شناسهٔ خبر: 23612459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دیدار با رئیس مجلس سنای پاکستان

دیدارهای لاریجانی با روسای مجالس کشورهای پاکستان، مالی، لبنان و...

مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری های اقتصادی میان ایران و پاکستان گفت: هنوز موانعی برای گسترش این همکاری ها وجود دارد که پاکستان باید آن را برطرف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در دیدار با رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان ضمن تشکر از حضور رئیس مجلس سنای پاکستان در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته خود به شرایط حساس منطقه و تغییرات آن اشاره کردند و در روز گذشته در اجلاس صحبت های بسیاری درباره تحولات اخیر داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دشمنان مشترکی داریم، اظهار داشت: در این میان روابط ما باید مستحکم تر شود چرا که آمریکایی ها به دنبال بر هم زدن آرامش منطقه هستند و تروریسم نیز در حال گسترش است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی کشورها در منطقه بازی خورده اند، یادآور شد: اکنون ایران و پاکستان باید بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر همکاری کنند البته ارزیابی ها در ماه های اخیر نشان می دهد سطح روابطمان افزایش یافته که این نشان دهنده حرکت در مسیری درست است.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر ضرورت پیشرفت روابط اقتصادی بیان داشت: در  حوزه روابط اقتصادی برخی مشکلات همچنان وجود دارد که آسیب زا خواهد بود لذا باید موانع برداشته شده تا همکاری ها گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به نشست اخیری که در پاکستان برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: گفتگوها می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند که در این خصوص لازم است روابط امنیتی نیز افزایش یابد.

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی در دوستی با همسایگان و سایر کشورها صادق بوده و رهبری نیز همواره توصیه به افزایش روابط با پاکستان را داشته اند.

رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس گفت: ظرف ۶ ماه گذشته این دومین دیدار ما است که نشان دهنده گرما و استحکام روابط میان دو ملت و دولت است همچنین از شما تشکر می کنم که در دیدار با رهبری از ما یاد کردید.

رئیس مجلس سنای پاکستان در ادامه با بیان اینکه بیانیه امروز این کنفرانس معنادار خواهد بود و روابط میان کشورها را مستحکم تر خواهد کرد، اظهار داشت: امیدواریم بیانیه هایی که امروز تنظیم می شود در تقویت PUIC  تاثیر داشته باشد و همانند IPU  موثر واقع شود.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات ماه فوریه در پاکستان بیان داشت: از حمایت صمیمانه شما در زمان تصدی ریاست مجلس سنای پاکستان تشکر می کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم در حوزه پارلمانی همکاری بیشتری داشته باشیم.

ربانی در ادامه با بیان اینکه آمریکا به علت شکست های اخیر خود در منطقه، پاکستان را سپر بلای خود کرده است، یادآور شد: در این زمینه بسیار هزینه داده ایم، حتی آمریکا به خاطر رای مثبت پاکستان به محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس، کمک های نظامی خود به ما را قطع کرده است.

رئیس مجلس سنای پاکستان در پایان با اشاره به روابط تاریخی ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: لازم است روابط امنیتی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد، همچنین در حوزه اقتصادی پیش از سفر خود به تهران جلسه ای با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پاکستان داشتم و آنها اعلام کردند که در حال تلاش برای رفع موانع بانکی برای روابط اقتصادی دو کشور هستند.

ضرورت ایجاد خط آهن تهران- بیشکک برای توسعه روابط گردشگری

لاریجانی همچنین در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با پارخت تولیندی اف نایب رئیس مجلس قرقیزستان دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی گفت: لازم است روابط اقتصادی و تجاری خود را با یکدیگر افزایش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ایران و قرقیزستان می توانند در حوزه های مختلف کشاورزی به خصوص تولیدات گوشت و مرغ با یکدیگر همکاری داشته باشند.

پارخت تولیندی اف نایب رئیس مجلس قرقیزستان ضمن تشکر از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر خود لازم می دانم مراتب همدردی خود را به خاطر حادثه اخیر نفتکش اعلام و برای بازماندگان صبر طلب کنم.

نایب رئیس مجلس قرقیزستان در ادامه با بیان اینکه امیدواریم سفری به کشور ما داشته باشید، اظهار داشت: این اجلاس موفق بود و تصمیمات مثمرثمری در آن برای جهان اسلام گرفته شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ضروری است همکاری ها در حوزه تجاری و اقتصادی شکوفا شود، عنوان کرد: در همین راستا راه اندازی خط آهن تهران- بیشکک ضروری است چرا که کشور ما طبیعت توریستی داشته و پتانسیل خوبی برای افزایش همکاری های گردشگری داریم.

نایب رئیس مجلس قرقیزستان در پایان خاطرنشان کرد: هرساله در سپتامبر بازی های ورزشی در قرقیزستان برگزار می شود که از ایران نیز برای شرکت در آن حضور می یابند لذا امیدواریم شاهد حضور پررنگ ورزشکاران ایرانی در سال آینده نیز باشیم.

ضرورت توسعه همکاری همه جانبه میان ایران و مالی

علی لاریجانی همچنین در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با ایساکا سیدیبه رئیس مجلس مالی دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه همواره با کشور مالی دوستی صمیمانه ای داشته ایم، گفت: مایلیم روابط خود را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با مالی ادامه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مدت ریاست شما روابط بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم روابط خوب پارلمانی با مالی ادامه یابد.

ایساکا سیدیبه رئیس مجلس مالی نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: در هر بار سفر خود به ایران نکات جدیدی می آموزم و امیدوارم روند اجلاس به شیوه فعلی ادامه پیدا کند و افق های جدیدی را پیش روی کشورهای اسلامی قرار دهد.

رئیس مجلس مالی در پایان با بیان اینکه همواره برای مشکلات جهان اسلام دنبال راه حل هستیم، گفت: اعتقادمان بر این است که باید برای انجام امور مختلف تلاش کرده و همبستگی بیشتر مسلمانان را موجب شویم.

مذاکره بهترین روش برای حل اختلافات میان کشورهاست

رییس مجلس همچنین در حاشیه سیزدهمین کنفرانس مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی در دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان و هیات همراه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز بر لزوم اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های استکبار تاکید داشتند و این مستلزم درایت و اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های دشمنان است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین اجلاس هایی می تواند نظرات کشورها را به یکدیگر نزدیک کرده و به راه حل های مشترکی برای حصول اهدافمان برسیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اجلاس برگزار شده در پاکستان گفت: چند ماه قبل اجلاس مبارزه با تروریسم با حضور 6 کشور در پاکستان برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در میان کشورها آرزوی ما است و امیدواریم که بتوانیم از طریق مذاکره به دنبال راه حل های سیاسی برای رفع مشکلات باشیم.

همچنین در این دیدار رئیس مجلس لبنان گفت: شما شخصیتی هستید که هم در عرصه داخلی و هم مسایل بین المللی به مسائل اشراف کامل دارید و همیشه با پیشنهادات معقولانه به دنبال حل مسائل هستید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پارلمان ها این ظرفیت را دارند که خیلی پررنگ تر از حالا در حل مسائل و اختلافات فعال عمل نمایند اما متاسفانه اکنون از این ظرفیت ها به طور مناسب استفاده نمی شود.

نبیه بری اظهار داشت: اعضای پارلمان ها و نمایندگان کشورهای اسلامی که عهده دار دیپلماسی پارلمانی هستند باید بتوانند فراتر از دیپلماسی وزارت خارجه عمل کرده و با مذاکره و گفت وگو مسائل را حل نمایند.

وی با اشاره به راه اندازی یک مرکز آموزشی در لبنان اظهار داشت: این مرکز ویژه آموزش به نمایندگان پارلمان است تا بتوانند از ظرفیت های خود به خوبی استفاده نمایند و دبیرخانه این مرکز در بیروت است و از همه کشورها بالاخص کشورهای اسلامی برای گذراندن دوره های تخصصی می توانند به این مرکز اعزام شوند.

وی افزود: به اعتقاد بنده تحولاتی که از نظر رفتاری در برخی از کشورهای عربی شاهد هستیم نتیجه همین سیاست های غلط آمریکایی هاست، رفتارهایی که در طول تاریخ ما هرگز شاهد آن نبودیم.

نبیه بری ضمن تاکید بر لزوم اتحاد میان شیعیان و سنی ها خاطرنشان کرد: فتنه در کشورهای اسلامی یعنی اختلاف میان مسلمانان و حاکمان کشورهای اسلامی باید با عقلانیت مانع این اختلاف افکنی ها شده و نگذارند که تفرقه میان شیعه و سنی بیفتد.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر لبنان توانست بر دشمنان فائق آید و توطئه های آنان را خنثی کند در نتیجه اعتمادی بود که میان ملت آن برقرار بود و توانستیم اسرائیل را از مرزهای خود دور کنیم.

رئیس مجلس لبنان در پایان ابراز امیدواری کرد که کشورهای اسلامی از طریق دیپلماسی سیاسی بتوانند مشکلات خود را حل کرده به گونه ای که هرگز مسلمانی در مقابل مسلمان دیگر اسلحه نکشد و خون برادرش را نریزد.

افزایش همکاری های اسلامی باعث کاهش اختلافات در جهان اسلام می شود

علی لاریجانی همچنین در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با عبدالواحد الانصاری نایب رئیس مجلس مغرب دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی با مهم دانستن کشور مغرب و ضرورت توسعه روابط فیمابین گفت: کنفرانس حاضر اتحاد خوبی میان مجالس کشورهای اسلامی ایجاد می کند و از اختلافات آن ها می کاهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه علاقمندیم برای ادامه همکاری ها بسترسازی شود، یادآور شد: در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید روابط گسترش یابد به خصوص تجار دو کشور باید یکدیگر را مورد شناسایی قرار دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز ارتباط اقتصادی میان کشورهای اسلامی برقرار نشده است، عنوان کرد: اختلافات در سایه همکاری های اسلامی کاهش خواهد یافت و افزایش سفرها در سطوح مختلف روابط را عمیق تر می کند.

عبدالواحد الانصاری نایب رئیس مجلس مغرب نیز در این دیدار ضمن تشکر از مهمان نوازی و برگزاری کنفرانس گفت: در خصوص حادثه نفتکش و از بین رفتن کادر ایرانی آن به شما تسلیت می گویم.

نایب رئیس مجلس مغرب در ادامه افزود: امیدواریم بعد از برگزاری نشست سیزدهم این کنفرانس در تهران، شاهد برگزاری چهاردهمین نشست در رباط باشیم، ضمن اینکه این کنفرانس محتوای دقیق و ژرفی دارد.

وی ادامه داد: از دیرباز میان پادشاهی مغرب و ایران روابط برقرار بوده لذا از گسترش مناسبات دو کشور در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار خرسند خواهیم شد.

نایب رئیس مجلس مغرب در پایان با بیان اینکه کشور مغرب دروازه ورود به آفریقا است و موقعیت مهمی دارد، خاطرنشان ساخت: این موقعیت در حوزه مقابله با تروریسم و بهبود وضعیت معیشتی مردم بسیار مهم است و امیدواریم این دیدار پایه ای برای تداوم مناسبات فیمابین باشد.

تاکید بر گسترش همه‌جانبه زمینه های همکاری میان ایران و موریتانی

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با محمد شیخ نایب رئیس مجلس موریتانی بر لزوم گسترش همه جانبه همکاری ها تاکید کرد.

همچنین در این دیدار محمد شیخ گفت: سلام های گرم رئیس مجلس خود را خدمت شما ابلاغ می کنم و امیدوارم که این اجلاس بهترین دستاوردها را برای کشورهای اسلامی داشته باشد.

وی افزود: کشور موریتانی یک کشور اسلامی است و علاقمند است که با کشور برادر خود یعنی جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیکتری داشته باشد.

نایب رئیس مجلس موریتانی اظهار داشت: وقتی رئیس جمهور بر روی کار آمد، تعطیلی سفارت اسرائیل در اولین دستور کارش قرار داشت و همچنین تاکید داشتند که باید با ایران روابط صمیمانه تر و گسترده تری داشته باشیم.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن دیدار با رئیس فراکسیون اکثریت مجلس سیرالئون بر لزوم همکاری های دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

نظر شما