شناسهٔ خبر: 23615759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۸ پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در استان خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

R41348/P1486/S6,56/CT11

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی از اجرای ۸ پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان‌جنوبی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: پروژه ترسیب کربن با همکاری دفتر عمران ملل متحد در ایران، با هدف احیای مراتع تخریب یافته، توسعه روستایی و توانمندسازی روستائیان در سربیشه مشغول فعالیت است.

وی افزود: همچنین پروژه ترسیب کربن با همکاری شرکت تعاونی روستایی الغدیر علاوه بر انجام فعالیت‌های احیایی به منظور درآمدزایی و کاهش مهاجرت برای مردم محروم منطقه، در بحث ایجاد مشاغل پایدار و جایگزینی دامداری نیز اقدام می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه درآمدی که از این پروژه‌ها به دست می‌آید سبب می‌شود میزان وابستگی روستائیان به مراتع کم شود بیان کرد: در این راستا باید بتوانیم گامی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست برداریم.

نصرآبادی پروژه ترسیب کربن سربیشه را یکی از الگوهای موفق و جزو 10 پروژه تعریف شده در سطح بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: تاکنون از این پروژه بیش از 200 نفر خارجی بازدید داشته‌اند.

وی همچنین پروژه کسب و کار پایدار صنایع دستی برای حفاظت از منابع طبیعی را بخشی از پروژه ترسیب کربن عنوان و خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف احیای هنرهای بومی و ایجاد معیشت مکمل برای جامعه محلی سبب کاهش وابستگی اقتصادی روستائیان به منابع طبیعی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت موزه عروسک فرهنگ و هنر استان یادآور شد: متأسفانه بسیاری از مردم با این موزه آشنا نیستند که نیاز است این موزه که نشان از فرهنگ بومی استان است به مردم معرفی شود.

نصرآبادی با بیان اینکه باید کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی منطقه خراسان‌جنوبی آشنا شوند اظهار داشت: در این راستا دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از محصولات موزه عروسک فرهنگ و هنر به عنوان سوغات استفاده تا یک چرخش اقتصادی در سطح کشور و استان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در فراز ملی تغییر اقلیم، گرمایش زمین، کم آبی، کاهش فضای سبز و بیابان‌زایی منجر به مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی شده است افزود: بستر زندگی بشر به تهدیدات طبیعی دچار شده که در بسیاری از این تهدیدات اگر بشر دخالت کند بحران به وجود می‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: کم‌آبی منجر به کاهش کیفیت آب شده و با این شرایط حاد در سطوح بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای برای ساماندهی شرایط موجود کشورهای توسعه یافته به فکر راهکار اساسی افتاده‌اند.

نصرآبادی با اشاره به اینکه در این راستا پروژه‌های بین‌المللی تعریف و کشور ایران جزو 10 کشور برتر دنیا از محل الگوسازی پروژه‌های بین‌المللی شناخته شده است بیان کرد: در بین 30 استان کشور تنها 6 استان دارای یک تا دو پروژه بین‌المللی هستند که در این راستا خراسان‌جنوبی دارای 4 پروژه بین‌المللی است.

وی از اجرای 8 پروژه بین‌المللی توسط خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد 4 پروژه در حال اجرا و 4 پروژه نیز تا مرحله انعقاد قرارداد پیش رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در زمینه گرفتاری‌ها در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی در سطح خوبی نیستیم و در حال حاضر یک هفتم سرانه جمعیت دنیا مربوط به کشور ایران و همچنین سرانه بیایانی هر ایرانی نیز  4 برابر مقیاس جهانی است.

نصرآبادی با بیان اینکه در حال حاضر خراسان‌جنوبی در مقایسه با کشور در وضعیت بدتری قرار دارد اظهار داشت: همچنین خشکسالی‌های 19‌ ساله و قرار گرفتن بین دو کویر شرایط استان را حادتر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما