شناسهٔ خبر: 23608386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

علیزاده طباطبایی در گفتگو با دانا:

هاشمی از اول منتقد تیم اقتصادی دولت بود/ آینده خوبی برای اقتصاد پیش بینی نمی کنم/ هاشمی "انقلاب" را از همه فرزندانش بیشتر دوست داشت+فیلم

وکیل مهدی و فاطمه هاشمی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت نسبت من با انقلاب مثل نسبت مادر به فرزند است و دیگران دایه هستند لذا من که نمی‌توانم انقلاب را فدای فرزندانم کنم.

صاحب‌خبر -

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص دلیل قبول پرونده های جنجالی توسط وی اظهار داشت: پرونده ها را بیخود جنجالی میکنند، مشکل این است که آنچه که باید در یک دادگاه علنی صورت پذیرد انجام نمیشود.

وی با بیان اینکه آنچه که قانون اساسی تاکید دارد رسیدگی علنی به پرونده ها است مگر اینکه مخل اخلاق و امنیت در کشور باشد، مدعی شد: متاسفانه از ابتدای انقلاب تا کنون روش غلطی در پیش گرفته شده که پرونده ای مهم را که جامعه باید در جریان آن باشد  غیر علنی برگزار می کنند که انجام ندادن این کار باعث به وجود آمدن ابهام در جامعه خواهد شد.

علیزاده طباطبایی با اشاره به اینکه به عنوان یک نیروی انقلابی با جرات و جسارت میگویم که هیچ نقطه ضعف اخلاقی، مالی، فرهنگی و...ندارم، تصریح کرد: اعتقاد دارم که باید همه چیز شفاف شده و مردم در جریان همه مسائل قرار بگیرند.

وکیل مهدی هاشمی در ادامه افزود: من میگویم هر کسی حق دارد که وکیل داشته باشد و از حق خود دفاع کند و وقتی من می‌بینم که به حقوق موکل من دارد لطمه وارد می‌شود لذا بعضا مسائل را با رسانه ها مطرح میکنم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما وقتی به قوه های قضائیه، مجریه و مققنه انتقاد میکنیم به شدت ناراحت میشوند، گفت: پرونده های من جنجالی نیست، اخیرا پرونده خانم دکتر وثناقی یکی از اعضای شورای شهر اول را داشتم، وی استاد فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران بود و تا سال 90 در ایران سکونت داشت و پس از بازنشستگی با دعوت یکی از دانشگاه های آلمان به مدت 6 سال مشغول تدریس فقه و حقوق اسلامی بودند، وی یک افتخاری برای ایران عزیز بود که به ناحق و غیابی وی را متهم به عضویت در جنبش راه سبز کردند. در صورتی که وی هیچ وقت وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشتند. تنها در یکی دوتا شعر و مصاحبه انتقاداتی را کرده بودند که به 5 سال حبس محکوم شده بودند. وی پس از بازگشت به ایران به دادگاه رفت و در  دادگاه و بدون حضور نمیانده دادستان و در عرض کمتر از یک ربع به حبس محکوم شد. من این موضوع را مطرح کردم که به من گفتند تو داری پرونده را جنجالی میکنی!

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه خاطره نگفتنی از مرحوم هاشمی رفسنجانی زیاد دارم، اظهار کرد: کمتر از یک ماه قبل از فوت مرحوم هاشمی خدمت وی رسیدم و با مرحوم هاشمی در خصوص انقلاب و آینده انقلاب صحبتی داشتم.

وی با اشاره به جزئیات آن دیدار گفت: مرحوم هاشمی به من گفت که از یک جهت خیلی امیدوارم چون سطح فهم و شعور مردم خیلی بالا رفته است، مردم فهمیده اند که تصمیمشان را کف خیابان نمیتوانند اجرا کنند و باید به پای صندوق رای بیایند و به این باور رسیده اند که با صندوق رای خیلی چیزها را میتوانند تغییر دهند. ولی از چیزی که خیلی تاسف میخورم این است که زمانی که ما مبارزه میکردیم و انقلاب را به پیروزی رساندیم آرمان و آرزومان این بود که ایران اسلامی الگویی برای جهان اسلام شود ولی امروز میبینیم که با عملکرد غلط و بی تدبیری هایی که داشتیم عبرتی برای جهان اسلام شده ایم.
 

وی همچنین با نقل یکی دیگر از خاطرات خود و مرحوم هاشمی بیان کرد: در یکی از دیدارهای دیگری که با ایشان در خصوص قوانین و مقررات حقوق عمومی داشتم به من گفتند که وقتی که انقلاب شد و خواستیم قضای اسلامی را حاکم کنیم اولین معضل و مشکلی که با آن در مجلس اول رو به رو شدیم قانون تعزیرات بود، ما بررسی کردیم دیدیم از نظر شرعی تعزیر را قاضی تشخیص میدهد، ما دیدیم که هرج و مرجی در سراسر دادگاه های نظام تشکیل شده که عمدتا روحانیون آمده بودند و به ما یرحه الحاکم مجازات میکردند، محضر حضرت امام(ره) رسیدیم و گفتیم که باید تعزیرات متمرکز شود و فعلا در چهارچوب قانون باشد تا زمانی که قاضی مجتهد تربیت کنیم و امام نیز پذیرفتند. تصور ما بر این بود که حوزه های علمیه ما آنقدر قاضی مجتهد تربیت میکند که ما این خلا را میتوانیم پر کنیم ولی امروز که قریب 40 سال از انقلاب اسلامی میگذرد میبینیم که این اتفاق نیفتاده است و بایستی یک تحولی در دستگاه قضایی انجام شود و باید به این باور برسیم که با این مقررات نمی شود کشور را اداره کرد؛ امروز نیز باید با یک اجتهاد جدیدی وارد شویم مانند سال 60 که امام(ره) این کار را کردند.

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه فقهای شورای نگهبان هنوز به این باور نرسیده اند که قانون اساسی ما بزرگترین اجماع فقهی در طول 1400 سال است، تصریح کرد: خیلی راحت این موضوع را نادیده میگیرند و به موازین اسلامی و اساس تشخیص خودشان برمیگردند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که از خاطرات نگفتنی که با مرحوم هاشمی رفسنجانی داشته اید نیز برای مخاطبان بگویید، افزود: اگر این خاطرات را بگویم که دیگر من را میبرند(خنده) ولی هنوز زود است ولی در آینده خواهم گفت.
 

علیزاده طباطبایی ادامه داد:  ابراهیم یزدی به من میگفت که هنر هاشمی این است که در داخل نظام و در مرکز قدرت، رهبری اپوزیسون را بر عهده گرفته است. ینی از درون نظام اپوزیسیون را اداره میکرد و نمیگذاشت این تبدیل به جریانی بر علیه نظام اسلامی شود.

وی با بیان اینکه مرحوم یزدی میگفت که ما به عنوان نهضت آزادی دل خوشی از هاشمی نداریم و ما را نکبت آزادی خطاب کرده است، عنوان کرد: ابراهیم یزدی میگفت ولی امروز به عنوان کسانی که به ایران و تمامیت ارضی آن فکر میکنیم به آقای هاشمی بگویید که در بین مردم، معتقدین و معترضین! نظام محبوبیت پیدا کردید و از این موقعیت میتوانید برای حفظ ایران استفاده کنید و ما از شما حمایت میکنیم. من این پیام را به آقای هاشمی رساندم و ایشان گفت که من آگاهانه کارها را انجام میدهم و میدانم چه میکنم.

وی با اشاره به اینکه حسن روحانی مرحوم هاشمی نبود و نیست، بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی مواضعش را صریح بیان میکرد، چه در دوران انقلاب و دفاع مقدس اگر مواضعشان با امام(ره) اختلافی داشت سریعا به محضر ایشان میرسیدند و نگاه خود را مطرح میکردند و در ارتباط با مقام معظم رهبری نیز همین رویه را داشتند و صادقانه عاشق آقای خامنه ای بود و این را همیشه میگفت. وی میگفت که رهبر انقلاب را دوست دارم ولی خیلی از نظراتم با ایشان متفاوت است و بعد از بحث حتی اگر قانع نشوم به ایشان گفته ام که شما بر بنده حجت دارید و من باید از نظر شما تبعیت کنم علیرغم اینکه مخالف نظر شما هستم.

علیزاده طباطبایی در ادامه با اشاره به انتقادات مرحوم هاشمی به تیم اقتصادی دولت یازدهم تصریح کرد: رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از ابتدا نسبت به تیم اقتصادی حسن روحانی منتقد بود و یکی دوبار به من گفتند که این روشی که دولت یازدهم به کار بسته نتیجه ای نخواهد داشت چون با تعارف نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی با بیان اینکه می‌گفتیم که در دولت اول حسن روحانی اولویت اول سیاست خارجی است، افزود: امروز می‌بینم که دولت دوازدهم نیز بر پایه سیاست خارجی کارها را پیش می‌برد و من به عنوان کسی که حدود 10 سال در سازمان برنامه و بودجه مدیریت کردم و با اقتصاد دان ها در ارتباط بودم آینده خوبی برای اقتصاد پیش بینی نمیکنم.

مرحوم هاشمی میگفت نسبت من با انقلاب مثل نسبت مادر به فرزند است

وکیل مهدی و فاطمه هاشمی در پاسخ به این سوال که مرحوم هاشمی رفسنجانی کدام یک از فرزندانش را بیشتر از همه دوست داشت، گفت: وی انقلاب را از همه ی فرزندانش بیشتر دوست داشت. خاطره ای یادم آمد که زمانی بود که فائزه و مهدی و حسین مرعشی در زندان بودند، یک بار مرحوم هاشمی قبل از اینکه به منزل برسند با من تماس گرفتند و گفتند که قبل از آمدن من به خانه ی ما برو و عفت خانم را یک مقدار آرام کن چون از این اتفاقات که افتاده ناراحت هستند. من زودتر رسیدم کمی با همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی صحبت کردم و دلداری دادم. آقای هاشمی به منزل رسیدند و عفت خانم نتوانستند تحمل کنند و شروع به اعتراض کردند با این تعبیری که از چی میترسی؟ تو جوانی هات نمیترسیدی من این 5 تا بچه را در زندان ها بزرگ کرده ام. حالا میترسی اعتراض کنی؟ من دیدم مرحوم هاشمی بغض کردند و گفتند عفت خانم بعد از فوت رسول الله(ص) امیر المومنین(ع) خانه نشین شده بود و حضرت زهرا(س) خانه به خانه میرفتند تا بیعت بگیرند. و یک بار آمد داخل منزل بنا بر روایات و با تندی به امام علی(ع) فرمود عین جنین زانو بغل کردی و در خانه نشستی؟ که صدای اذان بلند شد. حضرت رو کردند به فاطمه زهرا(س) و فرمودند میخواهی این صدای اذان بماند یا قطع شود؟ اگر میخواهی بماند همین روش من باید صورت بگیرد. و نسبت من با انقلاب مثل نسبت مادر به فرزند است و دیگران دایه هستند لذا من که نمیتوانم انقلاب را فدای فرزندانم کنم.

 

انتهای پیام/

نظر شما