنوعی 82.44 ، در مقایسه نمره انسان 82.304  بود.
این اولین بار  است که هوش مصنوعی در این کار عملکرد بهتری نسبت به انسان داشته است که در سبک SQAD انجام می شود و به عنوان یکی از معتبر ترین دستگاه سنجش درک مطلب در جهان است.

حالا کامپیوترها خوب صحبت می کنند

کامپیوترها نشان داده اند که می توانند در برابر تمام کارهای پیچیده ای که در بازی ها مانند شطرنج انجام می دهند، بر روی بازیکنان انسانی برتری داشته باشند.  با این حال، تمام این وظایف دارای یک ویژگی مشترک بودند و آن این که همه آنها به گونه ای ساخت یافته بودند که یک حافظه  قوی و توانایی محاسباتی عالی، دارایی های زیادی را به نمایش گذاشت.
اما، تا به حال، زبان ها همیشه به عنوان یک مزیت انسانی شناخته شده اند. بنابراین این پیروزی ممکن است کمی خطرناک تر از قبل باشد. این پیروزی در آینده پیامدهای بزرگی در جامعه، به خصوص در بخش خدمات مشتری خواهد داشت.

این مشاغل به طور سنتی انجام می گرفت و از اثرات اتوماسیون  در امان مانده بود، با تکیه بر بازوهای کارکنان، حتی در حالی که کارگران کارخانه ها را با ربات ها جایگزین می کردند. به عنوان کسی که تا به حال بدشانسی خاصی از کار در مرکز تماس داشته ام، فقط می توانم آرزوی موفقیت ربات ها را داشته باشم، صبر بی پایان و عذر خواهی کنم. با این حال، ظهور این هوش مصنوعی به تغییرات عمیق در این بخش اشاره می کند و بسیاری از افراد، بر خلاف من، واقعا دوست دارند / نیاز به این شغل دارند - برای آنها این کار خوبی نیست.
این نیز یک مسئله ناراحت کننده است که هوش مصنوعی  چنین گام های بزرگی برداشته است، گروه آلیبابا دو ماه پیش هم در بخش معاینه پزشکی چنین پیشرفتی داشت.
گروه آلیبابا همکاری نزدیکی با Ali Xiaomi، چت بلوتوث سرویس تلفن همراه دارد که توسط خرده فروشان در پلتفرم بازار آنلاین آلیبابا ، با توجه به نیازهای آنها، می تواند سفارشی شود.  سیتی لو ، یک دانشمند ارشد در تحقیقات بازرگانان آلیبابا ، گفته است که این نتیجه به معنای سوالات ساده است، مانند "چرا باران؟"، می تواند با دقت بالا با ماشین پاسخ داده شود.

سیتی می گوید: "ما بر این باوریم که فناوری اساسی می تواند به تدریج به برنامه های متعدد مانند سرویس های مشتری، آموزش و پاسخ های آنلاین به سوالات بیمار، آزاد سازی تلاش های انسانی در روشهای بی سابقه ای اعمال کند."
Ali Xiaomi برای شناسایی سوالات مطرح شده توسط مشتری طراحی شده و پس از آن پاسخ های مربوط به اسناد آماده شده را جستجو می کند.  این امر بستر مناسب برای هوش مصنوعی جدید را به وجود آورد، زیرا پروسه هایی که Ali Xiaomi از آن استفاده می کند، در راستای گسترش، همان هایی هستند که تست استنفورد را پایه گذاری می کنند.
با این حال، علیرغم نتیجه فوق بشری، محققان آلیبابا می گویند که سیستم تا حدودی محدود است. این بهترکار می کند با سوالاتی که پاسخهای واضحی دارند؛ اگر زبان بیش از حد مبهم است، یا بیان بیش از حد غیرگرامری است، ربات احتمالا به درستی کار نمی کند.  به طور مشابه، اگر هیچ پاسخ آماده ای وجود نداشته باشد، احتمالا ربات به درستی کار نمی کند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

نظر شما