شناسهٔ خبر: 23616204 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تنگنای توسعه آب در کرمان را با ارتقای بهره وری جبران کنیم

به گزارش ایرنا ، جعفر رودری روز چهارشنبه در همایش از اقتصاد بهره ور تا اقتصاد دانش بنیان در محل اتاق کرمان افزود: استان کرمان هفت درصد از منابع آبی کشور را به

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا ، جعفر رودری روز چهارشنبه در همایش از اقتصاد بهره ور تا اقتصاد دانش بنیان در محل اتاق کرمان افزود: استان کرمان هفت درصد از منابع آبی کشور را به میزان هفت میلیارد مترمکعب مصرف می کند و سهم تولید این استان تنها 3.4 درصد از کشور است و بهره وری آب در این استان بسیار کم می باشد.
وی تصریح کرد: 96 درصد از هفت میلیارد مترمکعب آب مصرفی استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است و بهره وری آب در استان کرمان به میزان 30 درصد از کشور است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: سیاست ها و راهبردهای کلان استان کرمان برای پیشبرد اهداف و ارتقای بهره وری پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه شامل هدف گذاری، تدوین سیاست ها، تدوین برنامه عملیات اجرایی و اجرای پروژه ها است.
وی افزود: بهبود فضای کسب و کار، تقویت عوامل تولید، انتقال و جذب دانش، توسعه سرمایه انسانی با رویکرد اقتصادی از جمله راهبردها و سیاست های ارتقای بهره وری در برنامه ششم توسعه است.
رودری ادامه داد: در برنامه ششم توسعه استان کرمان به بخش های کشاورزی ازجمله نیروی کار، سرمایه و انرژی و آب بیشتر پرداخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه در استان کرمان بخوبی نتوانسته سطح دانش و آموزش را برای رشد بهره وری و توسعه اقتصادی افزایش دهد گفت: بسیاری از کشورها در سالهای گذشته رشد بهره وری خوبی داشته اند زیرا در برخی کشورها بیش از 68 درصد از رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره وری حاصل شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات نیز در افزایش بهره وری موثر است لذا در برنامه چهارم توسعه کشور نرخ رشد اقتصادی از محل بهره وری هشت درصد درنظر گرفته شده بود که در پایان عملکرد منفی شد.
وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه 2.8 درصد رشد اقتصادی برای تمامی عوامل تولید از محل افزایش بهره وری در نظر گرفته شده است و هم اکنون بدترین شرایط بهره وری کشور در معدن و بهترین شرایط افزایش بهره وری در کشاورزی است.
رودری گفت: در برنامه ششم توسعه برای استان کرمان 8.5 درصد رشد اقتصادی درنظر گرفته شده و از این میزان 5.7 درصد مربوط به سرمایه گذاری جدید و 2.8 درصد از محل ارتقای بهره وری تمامی عوامل تولید هدفگذاری شده است.
وی افزود: برای تحقق رشد اقتصادی 5.7 درصدی با سرمایه گذاری جدید در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات هدفگذاری شده است و برای رسیدن به این هدف به سالانه 24 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری جدید نیاز داریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطرنشان کرد: از سال 90 تا سال جاری در استان کرمان رشد بهره وری 8.5 درصدی رخ داده است.
وی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی 5.7 درصدی از محل سرمایه گذاری جدید در استان کرمان برای نخستین بار الگوی تامین مالی در نظر گرفته شده است و بر این اساس 25 درصد از منابع برای سرمایه گذاری ازمحل منابع دولتی و مابقی به بخش خصوصی مربوط می شود.
رودری افزود: برای تحقق رشد اقتصادی 2.8 درصدی تمامی عوامل تولید در استان کرمان سند بهره وری ضمیمه اسناد برنامه ششم توسعه شده است و هم اکنون رشد بهره وری در کشاورزی، صنعت، ساختمان و حمل و نقل مثبت می باشد و بهره وری سرمایه، نیروی کار و عوامل تولید منفی بوده است.
وی عنوان کرد: افزایش ارزش افزوده از سال 96 تا سال 1400 در استان کرمان مبلغ 67 هزار میلیارد تومان بوده است و افزایش بهره وری آینده در بخش کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات محقق می شود.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: استاندار کرمان به عنوان نماینده عالی دولت در این استان درد بخش خصوصی را بخوبی می داند و همین عامل تعامل دستگاه های دولتی و بخش خصوصی را بسیار نزدیک کرده است.
مسعود رشیدی نژاد افزود: نظریه پایه توسعه برنامه ششم در اتاق کرمان مصوب شده است و در تمامی موارد تعامل بخش خصوصی و دولتی وجود داشته است.
همایش از اقتصاد بهره ور تا اقتصاد دانش بنیان با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، رئیس و سایر مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، نمایندگان بخش خصوصی و بخش دولتی برگزار شد.
کارگاه آموزشی ارزیابی مشکلات واحدهای صنعتی نیز پس از این نشست در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد.
طرح همیاران آب به همت استاندار کرمان و کارشناسان بخش اب در سال 93 مصوب شد و تا کنون درستاوردهای خوبی در صرفه جویی آب در این استان داشته است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام

نظر شما