شناسهٔ خبر: 23615499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روزنامه لبنانی گزارش داد

تولد «ائتلاف مقاومت» در فلسطین طی روزهای آینده

یک روزنامه چاپ لبنان اعلام کرد جهاد اسلامی و حماس به همراه دیگر گروه‌های فلسطینی در حال تشکیل ائتلافی به نام «ائتلاف مقاومت» هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، نوار غزه همچنان از نظر سیاسی و امنیتی وضعیت پیچیده‌ای دارد و وضعیت اقتصادی و معیشتی آن در سایه تصمیم اخیر آمریکا برای کاهش کمک‌ها به آژانس کار و کمک به آوارگان فلسطینی «آنروا» هم روز به روز بدتر می‌شود؛ موضوعی که حماس را خواسته یا ناخواسته به سمت تشکیل ائتلاف جدیدی با تعدادی از گروه‌های فلسطینی سوق داده است.

بر اساس گزارش «الاخبار»، عدم شرکت جنبش‌های فتح و جهاد اسلامی در نشست اخیر شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» موضوعی نبود که محمود عباس رئیس تشکیلات خوگردان به راحتی از کنار آن بگذرد و وی انتقادات تندی علیه این دو جنبش مطرح کرد.

حماس و فتح دلایل اساسی و غیر اساسی برای عدم شرکت در این نشست داشتند. اما با این وجود دلایل دیگری نیز در پشت صحنه در جریان است؛ طی چند هفته اخیر دیدار‌هایی میان گروه‌های مختلف فلسطینی «فتح، حماس، الاحرار، جبهه مقاومت مردمی، کمیته مقاومت مردمی، مبارزه ملی، الصاغقه، جبهه مردمی-فرماندهی کل و المجاهدین برگزار شد که هدف از آن تهیه پیش‌نویس سندی برای تشکیل ائتلافی جدید تحت عنوان «ائتلاف مقاومت» است.

در نشست‌های برگزار شده، با تشکیل یک رهبری برای ائتلاف مذکور که متشکل از رهبران گروه‌ها به همراه یک یا دو معاون (در صورت غیبت رهبر آن گروه) باشد، موافقت شد. همچنین در این دیدار‌ها کمیته‌هایی تشکیل شد:

کمیته «بیانیه ها» به ریاست «اسماعیل رضوان» از حماس، عضویت «احمد المدلل» از جهاد اسلامی، «ابوحسن الششنیه» از کمیته‌های مقاومت و «نائل ابوعوده» از «المجاهدین». کمیته «رسانه» متشکل از «خالدالازبط» از مقاومت مردمی، «مومن عزیز» از مجاهدین، ابومجاهد البریم از کمیته‌های مقاومت و نماینده‌ای از جهاد. کمیته «فعالیت‌ها» که از هر گروهی نماینده‌ای در آن حضور دارد و ریاست آن بر عهده «رامی البراوی» از مقاومت مردمی است. همچنین گروه‌های دیگر فلسطینی در صورتی که با اصول مشخص‌شده موافق باشند می‌توانند در این ائتلاف شرکت کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: این رویکرد حماس پس از شکست‌ها در پرونده آشتی و نیز بی‌تفاوتی فتح در مابقی پرونده‌های وحدت داخلی به ویژه ساف صورت می‌گیرد. همچنین پیشنهاد شد که این ائتلاف، گروه‌های و شخصیت‌های سلفی مانند «جمعیت بن‌باز»، «الویه التوحید» و «لجان المقاومة الإسلامیة» را در بر بگیرد که برخی از گروه‌ها مخالف با آن بودند، اما حماس و فتح وعده دادند پیوستن این گروه‌ها، مسیر برای بهبود روابط با کشور‌های خلیج (فارس) و ترکیه را آسان می‌کند.

الاخبار افزود از سوی دیگر برخی منابع می‌گویند «گردان‌های القسام» شاخه نظامی حماس با نیرو‌های واکنش سریع، گروهی ویژه تشکیل داده و مأموریت آن منع فعالیت عناصر تکفیری در نوار غزه و مداخله سریع در صروت ابلاغ هر حمله یا تلاشی برابر ترور است.

در پایان این گزارش آمده است در حاشیه این دیدار‌ها درباره برنامه‌هایی برای ادغام گروه‌های کوچک مقاومت مانند کمیته‌های مقاومت، الاحرار، مجاهدین، مقاومت مردمی، سیف الاسلام و ... صحبت شده است.

نظر شما