شناسهٔ خبر: 23615129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حمله تيلاپياي همه چيز خوار به ماهي‌هاي سردآبي چهار محال و بختياري

روزنامه جوان

ايران با واردات سالانه بيش از 20 ميليون دلار ماهي تيلاپيا در رديف يکي از 4 کشور واردکننده اصلي اين گونه مهاجم قرار گرفته است. گونه‌اي از آبزيان که با واردات بي‌رويه آن به گفته نماینده مردم اردل در مجلس بازار مصرف داخلي را اشباع شده و فرصت صادرات را از توليدکنندگان چهارمحال و بختياري را هم گرفته است. ازاين رو واردات اين نوع از ماهي نه تنها ورشکستي توليدکنندگان ماهي‌هاي سردابي را به دنبال دارد، بلکه به دليل سازگاري بالاي اين ماهي با هر نوع آب و موقيتي، پرورش دهندگان آبزيان را به سمت خود کشانده است. اتفاقي که در آينده به علت همه چيز خواري تيلاپياها مي‌تواند نسل ماهيان بومي را منقرض کند.

صاحب‌خبر -

نويسنده: ميترا شهبازي

سالهاست ماهي تيلاپيا با مقادير متفاوتي براي تنظيم بازار وارد کشور مي‌شود. اين اتفاق که همچنان ادامه دارد، درحالي رخ مي‌دهد که اکنون با گسترش سايت‌هاي پرورش ماهي‌هاي با کيفيت سردآبي ديگر نيازي به واردات ماهي تيلاپيا نيست. ماهياني که در گذشته به دليل قيمت پايين وارد مي‌شدند تا سبدغذايي خانوارها خالي از گوشت سفيد نماند و حالا ديگر توجيه‌اي براي واردات آنها نيست. با اينحال باز هم سالانه بيش از 20 ميليون دلار ماهي تيلاپيا وارد کشور مي‌شود. اتفاقي با توجه به حجم گسترده واردات اين نوع از ماهي، حتي پرورش دهندگان ماهيان سردابي را هم تشويق به پرورش اين نوع از آبزيان کرده است.

حمله تيلاپيا به گونه‌هاي بومي

با اين تفاسير پرورش‌دهنگان ماهي با اين خيال که مي‌توانند با توليد ماهي تيلاپيا هم جلوي واردات را بگيرند و هم اشتغال خود را حفظ کنند، تلاش‌هاي بسياري براي توليد اين نوع از ماهي مي‌کنند، اما با اين حال مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست مجوزي براي توليد تيلاپيا نمي‌دهد. نوي از ماهي که مي‌تواند با هر شرايط و محيطي خود را سازگار کند و به عنوان يکي از گونه‌هاي سخت‌جان شناخته مي‌شود، اولين کاري هم که در سايت‌هاي پرورش ماهي يا درياچه‌ها انجام مي‌دهد، خوردن تخم گونه‌هاي ديگر است. اتفاقي که مي‌تواند منجر به خداحافظي هميشگي ماهيان سردابي از ايران شود. علاوه بر اين پزشکان هم معتقدند ماهي تيلاپيا به دليل داشتن امگا 6 به جاي امگا 3 که اغلب ماهيان دارند، زياده روي در مصرف آن مي‌تواند سلامت را به خطر اندازند.

حالا با اين تفاسير که نمي‌توان توليد ماهي تيلاپيا را در داخل گسترش داد، واردات 20 ميليون دلاري جاي آن را مي‌گيرد. اين نيز درحالي است که اکنون در استان‌هاي مختلفي همچون چهارمحال و بختياري سايت‌هاي متعددي براي پروش ماهي سردآبي وجود دارد.

واردات به جاي صادرات!

با اين اوصاف که اکنون با افزايش توليد ماهيان سردآبي نياز سبد غذايي خانوارها خالي نمي‌ماند، بازهم مسئولان اصرار به واردات تيلاپيا دارند. اتفاقي که نماینده مردم اردل در مجلس ضمن انتقاد از آن مي‌گويد:« درحال حاضر واردات تيلاپيا جاي صادرات آبزيان را گرفته است.»

علی کاظمی بابا حیدری با تاکيد بر اينکه توليد و واردات تيلاپيا در ايران به صرفه نيست، ادامه مي‌دهد:« واردات تیلاپیا مانع رونق تولید پرورش دهندگان ماهی سردآبی شده است و اکنون برخی از تولید کنندگان ماهی را امسال از ادامه تولید ماهیان سردآبی نا اميد کرده است.» بنابراين اگر همچنان واردات تيلاپيا با همين حجم ادامه يابد، نه تنها توليدکنندگان ماهيان سردآبي چهارمحال و بختياري، بلکه پرورش‌دهنگان ديگر مناطق ديگر کشور هم رو به ورشکستگي مي‌روند.

در حال حاضر گفته مي‌شود که مقدار زيادي از ماهيان توليدي چهارمحال و بختياري به جاي عرضه شدن در بازار روانه سردخانه‌ شده‌اند. اتفاقي که اگر خيلي زود مسئولان براي آن راه چاره‌اي نينديشند، نه تنها آبزي‌پروران چهارمحال و بختياري بلکه توليدکنندگان ديگر کشور را هم ورشکست و بيکار مي‌کند.

نظر شما