شناسهٔ خبر: 23612290 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خودروسازان داخلی فاقد چتر حمایتی منطقی هستند

R41347/P41362/S6,1188/CT1

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروسازان داخلی فاقد چتر حمایتی منطقی هستند.

صاحب‌خبر -

سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: در حوزه خودرو یک تصمیم اشتباهی را دنبال می‌کنیم و همین تصمیم را اصرار داریم؛ خودروسازی ما در طول این مدت هیچ تغییری نکرده و مردم را مجبور می‌کنیم که خودرو بگیرند و با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی نیز حمایت از تولید داخلی را دنبال می‌کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 60 هزار نیرو درگیر حوزه خودروسازی هستند و اگر صرفاً خودروی کم مصرف‌تر داشته باشیم صرفاً از محل همین خودروی کم مصرف می‌توانیم منبع انسانی خود را به لحاظ مالی تامین کنیم.

باستانی اضافه کرد: حمایت ما از صنایع خودرو این است که تولیدکننده خودرو باشیم و کیفیت و ایمنی خودرو بالا باشد و این انتظار را بعد از 40 سال داریم که بازار خارجی داشته باشیم، خیلی از کشورها مثل آفریقای جنوبی و یا استرالیا صنعت خودروسازی ندارند و صرفاً واردکننده هستند؛ اگر ما به بحث خودرو وارد شدیم باید امروز بازار صادرات می‌داشتیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: از سویی دوست داریم از خودروساز حمایت کنیم و از سوی دیگر عملاً کاری نمی‌کنیم، از سویی به اینها وام 23 درصد می‌دهیم و از سوی دیگر در هر دولتی، نیرویی به خودروسازان تحمیل می‌کنیم، طبق اصل 44 دولت‌ها باید 20 درصد سهام داشته باشند اما مدیران عامل را دولت تعیین می‌کند و در این شرایط دولت در خودروسازی دخالت می‌کند و از سوی دیگر مردم نیز انتظار بیشتری از دولت دارند.

باستانی خاطرنشان کرد: از سویی انتظار داریم دولت برای باکیفیت کردن خودرو ورود کند در صورتی که وقتی دولت سهام 14 درصدی در یک مجموعه خودروسازی دارد انتظار بیشتر را باید از بخش خصوصی داریم، متصل بودن خودروسازان به دولت اساساً اشتباه است. چتر حمایتی کاملی روی خودروساز وجود ندارد و بار نیز روی وی تحمیل می‌کنیم، در یک دولت یک شبه 3500 نفر به ایران خودرو اضافه شده است.

وی بیان کرد: خودروسازی ما باید تعیین تکلیف شود؛ باید وام ارزان قیمت به خودروساز بدهیم و از روی دوش وی نیز تسهیلات گران قیمت را برداریم و بعد از 5 سال باید از وی برای رقابت با خودروهای خارجی انتظار داشته باشیم.

انتهای پیام/ز

نظر شما