شناسهٔ خبر: 23616849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

حسن روحانی زیر تیغ نقد علمای برجسته کشور

توییت های آیت الله مصباح اندازه یک توپ اثر کرد

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره جواز انتقاد از معصومین گفت: صرف‌نظر از اینکه محتوای کلام دقیقاً چه بوده است، معصومین خط قرمز ما هستند.کار اصلی خود را در رفع گرانی،اشتغال و فضای مجازی سالم خلاصه کنید

صاحب‌خبر -

 اظهارت حسن روحانی در باب "نقد معصومین" برای وی دردساز شده و با وجود تکذیبه های عجولانه همچنان مورد نقد جامعه مذهبی و روحانیون برجسته کشوری قرار دارد.

به گزارش جهان نيوز، در همین زمینه آیت‌الله مصباح یزدی در توییتر خود نوشت: می‌گویند مردم می‎توانند بر امام معصوم هم خرده بگیرند، انتقاد کنند و در جایی فرمانش را اطاعت نکنند. این مطالب را نه در پشت کوه قاف که در پایتخت جمهوری اسلامی ایران گفته‎اند! با وجود اینان، امام زمان چقدر باید خون دل بخورد؟!

او در توییت دیگری هم نوشت: اگر بخواهد شمشیر بکشد بلافاصله خواهند گفت: خشونت از هر کسی که باشد محکوم است. تعصبات را کنار بگذارید و به بحث و گفتگوی منطقی روی بیاورید.

همین چند خط کافی بود تا امروز روزنامه آرمان، روزنامه خانواده هاشمی تیتر یک خود را اینگونه  منتشر کند: " مصباح يزدي،روحاني را به توپ بست"!


 

جالب تر آنکه این روزنامه در متن گزارش تییتر یک خود غیر از انتشار همین توییت ها توضیحات و تحلیل دیگری هم به اظهارات علامه مصباح اضافه نکرده و ظاهرا خود توییت ها آنقدر اثر داشته که اندازه یک "توپ" صدا کرده است!

*واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی به سخنان اخیر روحانی
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره جواز انتقاد از معصومین گفت: صرف‌نظر از اینکه محتوای کلام دقیقاً چه بوده است، معصومین خط قرمز ما هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره جواز انتقاد از معصومین گفت: گفت‌وگوهای زیادی در این هفته در رابطه با سخن یکی از مسئولان بود که بعداً بخشی از سخنان او تکذیب شد، نامه‌های بسیاری به دفتر رسید که چرا سکوت کرده‌اید و سخنی نمی‌گویید.

وی با بیان اینکه صرف‌نظر از اینکه محتوای کلام دقیقاً چه بوده اما معصومین خط قرمز ما هستند، تصریح کرد: معصوم بودن آن‌ها از خطا و گناه از مسلمات مذهب ماست. چه ضرورتی دارد مطلبی را بیان می‌کنید، به زمان معصومین اشاره می‌کنید کار به خط قرمز نداشته باشید  در این موقع که نیاز شدید به و حدت داریم سخنانی گفته می‌شود که جامعه را ملتهب می‌کند.
 


آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: چه‌کار به وضع معصومین و زمان آن‌ها دارید که دردسر برای خود درست  می‌کنید، من قبلاً گفته‌ام تضعیف قوای سه‌گانه صلاح جامعه نیست اما گاهی خودشان برای خود مشکل درست می‌کنند، این‌گونه مسائل سبب شده این‌گونه باور درست کنند که از مشکلات اصلی، ذهن جامعه را دور کنند و به مسائل حاشیه‌ای ببرند.

وی تأکید کرد: شما کار اصلی خود را در سه چیز خلاصه کنید جلوگیری از گرانی، تولید کار برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان تحصیل‌کرده و سوم در دسترس قرار دادن یک فضای مجازی سالم برای مردم.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر سالم‌سازی فضای مجازی گفت: این فضای مجازی فعلی که رفع مانع از آن شد به‌یقین تمام اختیارات آن در دست آمریکا و صهیونیست‌هاست و به همه اجازه دادند که به آن وارد شوند اما به‌صورت یک نوکر بی‌اختیار، آیا در شأن یک ملت پرافتخار هست که نوکر بی‌اختیار آن‌ها باشد؟

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر یک‌بار دیگر این فضای مجازی سبب اغتشاش شود مردم شما را نخواهند بخشید، خاطرنشان کرد: در یک بیان دیگر نیز گفته‌اند در عصر ما چرا شهید مطهری‌ها و علامه طباطبایی‌ها نیستند، اما عرض می‌کنیم که این شخصیت‌ها در زمان ما نیز هستند و در هنگامی‌که حجاب خاک برکشیدند می‌گوییم چه شخصیت‌هایی از دست دادیم. باید دست‌به‌دست هم دهیم ان‌شالله جلوی خطرات گرفته شود، شرایط اجازه التهاب در جامعه را نمی‌دهد و باید هوشیار و آگاه باشیم.
 


 

تذکر 24 نماینده به روحانی درباره نقد امام زمان (عج)
تعداد 24 نفر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند: شما باید به دنبال حل مشکل بیکاری و جلوگیری از تحریم‌های آمریکا باشید نه اینکه به نقد امامان معصوم مشغول باشید و تقاضامندیم از برنامه‌های ماکیاولی پرهیز شود.

حجت‌ الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان به اتفاق 23 نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به رئیس جمهور عنوان کردند که در شرایط کنونی رکود اقتصادی شما باید اقدام جدی برای رفع بیکاری و رفع معضل آب،‌ رشد تولید ملی و فقرزدایی کنید. شما باید از تحریم‌های جدید آمریکا و برجام جلوگیری کنید نه اینکه به نقد امامان معصوم مشغول باشید.

در این تذکر آمده است: آقای رئیس جمهور شما گفتید همه باید مورد نقد قرار گیرند و این موضوع استثنا ندارد و تمام مسئولین قابل نقد‌ند،‌اما ما در کشور معصوم نداریم حالا یک وقت امام دوازدهم ظهور کرد آنوقت هم می‌شود نقد کرد.

این تذکر می افزاید: آقای روحانی تقاضامندیم از برنامه‌های ماکیاولی و حاشیه‌سازی و بازی با اعتقادات مردم متدین پرهیز شود، شما خوب می‌دانید  اساس انقلاب اسلامی ما براساس اعتقادات اسلامی قرآنی و عترت بنا شده است.
 


 

آیت الله ممدوحی: سخنان روحانی در جواز نقد پیامبر و امام زمان(عج) از روی ناآگاهی است
آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در مورد نقد پیغمبر(ص) و امام زمان(عج) گفت: گمان می کنم این ناآگاهی است و گرنه شاید هدفی هم نداشته باشد ولی ناآگاه است.

آیت الله ممدوحی در پاسخ به سوال جهان نيوز مبنی بر این که سند دینی و شرعی این صحبت ها چیست، افزود: این حرف ها غلط است اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلا معصوم نیست اگر معصوم نباشد واجب الاتباع نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این حرف ها در زمان پیغمبر(ص) چه کسانی می زدند، اظهار داشت: کسانی بودند که الحاد داشتند و قرآن در مزمت آنها خیلی حرف زده است. اینها می آمدند آزار و اذیت می کردند و انتقادهای غلط می کردند آنها چه ربطی دارد به این که پیغمبر قابل انتقاد باشد پیغمبر قابل انتقاد باشد معصوم نیست اگر معصوم نباشد که پیغمبر نیست.

آیت الله ممدوحی تاکید کرد: نزدیک 20 جلد کتاب از شیعه داریم و حدود 16 جلد کتاب اربعه داریم که همه به روایات معصومین است و همچنین یک صد هزار کتاب داریم مگر می شود این ها را انکار کرد.
 


 

آیت‌الله شب‌زنده‌دار: معلوم می‌شود در حوزه درست درستان را نخوانده‌اید و آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند
آیت‌الله شیخ مهدی شب‌زنده‌دار استاد دروس عالی حوزه علمیه و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره وارد بودن انتقاد به پیامبر(ص) و امام زمان(عج) گفت آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند.

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: قبل از شروع در بحث، این نکته را عرض می‌کنم که گاهی در کلمات بعضی از بزرگان حکومت ما کلماتی گفته می‌شود که قابل تحمل برای جامعه شیعه و حوزه علمیه نیست. ما نسبت به عقاید شیعه با هیچ کس رودربایستی نداریم و انقلاب ما برای این است که این ارزش‌ها گسترش و قوام پیدا کند. این که گفته می‌شود معصوم و امام هم قابل نقد هستند، اگر مقصود گوینده این باشد که افرادی نقد می‌‌کردند و معصومین به آن‌ها اجازه می‌دادند، این بلااشکال است. اما نقد امروز به‌معنای این است که کسی اشتباه دارد و اگر کسی اشتباهش را به او گفت او باید بپذیرد.

لازم به ذکر است، که دفتر رییس جمهور در واکنش به برخی حاشیه سازی های کذب پیرامون سخنرانی رییس جمهور در دیدار وزیر و مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن تکذیب انتساب این جمله به رییس جمهور که "امام زمان (عج) هم قابل نقد است"، تاکید کرد: باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین (ع) از مسلمات قطعی تشیع است.

نظر شما