شناسهٔ خبر: 23617464 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مشرق گزارش می‌دهد؛

رشد ۱۶۰ درصدی واردات قانونی تلفن‌همراه پس از اجرای رجیستری +جدول

در پاییز سال۹۵، ارزش کالای ورودی به کشور ۵۶میلیون دلار بوده که این میزان در پاییز سال۹۶، به بیش از ۱۴۴میلیون دلار رسیده است.

صاحب‌خبر -

 سرویس اقتصاد مشرق - طرح رجیستری از ۲۸مهرماه امسال آغاز شد. این طرح از ۱۴آذرماه امسال و با برند اپل ادامه یافت و سه برند تلفن همراه دیگر هم از ۹دی‌ماه مشمول طرح شدند و قرار است در مراحل بعدی سایر شرکت های تولید تلفن همراه نیز مشمول این طرح شوند.

پیش از این مشرق در گزارشی به مزایای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه پرداخته بود. حال پس از گذشت سه ماه از اجرای این طرح، تاثیر اجرای آن را بر بازار تلفن همراه و کنترل حجم عظیم قاچاق بررسی می‌کنیم.

طبق آمار، روزانه بیش از سه میلیارد تومان درآمد قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور بود که سالانه به بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان می‌رسید؛ بر این اساس طرح رجیستری اجرا شد که هدف آن، کاهش آمار واردات گوشی‌های قاچاق به کشور و نیز کوتاه کردن دست قاچاقچیان از این بازار بکر است چراکه وقتی قاچاقچیان ریسک این بازار و سودده نبودن آن را ببینند، مسلماً کنار خواهند کشید. حالا هم که حدود سه ماهی از تاریخ اجرای این طرح می‌گذرد، آمارها، بازگوی اتفاقات مثبتی در این عرصه است.

*رشد ۱۶۰درصدی واردات قانونی موبایل پس از اجرای طرح رجیستری

بر این اساس، در ۹ماهه اول سال۹۵، در مجموع ۱۴۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار واردات قانونی تلفن همراه به کشور وجود داشته که در ۹ماهه اول سال جاری، به ۲۷۸میلیون و ۲۰۰هزار دلار رسیده است؛ به عبارت دیگر، واردات قانونی گوشی‌های موبایل در این بازه زمانی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۸۸درصد افزایش داشته که از این میزان، حدود ۶۰درصد مربوط به افزایش واردات تلفن همراه در سه ماه اخیر است.

برای بررسی دقیق‌تر اجرای طرح رجیستری بر واردات گوشی‌های تلفن همراه، به مقایسه آمار واردات پاییز۹۵ با پاییز۹۶ می‌پردازیم.

در پاییز سال۹۵، ارزش کالای ورودی به کشور ۵۶میلیون دلار بوده که این میزان در پاییز سال۹۶، به بیش از ۱۴۴میلیون دلار رسیده است. به عبارت بهتر، با جدی شدن اجرای طرح رجیستری، در پاییز سال۹۶، شاهد رشد ۱۶۰درصدی واردات تلفن همراه بوده‌ایم.

جداول فوق میزان واردات در ۹، ۶ و ۳ ماهه اول سال ۹۵ و ۹۶ بر حسب دلار را نشان می‌دهد و بیانگر این مسئله است که در سه ماهی که از اجرای طرح رجیستری می‌گذرد میزان واردات قانونی تلفن همراه به کشور با میزان کل واردات قانونی این وسیله به ایران طی ۹ ماه سال قبل برابری می‌کند که این مسئله نشان از منضبظ شدن واردات دارد که امید می رود با تکمیل چرخه رجیستری در آینده نزدیک شاهد

نظر شما