شناسهٔ خبر: 23614627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دومین همایش ملی فقه و هنر در قم برگزار شد

قم - دومین همایش ملی فقه و هنر با حضور شخصیت‌های علمی و حوزوی در قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش ملی فقه و هنر صبح چهارشنبه در سالن جلسات مرکز همایش‌های غدیر در قم آغاز به کار کرد.

در این همایش آیت الله محقق داماد، آیت الله جواد فاضل لنکرانی و آیت الله ابوالقاسم علیدوست حضور داشتند و علاوه بر سخنرانی شخصیت‌های علمی، مقالاتی با موضوع مباحث فقهی هنر ارائه شد.

دبیر همایش ملی فقه و هنر در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه پژوهش و اقدامات خوبی در زمینه موضوع فقه و هنر انجام شده است، گفت: هنر در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و از جلمه ظرفیت‌های شیعه است.

حجت الاسلام سید محمد حسین نواب با اشاره به اینکه مکتب شیعی در طول تاریخ همواره هنر دوست بوده است، عنوان کرد: هنر همواره زبان گویا و رسای مکتب شیعه است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه هنر اسلامی ظرفیت و پویایی فراوانی برای ایجاد تحولات فرهنگی دارد، ابراز کرد: بسیاری از ملت‌های غیر شیعی مانند اندلس در عرصه هنر از اهل بیت(ع) الهام گرفته‌اند.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با اشاره به افول هنر اسلامی در دوره قاجار بیان داشت: این دوره به دلیل ورود فرهنگ غرب و به دلیل عدم سیاستگذاری قاجار هنر اسلامی به حاشیه رفت و موجب شد تا فرهنگ غربی در جامعه ایرانی رواج پیدا کند.

وی در ادامه توجه به هنر اسلامی را از برکات انقلاب دانست و به شکل گیری مدرسه هنر اشاره کرد و گفت: برقراری ارتباط مستقیم بین فقه و هنر از ویژگی‌های مهم این مدرسه است که خلأهای موجود بین حوزه‌های علمیه و هنر را از بین برده است.

نظر شما