شناسهٔ خبر: 23615904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اراده جدی ایران توسعه روابط برادرانه با کشور‌های اسلامی است

رییسان مجلس‌های عمان و لبنان، امروز با رییس جمهور دیدار و گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

رئيس جمهور: اراده جدي ايران توسعه روابط برادرانه و همه جانبه با کشورهاي اسلامي و از جمله عمان استبه گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، آقاي روحاني روز چهارشنبه در اين ديدار، روابط دوجانبه تهران – مسقط را صميمانه و رو به گسترش دانست و گفت: مناسبات دو کشور همواره با حکمت مسئولان ايران و عمان در مسير تعالي و پيشرفت بوده است و روابط سياسي و فرهنگي مشترک در سطح بسيار عالي قرار دارد و با فعال کردن ظرفيت‌هاي اقتصادي موجود نيز مي‌توان روابط و مناسبات دو کشور را بيش از پيش عمق بخشيد.
رئيس جمهور تقويت تبادلات بانکي و تسهيل فعاليت تجار و سرمايه‌گذاران دو کشور را در حوزه تقويت روابط اقتصادي حايز اهميت دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران از فعاليت سرمايه گذاران عماني در مناطق آزاد چابهار و جاسک و در بخش‌هاي مختلف اقتصادي به ويژه در حوزه ترانزيت استقبال مي‌کند.
آقاي روحاني در ادامه با اشاره به اهميت سيزدهمين کنفرانس مجالس کشورهاي عضو سازمان‌ همکاري اسلامي در تهران، اظهار داشت: دشمنان اسلام منافع خود را در اختلاف بين مسلمانان جستجو مي‌کنند و نمي‌خواهند مسلمانان و کشورهاي اسلامي در کنار هم اتحاد و همبستگي داشته باشند، لذا گردهمايي و گفتگوي سران کشورهاي اسلامي با يکديگر در زمينه مسائل و مشکلات مشترک و رسيدن به تصميمات مشترک مي‌تواند گامي مؤثر در وحدت و تقويت صلح و ثبات در منطقه باشد.
رئيس جمهور همچنين به مسائل و مشکلات مردم يمن از لحاظ امنيتي و بهداشتي و درماني اشاره کرد و گفت: امروز مردم اين کشور با مشکلات فراوان ناشي از بمباران و بيماري‌هاي مسري دست به گريبان هستند و در چنين شرايطي وظيفه انساني اقتضا مي‌کند که به اين مردم از لحاظ غذايي و دارويي کمک کنيم و در اين راستا عمان مي‌تواند مرکزي براي جذب کمک‌هاي جهاني انساني براي مردم يمن باشد و اين از لحاظ تاريخي، انساني و شرعي اهميت بسيار زيادي دارد.
رئيس جمهور بر تلاش براي ايجاد صلح و ثبات و پايان جنگ در يمن تأکيد کرد و گفت: در اين زمينه همکاري کشورهاي منطقه به ويژه ايران و عمان، بسيار مهم است و هر دو کشور مي‌توانند نقش بسيار ارزشمندي ايفا کنند. متاسفانه برخي کشورهاي غربي از وجود درگيري در منطقه به دليل فروش تسليحات خود بسيار خوشحال هستند و به جوانب انساني توجهي ندارند، اما براي منطقه مهم است که کشور يمن امن و با ثبات است و شاهد پايان جنگ و خونريزي در اين منطقه باشيم و اميدوارم مسقط نقش بيشتري در اين زمينه ايفا کند.
خالد هلال ناصر المعمولي، رئيس مجلس عمان نيز در اين ديدار با موفقيت آميز دانستن سيزدهمين کنفرانس مجالس کشورهاي عضو سازمان‌ همکاري اسلامي در تهران، گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره به حمايت از مظلومان و مستضعفان جهان به خصوص مسأله فلسطين اهتمام ويژه‌اي داشته و امروز خوشبختانه ملت‌هاي اسلامي خطري که مسلمانان و قدس را فرا گرفته است به خوبي درک کرده اند.
رئيس مجلس عمان همچنين با تجليل از گرايش ها و کمک‌هاي انساندوستانه جمهوري اسلامي ايران به مسلمانان جهان، گفت: در زمينه کمک به مردم يمن، کشور عمان نيز تلاش کرده است تا نقش انساندوستانه خود را ايفا کند و ترديد نداريم که گفتگو و راه‌حل سياسي بزرگ ترين و مؤثرترين راه‌حل براي برقراري صلح و ثبات در اين منطقه است.
وي روابط تهران و مسقط را بسيار ويژه و دوستانه توصيف کرد و گفت: مصمم هستيم روابط اقتصادي خود با تهران را بيش از پيش و همپاي روابط سياسي گسترش دهيم.

رئیس‌ جمهور در دیدار رئیس مجلس لبنان: بی‌تردید صهیونیست‌ها از ایجاد اختلاف و تفرقه در لبنان سود می‌برند
رئیس جمهور در دیدار نبیه بری رئیس مجلس لبنان ضمن ابراز خرسندی از ایجاد شرایط باثبات در این کشور، گفت: تقویت و استحکام ثبات، توسعه و وحدت در لبنان موجب خوشحالی ملت ایران است.
اراده جدی ایران توسعه روابط برادرانه با کشور‌های اسلامی استآقای روحانی امروز در این دیدار با اشاره به اینکه دولت و ملت لبنان به خوبی توانست از توطئه تفرقه‌افکنانه دشمنان عبور کند، افزود: بی‌تردید صهیونیست‌ها از ایجاد اختلاف و تفرقه در لبنان سود می‌برند، کما اینکه تصور می‌کردند می‌توانند تروریسم و تروریست های داعش را برای مدت زمان طولانی در این منطقه نگه دارند.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر ماهیت حقیقی برخی دولت‌های منطقه برای ملت‌های منطقه و جهان به خوبی روشن شده است، اظهار داشت: ما باید در این شرایط سخت منطقه، با افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌ها و تدبیر، از این مسیر عبور کرده و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

رئیس جمهور توسعه روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران – بیروت را ضروری برشمرد و ادامه داد: دولت و ملت ایران همواره در مسیر مقاومت در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی در کنار دولت و ملت لبنان بوده و خواهد بود.

آقای روحانی خاطر نشان کرد: علاقه، محبت و برادری واقعی بین مردم ایران و لبنان وجود دارد و ملت ایران احترام خاصی برای مردم لبنان به عنوان ملتی بافرهنگ، شجاع و مقاوم قائل هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز منطقه با مشکلات و معضلات فراوانی روبروست، تأکید کرد: همه کشورهای منطقه باید با تمامی توان خود برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه تلاش کنند و چاره‌ای جز این وجود ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد همه کشورهای منطقه با بکارگرفتن توانمندی‌های خود در راستای تقویت ثبات، ‌امنیت و اتحاد اجازه ندهند که قدرت‌های خارجی بویژه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها، در تفرقه‌افکنی و دشمن‌پراکنی در این منطقه موفق باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشورهای اسلامی در قبال مسایل دنیای اسلام بیش از گذشته مسئولیت دارند و باید تعاملات خود را افزایش دهند، گفت: ما همواره به آینده بهتر برای منطقه امیدواریم و می‌دانیم که با وحدت و اتحاد و جهاد و اجتهاد می‌توانیم با وجود سختی‌ها به اهداف‌مان دست پیدا کنیم.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در این دیدار ضمن تشریح اوضاع داخلی این کشور از جمهوری اسلامی ایران بخاطر حمایت از ایستادگی و مقاومت ملت و حزب‌الله لبنان در برابر دشمن صهیونیستی تقدیر کرد.

رئیس مجلس لبنان همچنین با بیان اینکه امروز شاهد وحدت و وفاق خوبی در لبنان هستیم، اظهار داشت: ایران نقش‌آفرینی مثبتی در حل و فصل بحران‌ها در کشورهای منطقه داشته و دارد.

نبیه بری همچنین موضع دولت آمریکا درباره قدس شریف را برای منطقه بحران‌آفرین دانست.

نظر شما