شناسهٔ خبر: 23616411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

محیط زیست سالم، پایه توسعه جوامع است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تشریح برنامه های روز ملی هوای پاک گفت: شعار امسال این هفته «قانون هوای پاک، قانون نفس» نامگذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، سیدرضا موسوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان امروز(27 دی) در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح برنامه های روز ملی هوای پاک اظهار کرد: برنامه های امسال به جهت تصویب قانون هوای پاک با رویکرد متفاوتی اجرا می شود.

 

این مقام مسوول با ابراز امیدواری از اثرات مثبت این قانون در محیط زیست افزود: اداره حفاظت محیط زیست در خصوص قانون مدیریت پسماند و هوای پاک نقش نظارتی دارد.

 

موسوی با یادآوری اینکه روز ملی هوای پاک با شعار قانون هوای پاک، قانون نفس نامگذاری شده است، ادامه داد: برنامه های این هفته در راستای نهادینه کردن قانون هوای پاک اجرا می شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان به برپایی جشن هوای پاک در کارخانه کبریت زنجان اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم ورزش صبحگاهی، ایستگاه نقاشی، بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی، پاکسازی طبیعیت در زنجان و شهرستان ها، برگزاری کلاس های آموزشی، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه با محوریت هوای پاک از برنامه های این هفته است.

 

وی با اشاره به اینکه مدیریت جمعیت از مهمترین معیارهای حفظ محیط زیست است، گفت: نگاه بلندمدت و اجرای سند آمایش منطبق با مسائل زیست محیطی خواهد بود.

 

موسوی با اشاره به مفاهیم توسعه پایدار و اهمیت آن در جامعه افزود: سند آمایش باید برای مسوولان قابل استناد جهت سرمایه گذاری در استان باشد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اهمیت دپوی مواد معدنی شهرک تخصصی روی در زنجان گفت: باید با این موضوع منصفانه روبه رو شد.

 

این مقام مسوول با یادآوری اینکه صرف انرژی برای حل مشکلات در این حوزه می تواند کمک اساسی به مسوولان کند، تصریح کرد: به هرحال استقرار این شرکت یک خبط و خطا بوده است و ما در مواجهه با این موضوع در شهرک تخصصی روی با مقدار زیادی فلزات سنگین معدنی جابه جا می شود که فاقد فضای مناسب برای دپوی این مواد خطرناک است.

 

موسوی با اشاره به معرفی هفت پهنه برای دپوی مواد سنگین فلز از سوی این اداره خاطرنشان کرد: پس از تعیین محل جدید، دپوی مواد در این مناطق انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در پاییز امسال 25 صنعت به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده است، گفت: اگر تا پایان زمستان این آلایندگی برطرف شود از این لیست حذف خواهند شد.

 

این مقام مسوول ادامه داد: در سنوات اخیر تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش انجام شد که منجر به تهیه کتاب «انسان و محیط زیست» گردید که به کتب دانش آموزان در پایه دهم افزوده شد.

 

موسوی با یادآوری اینکه آموزش ها در مناطق ویژه  برای دانش آموزان مستقر در این مناطق توسط محیط بانان با عنوان یک ساعت با محیط بان اجرا شد، گفت: در این دوره ها کاشناسان در مدارس مربوطه حاضر و آموزش دادند.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات حوزه محیط زیست ناشی از عدم آگاهی در سطوح مختلف جامعه است، تصریح کرد: آموزش های دیگری در اداره کل برای واحدهای صنعتی انجام شده است.

 

این مقام مسوول با اشاره به برنامه های آموزشی مستمر ادامه داد: پاکسازی طبیعت بیشتر جنبه نمادین دارد چرا که این اقدام نیروی عظیمی می طلبد، فلسسفه این برنامه آگاه سازی مردم است و در سال جاری 50 مورد پاکسازی طبیعت انجام شده است.

نظر شما