شناسهٔ خبر: 23608910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازی قدرت خطرناک سوریه

تهران- ایرنا- در مورد سوریه پس از شکست داعش، تازه فضایی باز شده که مدیریت آن خیلی مشکل‌تر از دوره جنگ علیه داعش است. در حال حاضر مسائل جاری یکی مدیریت وضع سیاسی سوریه است و دیگری تقسیم قدرت یا Power Sharing در این کشور.

صاحب‌خبر -

روزنامه اعتماد درستون جهان به قلم بهرام امیراحمدیان استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه، آورده است: همه کسانی که در جنگ علیه داعش نقش داشتند، حالا از قدرت سهم‌خواهی می‌کنند. کردها بخشی از مبارزه علیه تروریسم بودند. دولت سوریه طی ٧ سال گذشته گاهی به کردها آزادی می‌داد تا برای ترکیه که نقش جدی در حمایت از مخالفان بشار اسد داشت، مشکل ایجاد کنند.

همه کشورهایی که در این مدت در بحران سوریه مشارکت داشتند، اکنون برای تصمیم قدرت سهم‌خواهی می‌کنند. ترکیه، ایران، روسیه و کشورهای عربی همه خود را در سوریه ذی‌حق می‌دانند. دولت سوریه ارتش و هواداران خودش را دارد، اما در حال حاضر دولت اسد تنها بازیگر میدان سوریه نیست. معارضان شامل مخالفان مسلح درون خاک سوریه و چه پناهندگان و آوارگان، که بیش از ٧ میلیون نفر جمعیت دارند، بخش دیگر از مدعیان قدرت در سوریه هستند. امریکا به عنوان یک قدرت جهانی، نیروی دیگری است که در آینده سوریه سهم می‌خواهد.

در آزادسازی رقه و دیرالزور امریکایی‌ها حضور داشتند و به کمک ترکیه و با تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه در آزادی این مناطق مشارکت کرده است. امریکا از زمانی که گفته است که از خاورمیانه خارج می‌شود، قصد دارد با نگاه تازه‌ای مساله سوریه را به نفع خود برگرداند. در حال حاضر این تصور وجود دارد که امریکا بازی را به ایران و روسیه و بخشی از آن را به دولت ترکیه باخته ‌باشد. اکنون امریکا با تشکیل یک نیروی متمرکز قصد دارد، توان خود را برای نفوذ خود در تقسیم قدرت سوریه بیشتر کند.

نیروی تازه‌ای که امریکایی‌ها قصد ایجاد آن را دارند، از سربازهای امریکایی نیستند، بلکه قرار است بخش عمده آن از نیروهای کرد باشند، قرار است این نیرو، خواسته‌های امریکا را در آینده سوریه نمایندگی کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که امریکایی‌ها با داشتن پول و قدرت بیشتر نسبت به ایران، ترکیه و روسیه، از مزیت بیشتری برای جذب نیروهای سوری برای آینده سوریه برخوردار است.

ایران، ترکیه و روسیه، به دلیل مشکلات داخلی و مسائل اقتصادی توان کافی برای بازسازی فیزیکی و بازسازی نظم سیاسی در سوریه ندارند، اما امریکا به عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان، می‌تواند بخشی از نیروهای سوریه را با وعده کمک به بازسازی سوریه به خود جذب کند. شرایط پس از داعش، در حال تبدیل شدن به یک کلاف پیچیده و سردرگم و خطرناک است.اکنون روسیه و امریکا به عنوان دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو، می‌توانند بن‌بست سیاسی در سوریه را سخت‌تر از گذشته کنند.

سوریه‌ای که اکنون در حال شکل‌گیری است چه از لحاظ بازسازی فیزیکی این کشور و چه از لحاظ بازسازی نظم سیاسی و حکومت در این کشور، بدون همکاری قدرت‌های جهانی و سازمان‌های بین‌المللی غیرممکن خواهد بود.رویارویی امریکا و روسیه، مسائل سوریه را بسیار پیچیده‌تر می‌کند. تنها راه‌حل این است که دو قدرت جهانی حاضر در سوریه با هم به تفاهم برسند و با همکاری کشورهای دیگر موثر در شرایط سوریه و جامعه جهانی، دو مرحله اصلی بازسازی سوریه یعنی بازسازی فیزیکی و بازسازی نظم سیاسی را اجرایی کنند.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،10،27
**گروه اطلاع رسانی،1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

انتهای پیام /*

نظر شما