شناسهٔ خبر: 23612641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دغدغه نقاشان در زمینه فروش آثار هنری خود

شهریور ماه سال جاری بود که شهر تبریز، اولین آرت‌اکسپوی خود را تجربه کرد و طی آن برخی از نقاشان تبریزی که تا سال پیش فضای مناسبی را برای عرضه و به

صاحب‌خبر - شهریور ماه سال جاری بود که شهر تبریز، اولین آرت‌اکسپوی خود را تجربه کرد و طی آن برخی از نقاشان تبریزی که تا سال پیش فضای مناسبی را برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری خود نداشتند، توانستند آثار نقاشی خود را در معرض فروش قرار داده و استارت فروش آثار هنری را در تبریز بزنند.
 
نمایشگاه آرت اکسپوی تبریز که از ۲۳ تا ۲۷ شهریور ماه سال‌جاری در هتل کایا برپا شده بود، فرصت مناسبی فراهم کرد تا نقاشان تبریزی بتوانند علاوه بر شناساندن هنر خود و اعتلای جایگاه هنر نقاشی، قدم‌هایی در رابطه با اقتصاد هنر نیز برداشته و زمینه را برای تجاری کردن آثار هنری و اقتصاد هنر در تبریز فراهم کنند.
 
حبیب تقی‌پور که از اساتید نقاشی بوده و در اولین آرت‌ اکسپوی تبریز، آثار نقاشی خود را به فروش رسانده است، در این راستا بیان کرد: آثاری که بنده در اولین آرت اکسپوی تبریز عرضه کردم در مورد دریاچه ارومیه بوده و سبکی انتزاعی داشت، اما تمام حس و حال دریاچه ارومیه در عین انتزاعی بودن تابلو نقاشی، حفظ شده بود.
 
وی با بیان اینکه در تابلوهای نقاشی، خشکی و ترک خوردگی دریاچه ارومیه، در عین انتزاعی بودن حفظ شده بود و نقاشی تاثیر مستقیمی بر روی مخاطب داشت، افزود: در تمام نقاشی‌هایم تلاش می کنم تا تصویر موردنظر را با حس و حال آن ثبت کنم.
 
وی اضافه کرد: بنده در مجموع چهار تابلو نقاشی در نمایشگاه عرضه کرده بودم که هر چهار تابلو در یک مضمون بوده و این قابلیت را داشتند که در قالب چیدمان، به عنوان یک اثر واحد ارائه شوند؛ هر چهار اثری که در نمایشگاه عرضه کرده بودم به فروش رسید و این آثار نقاشی هم‌اکنون در لابی هتل کایا در جای خوبی نصب شده‌اند.
 
تقی‌پور تاکید کرد: قبلا احساس می کردم که فروش تابلو نقاشی‌های نوع گرایانه در تبریز زود است، اما در اولین آرت اکسپوی تبریز عکس این موضوع اثبات شد و احساس کردم که در تبریز بیشتر سبک‌های نوع گرایانه مورد مقبول جامعه قرار می‌گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه تبریز شهری نوگرا است، افزود: بر خلاف تصورها، تبریز شهری سنتی نبوده و شهری نوگراست، به همین دلیل هم شهر اولین‌ها نام گرفته است، چرا که همواره در پی تازگی بوده و در اولین آرت‌اکسپوی تبریز هم آثاری که به نوعی تازگی داشت، مورد اقبال مردم قرار گرفت.
 
وی با تاکید بر اهمیت و نقش موثر نمایشگاه‌های فروش آثار نقاشی در تبریز متذکر شد: اولین آرت اکسپوی تبریز بین نقاشان تبریزی انگیزه‌ی مضاعفی ایجاد کرد تا دست به کار شوند و آثار جدیدی خلق کرده و در این نمایشگاه‌ها ارائه کنند؛ فروش تابلو نقاشی و مورد تقدیر قرار گرفتن آن برای یک هنرمند، حسن بوده و همچنین به اقتصاد هنر نیز بسیار کمک می‌کند.
 
این استاد نقاشی در باب هزینه‌های هر اثر نقاشی نیز گفت: هر اثر نقاشی برای بنده صرفا 250 الی 500 هزار تومان هزینه دربردارد؛ بنده از سال 67 در این عرصه به فعالیت پرداخته و همواره تلاش کرده‌ام که آثار جدید و نوگرایانه‌ای را خلق کنم.
 
محمد رضا پورفرزانه با اسم هنری "فرزانه" نیز که 36 سال است در عرصه هنر نقاشی فعالیت می‌کند و از جمله نقاشانی است که در اولین آرت اکسپوی تبریز، آثار نقاشی خود را به فروش رسانده است، در این رابطه اظهار کرد: بنده در سال60 شاگرد استاد محمدرضا ایرانی بوده و در آن زمان نقاشی های باسبک رئال کار می‌کردم؛ بعدها مدتی به اصفهان رفته و با نقاشی قدیمی ایرانی آشنا شدم و در کنار نقاشی با سبک رئال، نقاشی ایرانی قدیمی نیز کار کردم.
 
وی با تاکید بر اینکه نقاشی تبریز در این زمانه متمرکز بر سبک رئالیستی است، تشریح کرد: بنده در اصفهان با نقاشی سنتی نیز آشنا شده و به سراغ نقاشی زند، قاجار و قهوه خانه رفتم.
 
 پورفرزانه با بیان اینکه در اولین آرت اکسپوی تبریز آثار نقاشی در سبک قاجار که دیتیل‌های نقاشی قاجار بود را به فروش رساندم، افزود: بنده در هنر نقاشی غالبا به دنبال نقاشی دکوراتیو و تزئینی بوده و از این رو معمولا مخاطبان بنده قصدشان از خرید تابلو نقاشی، زینت دادن به خانه‌هایشان است؛ در شهر تبریز هم که مردم به سراغ تابلو فرش و نقره و... گمان داشتم که چون نقاشی قاجار اساسا تزئینی است از این رو برای خود در این شهر مخاطبانی نیز خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه در آثار به فروش رسیده در اولین آرت اکسپوی تبریز مبنای کار خود را بر روی نقاشی های قدیمی گذاشته بودم، گفت: قطعا نقاشی‌های با سبک قاجار می تواند در شهر تبریز جا باز کند و شهر تبریز در این زمینه پتانسیل بسیاری دارد اما چون به دلیل شرایط تاریخی و جغرافیایی در بازه‌ای از زمان، نقاشانی از روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و... به تبریز عزیمت کرده و نقاشی رئالیستی را در این شهر شناساندند، به نوعی جای نقاشی‌های سبک قاجار در این شهر خالی است و اگر این نوع نقاشی پا در میدان بگذارد بیشتر مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت.
 
این استاد نقاشی که دارنده مدرک درجه یک هنری در نقاشی قهوه‌خانه است، در رابطه با این نوع نقاشی افزود: نقاشی قهوه‌خانه زیرمجموعه‌ای از نقاشی خیالی‌نگاری بوده و مضامینی چون "مذهبی، حماسی و یا موضوعات عام و عاشقانه" را در خود جای می‌دهد؛ در اولین آرت اکسپوی تبریز نیز دو اثر نقاشی که از دیتیل های نقاشی قاجار بود را عرضه کرده بودم که هر دوی آنان به فروش رفت.
 
وی ضمن گلایه از اینکه در فروش آثار هنری هیچگونه مالیاتی در هیچ کجا اخذ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در اولین آرت اکسپوی تبریز و بعد از فروش آثار نقاشی، درصدی از مبلغ را به عنوان مالیات اخذ کردند که در این رابطه اعتراض دارم چرا که در بحث فروش آثار هنری هیچگونه مالیاتی وجود ندارد.
 
وی در رابطه با اهمیت برپایی آرت‌اکسپو ها و با اشاره به برپایی نمایشگاه فروش آثار هنری-تابلوهای کوچک در اسفند ماه سال جاری بیان کرد: نقاشان جوان هم می توانند در این فضا آثار خود را عرضه کنند، اما آثار تک و خاص هم باید در کنار این نقاشی ها عرضه شود چرا که مخاطب با مشاهده‌ی مجموعه‌ای از آثار مشابه، به خرید یک اثر تک و سنتی، رغبت بیشتری پیدا می‌کند.
 
مجتبی نخجوانی نیز که 45 سال است در زمینه هنر نقاشی مشغول فعالیت است، در رابطه با اهمیت برپایی نمایشگاه‌های نقاشی یادآور شد: گالری داران خصوصی معمولا در اکسپو شرکت می کنند اما چون در تبریز گالری دار خصوصی نداریم از این رو موسسه شمس تبریزی این نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کند؛ اما در سراسر دنیا گالری داران خصوصی این موضوع را بر عهده گرفته و آثار نقاشانی که با آنان در ارتباط هستند را در اکسپو در معرض فروش قرار می‌دهند.
 
وی با اشاره به اهمیت برپایی اکسپوهای نقاشی در تبریز خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ خرید آثار نقاشی برای خود در شهر تبریز جا بازکند و مردم آگاه شوند که تابلو نقاشی را هم به دیوار نصب می‌کنند، نتایج بسیار مثبت در این حوزه بر جای خواهد گذاشت، چرا که معمولا مردم اقدام به خرید و نصب تابلو فرش و تابلوهای بازاری و... گرایش دارند، اما افرادی که با فرهنگ بصری نقاشی بزرگ شده‌اند فرق تابلوی بازاری با تابلو هنری را می دانند.
 
این استاد نقاشی متذکر شد: مردم تصور دارند که تابلو فرش سرمایه ای است که همواره ارزش افزوده خواهد داشت، در حالی تابلو نقاشی هم ارزش افزوده داشته وحتی از نظر زیبایی نیز نسبت به تابلو فرش ارجحیت دارد؛ در اروپا تابلوهای نقاشی را در موزه‌ها نگه داری می کنند در حالی که تابلو فرش چنین نبوده و ممکن است در عرض چند صد سال یک تابلو فرش به خاطر قدمت به موزه منتقل شود.
 
وی با تاکید بر اینکه تابلو نقاشی در عین زنده بودن، جلوه‌ی خاصی به محیط می‌دهد، افزود: برپایی اولین آرت اکسپوی تبریز قدم بسیار مثبتی بوده و امید است اذامه داشته باشد؛ در این دوره از برپایی نمایشگاه فروش آثار هنری عموم مردم خواهند توانست که تابلو نقاشی خریداری کنند.
 
گفتنی است، نمایشگاه فروش آثار هنری در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، مجسمه و عکس از تاریخ سوم لغایت 11 اسفند ماه سالجاری در مرکز خرید اطلس برگزار می‌شود.
انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما