شناسهٔ خبر: 23615113 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رژیمی مناسب فصل سرما و زمستان

برطرف کردن نیاز بدن از طریق مکمل یاری و یا منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی گردد، به سرحال شدن و برطرف نمودن افسردگی منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سیدضیاالدین مظهری متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب تاثیرگذار بر روند افسردگی‌های زمستانی توضیح داد: کمبود این ماده معدنی نه تنها موجبات افسردگی افراد را فراهم می‌آورد، بلکه بروز ترس و چیره‌تر شدن خستگی را نیز به تهی شدن ذخایر بدن از این ریزمغذی نسبت می‌دهند. برطرف کردن نیاز بدن از طریق مکمل یاری و یا منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی گردد، به سرحال شدن و برطرف نمودن افسردگی منجر خواهد شد.

مظهری گفت: ضمنا سلنیوم به علت خاصیت ضدزنگ‌زدگی و یا آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد و مهاجم را خنثی می‌کند و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و همانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی ساز و کار مغز و شبکه در هم تنیده اعصاب، تاثیر مثبت می‌گذارد و احتمالا از بروز آلزایمر زودرس جلوگیری می‌کند.

وی افزود: غنی‌ترین منبع غذایی سلنیوم، فندق برزیلی می‌باشد که بالغ بر 2500 برابر بیشتر از سایر آجیل‌ها، حاوی ماده معدنی سلنیوم است، ولی غذاهای دریایی، صدف، ماهی و آبزیان دیگر، دانه‌ها و غلات کامل پرک شده، جگر مرغ و جوجه پرورش یافته در هوای آزاد نیز از دیگر منابع غذایی سلنیوم محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: از استفاده خودسرانه مکمل‌های حاوی سلنیوم باید خودداری شود، چرا که دریافت زیاد آن از طریق مکمل‌ها و غذاها مسمومیت‌های خطرناکی را ایجاد می‌نماید، ولی استفاده از منابع غذایی آن و مخصوصا ماهی‌های مختلف که علاوه بر دارا بودن سلنیوم، غنی از اسیدهای چرب امگا-3 و پروتئین‌های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر و صدها ترکیب مفید دیگر می‌باشند، بدون وارد آمدن صدمه‌ای به سلامتی، به نشاط شما خواهند افزود.

مظهری گفت: آهن از جمله مواد معدنی بسیار پراهمیت و دارای وظایف و خواص متعدد می‌باشد. کم‌خونی و تهی شدن بدن از ذخایر آهن، دو حالت بسیار نزدیک به‌هم هستند. تفاوت این دو موضوع، در سطور زیر به صورت ساده بیان گردیده است.

این متخصص تغذیه گفت: کم خونی یعنی تهی شدن گلبول‌های قرمز خون از آهن و افت غلظت هموگلوبین. در این حالت حجم گلبول‌های قرمز کوچک‌تر از معمول می‌شود و رنگ پریده‌تر و به رنگ قرمز روشن در می‌آیند. چنین گلبول‌هایی توانایی لازم را جهت انتقال اکسیژن کافی از شش‌ها به سلول‌های بافت‌های بدن دارا نیستند و تحت تاثیر این رویداد، در افراد مبتلا به کم خونی، آزاد شدن انرژی در سلول‌های بدن با تاخیر انجام می‌شود و این موضوع بر عملکرد و توانایی سلول‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد.

 

نظر شما