شناسهٔ خبر: 23618662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

امارات، در آستانه چهارمین انقلاب صنعتی

امارات متحده عربی، به‌دلیل ذخایر کم سنگ آهن، اغلب نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. این کشور همچنین، به‌دلیل موقعیت لجستیکی در منطقه، محلی برای صادرات سنگ آهن نیز محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش فولادنیوز از اخبار فلزات، امارات متحده عربی، یکی از اعضای صنعتی و تأثیرگذار گروه GCC محسوب می‌شود. اهمیت این کشور وقتی مشخص می‌شود که بدانیم، مدتی است که تحول صنعتی خود را آغاز کرده است. چندی پیش، در سپتامبر سال 2017، طی نشستی سالانه که در ابوظبی برگزار شد، دولت این کشور، استراتژی‌های امارات متحده عربی را برای انقلاب صنعتی چهارم اعلام کرد. با توجه به نقش مهم فولاد در صنایع مختلفی نظیر ساختمان‌سازی، حفاری و...، به‌نظر می‌رسد که ابلاغ این استراتژی‌ها، در میزان تولید و مصرف فولاد و به‌تبع آن، تقاضای سنگ آهن اثرگذار باشد.

کشور امارات متحده عربی، منابع محدودی از سنگ آهن در اختیار دارد. جنس این معادن، از نوع هماتیتی است که چندان مرغوب نیست و برای استفاده، نیاز به فرآوری دارد. با این حال، برخی شرکت‌های اماراتی نظیر گروه واسط (Wasit Group)، در کنار تولید سایر محصولات، به تولید سنگ آهن نیز می‌پردازند. این شرکت، تولیدات خود را به صورت سنگ آهن با دانه‌بندی ریز و همچنین کلوخه سنگ آهن ارایه می‌کند. علی‌رغم وجود شرکت‌هایی مثل گروه واسط، همچنان حجم زیادی از تقاضای سنگ آهن در کشور امارات متحده عربی، از طریق واردات تأمین می‌شود. از همین رو برای بررسی بهتر وضعیت سنگ آهن در این کشور، به سراغ تحلیل واردات سنگ آهن در امارات رفته‌ایم. در نمودار 1، حجم واردات سنگ آهن امارات متحده عربی در طی سال‌های 2012 تا 2016، آورده شده است.

                                        

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، واردات سنگ آهن امارات متحده عربی، طی سال‌های اخیر، دچار فراز و نشیب بوده است. همزمان با شروع فعالیت‌های صنعتی این کشور، نیاز به مصرف فولاد و به تبع آن، تقاضای سنگ آهن افزایش یافت. به همین دلیل حجم واردات سنگ آهن، طی سال‌های 2012 تا 2014، رشد چشم‌گیری داشت. بخشی از این افزایش 39 درصدی، مرهون تحول صنعتی امارات متحده عربی و تلاش برای بهبود زیرساخت‌های خود بود. طی این دوره واردات امارات، از طریق کشورهای سوئیس، بحرین و برزیل تأمین شد.

توجه شود که به دلیل موقعیت استراتژیک امارات، حجم زیادی از واردات انجام شده، با هدف صادرات به سایر مناطق مختلف دنیا، از جمله چین، بوده است. به طور مثال حدود 30 شرکت برزیلی، در امارات متحده عربی دارای دفتر کار هستند که از آن برای صادرات محصولات خود در منطقه خاورمیانه استفاده می‌کنند. رابطه امارات و برزیل طی سال‌های اخیر، به شدت تقویت شده است و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه امارات متحده و برزیل، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد. برای روشن‌تر شدن رابطه تجاری این 2 کشور باید گفت که حجم تجارت امارات متحده عربی و برزیل، در سال 2000، حدود 300 میلیون دلار برآورد شده بود که طی 15 سال، حدود 10 برابر شده است و در سال 2015، به حدود  3 میلیارد دلار رسید.  از سال 2008 به بعد، امارات متحده عربی، دومین شریک تجاری برزیل در منطقه خاورمیانه (پس از عربستان سعودی) محسوب می‌شود. برای بهتر مشخص شدن نقش موقعیت لجستیکی امارات باید گفت که حجم صادرات سنگ آهن امارات متحده عربی به چین در سال 2016، حدود یک میلیون و 400 هزار تن گزارش شده است.

 

نظر شما