شناسهٔ خبر: 23616125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لوکزامبورگ خواستار به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی شد

R31356/P36446/S8,89,90/CT10

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ خواهان به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک دولت مستقل از طرف اروپاییان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ین آزلبورن" وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در گفت و گو با روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" خواستار به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان دولت مستقل شده و گفت: ما اروپاییان باید نشان دهیم که همچنین فلسطینیان حق داشتن یک دولت مستقل را دارند.

وی افزود: وقتی فرانسه در مسئله به رسمیت شناختن فلسطین پیشرو است کشورهای دیگر از جمله لوکزامبورگ هم می توانند این مسیر را دنبال کنند. وی در عین حال امکان یک موضع مشترک کشورهای اروپایی در قبال این مسئله را در حال حاضر ممکن ندانسته و گفت: ما دیگر یک خط و مشی واحد در این باره نداریم و این در حال حاضر این را غیر ممکن می کند که یک سیاست خاورمیانه‌ای فعالانه را در پیش گیریم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در حالی این سخنان را ایراد کرده است که  به نوشته رسانه های غربی آمریکا کمک مالی به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را به نصف کاهش داد. ایالات متحده تا کنون 125 میلیون دلار به این آژانس کمک می‌کرد اما به گفته مقامات وزارت خارجه این کشور، امسال 65 میلیون دلار از بودجه را کاهش داده است.

به گفته یک مقام دولتی، واشنگتن در حال بازبینی عمیق نحوه کارکرد و منابع مالی آژانس است. وی همچنین افزود که ایالات متحده به مدت دهه‌ها به تنهایی 30 درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کرده و بزرگترین تامین کننده مالی آژانس بوده و اکنون زمان آن است تا این روند نامتناسب تغییر کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز پیش از اعلام تصمیم آمریکا عمیقا ابراز نگرانی کرده و گفته بود که آژانس آوارگان فلسطینی «نه یک سازمان فلسطینی بلکه یک نهاد سازمان ملل متحد است که کمک‌های حیاتی ارائه می‌کند.»

سازمان آزادی بخش فلسطین نیز در بیانیه‌ای آمریکا را به اطاعت از دستورهای بنیامین نتانیاهو متهم و تاکید کرد که آمریکا با محروم کردن پناهندگان از حق آموزش، سلامت، سرپناه و زندگی شرافتمندانه بار دیگر نشان داد که در اشغال سرزمین‌های فلسطینی همدست اسرائیل است.

اختلاف میان آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطینی به ویژه پس از آن شدت گرفت که واشنگتن بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

انتهای پیام/

نظر شما