شناسهٔ خبر: 23612260 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

الگوریتم‌های هوش مصنوعی علی بابا و مایکروسافت مطالب را بهتر از انسان درک می‌کنند + عکس

در سال های اخیر هوش مصنوعی به چندان سطحی رسیده که توانایی‌های ذهنی انسان را به چالش کشیده و در آخرین مورد نیز در درک مطلب از انسان پیشی گرفته است. هرکسی از ایلان ماسک گرفته تا دونالد ترامپ می خواهد در آینده نه چندان دور، سفری به مریخ داشته باشد و فضانوردانی را به سیاره سرخ بفرستد؛ اما برای تحقق این هدف، هنوز باید برخی موانع را از سر راه برداشت. یکی از مهم ترین موانع فعلی، مسئله انرژی است. سفرهای طولانی مدت به مریخ یا هر سیاره دیگری نیازمند انرژی فراوان است. هر روز که می گذرد شاهد معرفی یک کاربری جالب برای فناوری هوش مصنوعی هستیم. کاربردی که تا به امروز تصور آن را هم نمی کردیم. به عنوان مثال در یک دستاورد جدید هوش مصنوعی مایکروسافت حالا قادر است بر مبنای توضیحات متنی یک تصویر، آن را نقاشی کند. نمایشگاه CES 2018 دو هفته ای است که به پایان رسیده و هر آنچه که باید می دانستید را برایتان گفتیم و نقل کردیم. از بهترین‌های این نمایشگاه نیز صحبت کردیم. ال جی Gram به عنوان سبک ترین لپ تاپ جهان با باتری و سخت افزار قدرتمند و در مدل‌های 13، 14 و 15 اینچی توسط شرکت مدیران وارد بازار ایران شد. در ادامه با ویژگی‌های لپ تاپ ال جی گرم (LG Gram) آشنا می‌شویم. شایعات حاکی از عرضه یک مدل جدید ال جی وی 30 با نام LG V30+ a در نمایشگاه MWC 2018 هستند. ظاهرا این نسخه ارائه کننده قابلیت‌های هوش مصنوعی بهبودیافته‌تر برای رقابت با بزرگانی نظیر اپل و سامسونگ است. داغ شدن گوشی مسئله‌ای است که اغلب شما با آن مواجه شده‌اید در این حالت شاید فعالیت برخی نرم‌افزارها موقتا قطع شوند. در این گونه مواقع باید ضمن حفظ خونسردی، بهترین راهکار را انتخاب کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، سال قبل هوش مصنوعی Deep Blue کمپانی IBM در مسابقه شطرنج بر «گری کاسپاروف» افسانه ای غلبه کرد و این آغاز راهی بود که توسط الگوریتم هوشمند گوگل با غلبه بر قهرمان بازی ژاپنی «گو» ادامه پیدا کرد.

این پدیده حالا به زمینه های غیر ورزشی نیز کشیده شده است. به گزارش «بلومبرگ» کمپانی های مایکروسافت و علی بابا الگوریتم هایی را توسعه داده اند که هفته گذشته در آزمون درک مطلب دانشگاه استنفورد موفق به شکست انسان شده اند.

آزمون SQuAD دانشگاه مذکور که یکی از معتبرین معیارهای سنجش دقت الگوریتم های هوش مصنوعی محسوب می شود، شامل 100 هزار سوال از مقالات مختلف ویکی پدیا است و الگوریتم باید بتواند پاسخ درست را از متن ارائه شده پیدا کند.


بالاترین امتیازی که تا کنون انسان ها در این سیستم کسب کرده اند 82.3 بوده، با این حال الگوریتم علی بابا با شکستن رکوردهای قبلی موفق به کسب 82.44 امتیاز شده و در صدر جدول قرار گرفته است.

دقیقا یک روز بعد از این ماجرا مایکروسافت نیز سیستم خود را تست کرده که این الگوریتم نیز با کسب 82.65 امتیاز بالاتر از هوش انسانی قرار گرفته است.

هدف از توسعه چنین آزمون هایی کمک به هوش مصنوعی برای پردازش مقادیر عظیمی از داده و یافتن پاسخ درست است. «لو سی»، از متخصصان ارشد علی بابا در این باره می گوید:

با پردازش بهتر داده الگوریتم ها سوالاتی مانند «چرا باران می بارد؟» را با دقت بالاتری پاسخ می دهند.

او معتقد است که فناوری این الگوریتم ها را می توان در نرم افزارهایی مانند سرویس های آنلاین راهنمای مشتری یا پاسخ به سوالات علمی و پزشکی بدون نیاز به دخالت انسان به کار برد.

نظر شما