شناسهٔ خبر: 23618247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه های عربی تحلیل می کنند؛

عراق در آستانه انتخابات پساداعش

تهران- ایرنا- احزاب و تشکل های سیاسی عراق در فاصله چهار ماه مانده تا انتخابات پارلمانی، آرایش و صف بندی های خود را مشخص ساخته اند تا در نخستین انتخابات پس از سقوط داعش رقابت کنند؛ ویژگی ها و اهمیت این انتخابات از هم اکنون مورد توجه بسیاری از تحلیلگران قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مهلت ثبت نام انتخابات پارلمانی عراق روز پنجشنبه هفته گذشته (21 دی ماه) پایان یافت و آرایش انتخاباتی 206 تشکل و 27 ائتلاف سیاسی در این کشور مشخص شد.
براساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق، این تشکل ها برای تصدی 328 کرسی پارلمان و عضویت در شوراهای استانی، در این کمیسیون ثبت نام کرده اند تا در انتخابات سراسری22 اردیبهشت ماه سال آینده ( 12 ماه می 2018) رقابت کنند.
کمیسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که 24 میلیون عراقی در انتخابات آینده دارای شرایط رای دادن هستند. با توجه به اینکه نظام سیاسی عراق پارلمانی به شمار می آید و انتخاب نخست وزیر، رئیس جمهوری، رئیس پارلمان و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است این انتخابات که هر چهارسال یک بار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
به دلیل این که انتخابات امسال، نخستین انتخابات پس از پیروزی کامل بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات از اهمیت دوچندانی برخوردار شده و مورد توجه جریان های سیاسی داخل عراق، کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته است. گفته می شود این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می کند. رسانه های جهان عرب طی روزهای گذشته از انتخابات عراق غافل نمانده و تحلیل هایی در این زمینه منتشر کردند. در ادامه این گزارش نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی در مورد انتخابات عراق خواهیم داشت.

** دلایل اهمیت انتخابات عراق
تارنماهای «البدیل» مصر، صفحه عربی «میدل ایست آنلاین» و «صوت العراق» و نیز روزنامه «الزمان» عراق و «القدس العربی» چاپ لندن اهمیت انتخابات عراق را بررسی کردند.
به نوشته البدیل، احزاب و جریان های سیاسی عراق به مرحله سرنوشت ساز تاریخ خود نزدیک می شوند و تنها چهار ماه برای برگزاری انتخابات زمان باقی مانده است. این انتخابات پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 میلادی از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از ائتلاف های سیاسی جایگاه خود را یافته اند و برخی دیگر از جریان ها و فراکسیون های سیاسی هنوز هم نتوانسته اند به ائتلاف برسند. با توجه به این موضوع می توان گفت فضا و نتیجه این انتخابات بی نظیر خواهد بود.
البدیل افزود: شماری از ناظران به چند دلیل انتخابات پارلمانی آینده عراق را در طول تاریخ این کشور استثنایی به شمار آورده اند. این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که ارتش عراق موفق شده است همه سرزمین هایی را که داعش به کنترل خود در آورده بود از دست این گروه خارج سازد. این پیروزی طرح های رژیم صهیونیستی و آمریکا را از زمان اشغال عراق تاکنون ناکام گذاشت. موضوع دوم این است که صحنه سیاسی عراق طی چند سال گذشته شاهد تغییرات سیاسی بوده است که در نتیجه آن برخی جریان های مردمی ظهور کردند و به سرعت توانستند به قدرت و نفوذ بالایی دست یابند. در راس این جریان ها «الحشد الشعبی» (نیروهای بسیج مردمی) است که با جنگ و پیروزی در برابر تروریسم به یک نهاد غیرقابل انکار تبدیل شده است؛ نهادی که پس از اثبات خود در عرصه امنیتی و نظامی اکنون تلاش می کند در روند سیاسی عراق حضور خود را به اثبات رساند.
به نوشته تارنمای صوت العراق، انتخابات پارلمانی عراق، نخستین مقدمه برای بنای روند سیاسی دمواکراتیک است. این انتخابات تنها راهی است که احزاب سیاسی به وسیله آن می توانند به طور مسالمت آمیز قدرت را در دست گیرند و دیدگاه ها و طرح های خود را برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور پیاده سازند. احزاب و نامزدها باید بتواند اعتماد مردم را به دست آوردند و طرح های خود را برای مردم تشریح کنند تا آنان را به سوی خود جذب کنند.
پس از سال 2003 در تاریخ عراق دموکراسی مورد توجه قرار گرفته و بارزترین نشانه های دموکراسی نوپا در این کشور ترسیم شده است. این دموکراسی با تصویب قانون و برگزاری انتخابات خود را نشان داده است. در نتیجه آگاهی مردم این کشور، بسیاری از بازی های سیاسی و وعده های پوچ در تجربه های انتخاباتی گذشته برای مردم بر ملا شده است. در نتیجه این آگاهی، بخش بزرگی از احزاب و جریان های سیاسی که امور را در دست داشته اند اکنون با بحرانی روبرو شده اند که دیگر نمی توانند از آن خارج شوند. آنها نتوانستند طرح های فرسایشی خود را در عراق پیش ببرند و اکنون نیز نمی توانند مردم را خرسند سازند تا آنان را انتخاب کنند و توجیه های لازم را هم برای خرسند سازی مردم ندارند.
با وجود چنین مسائلی ما در برابر نقشه سیاسی جدیدی در عراق هستیم که با طرح های گذشته متفاوت است. شاخص ها نشان می دهد تغییرات شگفت آوری رخ خواهد دارد که در نتیجه آن برخی از رهبران قدیمی کنار گذاشته خواهند شد و برخی از اشخاص و احزاب سیاسی به قدرت خواهند رسید که تاکنون فرصت اجرای طرح های خود را به طور کامل پیدا نکرده اند.
عرصه سیاسی عراق شامل شیعیان، اهل تسنن، کردها و برخی جریان های کوچک است. در میان شیعیان، برخی احزاب و طرح های جدید ظهور پیدا کرده اند که امیدوارند در انتخابات آینده در راس قدرت قرار گیرند. اما اوضاع اهل تسنن از گذشته پیچیده تر است. جریان های کُردی هم به دلیل سوء مدیریت برخی از رهبران آنها در برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان رنج می برند. افزون بر این، شهروندان کُرد به دلیل پرداخت نکردن حقوق ها و تحریم ها ناخرسندند و بیشتر کُردها از کسانی که سبب چنین وضعیتی شده اند انتقام خواهند گرفت و تلاش خواهند کرد رهبران جوانتر رای دهند.
روزنامه القدس العربی در گزارشی به قلم «مصطفی العبیدی» آورد: تنور سیاسی عراق با رقابت میان جریان های سیاسی داغ شده است. این جریان ها تلاش می کنند در آینده قدرت را در کنترل خود داشته باشند.
در گزارشی به قلم «احمد عبدالصاحب» در روزنامه الزمان عراق می خوانیم: در این انتخابات به فرد یا حزب ملی نیاز است که بتواند به درستی نقشه سیاسی متناسب با شرایط کنونی را ترسیم کند.
تارنمای میدل ایست آنلاین هم در گزارشی به قلم «فاروق یوسف» نوشت: انتخابات پارلمانی در عراق برای مشروعیت بخشی به اوضاع موجود در این کشور که بر اساس سهیمه بندی میان جریان ها و مذاهب مختلف با رهبری احزاب شکل گرفته است، برگزار خواهد شد.

** نگاهی به ائتلاف های عراقی
تارنمای «ایلاف» عربستان و روزنامه «العربی الجدید» به ائتلاف سازی جریان های مختلف عراقی و موضوع تحریم انتخابات از سوی «حزب دموکرات کردستان» پرداختند.
به نوشته تارنمای ایلاف، «ائتلاف ملی» به رهبری «ایاد علاوی» تشکیل شده که این ائتلاف دارای 30 جریان است و خود را برای انتخابات آینده آماده می سازد. از برجسته ترین اشخاصی که به این ائتلاف ملحق شده می توان به «سلیم الجبوری» رئیس حزب اسلامی عراق و «صالح المطلب» رئیس فهرست العربیه اشاره کرد. جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» هم ائتلافی به اسم «الثائرون» تشکیل داده است که شامل شماری از جریان های سیاسی است که در بین آن ها نام حزب «استقامت ملی» و «حزب کمونسیت عراق» به چشم می خورد.
«نوری مالکی» معاون رئیس جمهوری عراق هم ائتلاف «دولت قانون» را رهبری می کند. «حزب دعوت اسلامی» و «جنبش نور»، «جنبش الوسط» ، «حزب المدنی» و «جنبش بشائر جوانان» و فراکسیون «با هم برای قانون» و «جریان فرهنگی مدنی» و حزب «دعاه الاسلام» (دعوت کنندگان به اسلام) نیز به این ائتلاف محلق شده اند.
«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق هم ائتلاف «الفتح المبین» را تشکیل داده است. این ائتلاف در بردارنده شماری از شخصیت های مستقل و جریان های سیاسی است که در میان آنها «جنبش عطاء» به رهبری «فالح الفیاض» رئیس هیات الحشد الشعبی و تشکل نینوا به رهبری «خالد العبیدی» وزیر دفاع سابق عراق دیده می شود. از برجسته ترین جریان هایی که به این ائتلاف پیوسته اند «سازمان بدر» و جریان «عصائب اهل الحق» و تشکل «منتصرون» هستند. جریان «دموکراسی برای عدالت»، «جنبش تغییر» و «جماعت اسلامی کُرد» هم یک فهرست انتخابی مشترک به نام «ائتلاف میهن» برای حضور در انتخابات در مناطقی مورد منازعه در اقلیم کردستان تشکیل داده اند.
به نوشته روزنامه العربی الجدید ائتلاف «النصر» به ریاست عبادی و دولت قانون به ریاست مالکی و گروه های داوطلب مردمی «الفتح» از برجسته ترین ائتلاف هایی هستند که در مرکز و جنوب عراق رقابت خواهند کرد. در شمال و غرب کشور رقابت میان ائتلاف ملی به رهبری ایاد علاوی معاون رئیس جمهوری و ائتلاف «القرار العراقی» به ریاست «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان سابق در جریان خواهد بود.
در اقلیم کردستان و مناطقی که اربیل و بغداد با هم اختلاف دارند احزاب دموکرات کردستان و «اتحادیه میهنی کردستان» و احزاب مخالف به ویژه «جنبش تغییر» با هم رقابت خواهند کرد. اما حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» رئیس سابق اقلیم کردستان انتخابات را در استان کرکوک تحریم کرده است. او گفته است کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه اکنون تحت اشغال به شمار می روند و از ثبات برخوردار نیستند بنابراین در این مناطق به ویژه کرکوک انتخابات برگزار نخواهد شد. او در بیانیه ای از از کردها خواست با شرکت نکردن در انتخابات مخالفت خود را با اشغال این منطقه اعلام کنند.
نیروهای ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی در اکتبر گذشته (مهرماه 96) کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف را به کنترل خود در آورده و به حضور نیروهای پیشمرگ کرد در این مناطق پایان داده اند. این رخداد پس از همه پرسی استقلال کردستان سبب شده تا بارزانی مواضعی این چنین را در پیش گیرد.

پژوهشم**9278**9279** خبرنگار: اصغر یوسفی** انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما