شناسهٔ خبر: 23615580 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در همایش هند صورت گرفت؛

انتقاد فعالان بین‌المللی به اقدامات عربستان در اماکن دینی

گروه بین‌الملل: شرکت‌کنندگان در همایشی بین‌المللی با عنوان «به سوی پایان دادن به اقدامات عربستان در سیاسی‌سازی مشاعر مقدسه» در هند، نسبت به اقدام حکومت سعودی در سیاسی‌کردن زیارت اماکن مقدس مکه و مدینه انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

اعتراض به سیاسی کردن مکان‌های مقدس عربستان در هندبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی الشرق؛ این همایش به همت کمپین بین‌المللی مقابله با سیاسی‌کردن مشاعر مقدسه در عربستان با همکاری سازمان علمای مسلمان هند و دیگر موسسات هندی روز گذشته (26 دی‌ماه) در شهر نیودهلی، پایتخت هند برگزار شد.

در این نشست که با حضور 250 تن از شخصیت‌های اسلامی برگزار شد، علمای هندی اقدامات دولت سعودی در سیطره بر مکان‌های مقدس و سیاسی‌کردن زیارت این اماکن را محکوم کردند.

اشفق حسین قادری، رئیس سازمان علمای مسلمان هند و از مفتیان این کشور، اقدامات سعودی در سیاسی‌سازی مکان‌های مقدس را مخالفت با شریعت اسلام و کتاب خدا توصیف کرد.

وی در ادامه اقدام عربستان در گروگان‌گرفتن اسلام  با اغراض و اهداف سیاسی و  محروم‌کردن مسلمانان کشورهای عربی و اسلامی از انجام شعائر حج و عمره را تقبیح کرد.

قادری با بیان این که بستن درب‌های خانه خدا به روی مشتاقان رحمت او، جایز نیست، تاکید کرد: حکومت سعودی خود گمراه شده و مردم را نیز گمراه می‌کند.

شهید برهان، پژوهشگر و نویسنده  نیز با تاکید بر این که مسلمانان هند در این مکان‌های مقدس حقی دارند، گفت: مسلمانان این کشور باید صدای خود را در اعتراض به اقدامات حکومت سعودی بلند کنند و با یاری دولت خود، عربستان را وادار به پایان دادن به سیاسی‌سازی حج کنند.

آغاز جنبشی گسترده از سوی مسلمانان هند از جمله برگزاری کنفرانس‌های متعدد و انجام تحقیق و پژوهش در ارتباط با اقدامات عربستان در سیاسی‌سازی حج و مکان‌های مقدس، درخواست از کشورهای اسلامی برای فشار بر عربستان در پایان دادن به این گونه اقدامات، تاکید بر نقش سازمان همکاری‌ اسلامی در این باره و تاکید بر ضرورت برپایی اعتراضات و تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به عربستان از جمله نتایج این نشست بود و در همین رابطه مقرر شد، تظاهراتی اعتراض‌آمیز در ابتدای ماه آینده میلادی در برابر سفارت عربستان در دهلی نو برگزار شود.

گفتنی است، کمپین جهانی منع سیاسی‌سازی مشاعر مقدسه  تلاش می‌کند عربستان را متقاعد سازد، میان سیاست‌های خود و خدمت به حرمین شریفین تفاوت قائل شود.

این جنبش به صورت خاص بر امور جهان اسلام و اقلیت‌های مسلمان در غرب، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند تمرکز داشته و برای ضمانت آزادی عبادت برای همه مسلمانان با رویکردهای سیاسی و نژادی مختلف تلاش می‌کند/.

 

برچسب‌ها:

نظر شما