شناسهٔ خبر: 23606661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

طاهره طاهریان، نایب‌رئیس اول کمیته ملی المپیک، در گفت‌وگو با «شرق»:

فدراسیون اسلامی ورزش زنان را احیا می‌کنیم

صاحب‌خبر -

سارا گودرزي: طاهره طاهریان را بدون تردید باید یکی از بنیان‌گذاران اصلی ورزش زنان ایران بعد از انقلاب دانست. کسی که در دورانی بحرانی  اداره ورزش بانوان کشور را بر عهده گرفت و روزهای سختی را پشت سر گذاشت تا بتواند به جایگاه این قشر از جامعه اعتبار ببخشد. برداشتن موانع برای حضور زنان ورزشکار با پوشش اسلامی در میادین بین‌المللی، احداث سالن‌های اختصاصی، برگزاری چهار دوره بازی‌های کشورهای اسلامی، همه و همه اقدامات اثربخشی بوده که در ١٥ سال فعالیت مداوم طاهریان در معاونت بانوان سازمان وقت تربیت‌بدنی صورت گرفته است. او که علاوه بر معاونت ورزش بانوان تجربه حضور در سایر بخش‌های عرصه ورزشی را نیز دارد، حالا قرار است در سمت نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک، دومین نهاد مهم ورزش کشور انجام وظیفه کند. وظیفه‌ای که پیگیری امور ورزش زنان هم از اولویت‌های آن است. طاهریان دو روز پیش در دور جدید انتخابات کمیته ملی المپیک (متولی اصلی اعزام‌های کاروان ورزش ایران به بازی‌های المپیک و آسیایی) موفق شد تنها زنی باشد که در این انتخابات صاحب کرسی می‌شود. او با کسب آرای اول به عنوان نایب‌رئیس اول این کمیته منصوب شد. این مدیر باسابقه ورزشی با سمت نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک مسئولیتی سنگین‌تر را عهده‌دار شده، چراکه علاوه بر ورزش زنان باید در امور ورزش مردان هم قدم بردارد. با این حال او هنوز بعد از گذشت سال‌ها همچنان دغدغه توسعه ورزش هم‌جنسان خود را دارد. مهم‌ترین هدف طاهریان به عنوان نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک این است كه شرایطی را به وجود آورد تا فدراسیون اسلامی ورزش زنان را دوباره راه‌اندازی کند. فدراسیونی قانونی که جزء تشکیلات کمیته ملی المپیک ایران به حساب می‌آمد اما با شروع به کار محمد علی‌آبادی، رئیس وقت این کمیته در دولت نهم محمود احمدی‌نژاد بی‌دلیل منحل شد. 
مشاور معاون رئیس‌جمهور (دولت یازدهم) در امور ورزش دختران از برنامه‌های خود در کمیته ملی المپیک به «شرق» می‌گوید: «کسانی که در کمیته ملی المپیک کار می‌کنند، مسئولیت مهمی دارند. اینکه به خوبی از برنامه‌های فدراسیون‌ها حمایت کنند تا بتوانند کاروان‌های ورزش کشور را با اقتدار به بازی‌های آسیایی و المپیک اعزام کنند. قطعا با توجه به اعتمادی که در این انتخابات به من شده، وظیفه من هم این است که این حمایت‌ها را انجام دهم اما رسیدگی به ورزش زنان به‌خصوص در بخش قهرمانی موضوعی بوده که همیشه دغدغه من بوده و خواهد بود. با توجه به اینکه بانوان ورزشکار ما با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو هستند، نمی‌توانند شرایط برابری با قهرمانان سایر کشورهای دنیا داشته باشند. برای همین باید به آنها نگاه ویژه‌ای شود تا به موقعیت‌های بهتری دست پیدا کنند. فدراسیون اسلامی ورزش زنان که در واقع زیرمجموعه کمیته ملی المپیک بود، به رشد ورزش قهرمانی خانم‌های ما خیلی کمک کرد. یعنی ورزش قهرمانی زنان ما با ایجاد این فدراسیون کار خودش را شروع کرد. طوری که توانستیم چهار دوره بازی‌های کشورهای اسلامی زنان را در آن زمان برگزار کنیم. در واقع این بازی‌ها حتی محلی شد برای سایر ورزشکاران مسلمان و محجبه‌ای که امکان حضور در میادین بین‌المللی را نداشتند. تلاش من هم این است حالا که به عنوان نایب‌رئیس اول کمیته انتخاب شده‌ام، با همکاری سایر مسئولان حاضر، دوباره این فدراسیون را احیا کنیم و بتوانیم رونق بیشتری به بخش قهرمانی ورزش بانوان دهیم. من فکر می‌کنم این حق خانم‌های ورزشکار رشته‌های ژیمناستیک و شنا و امثال اینهاست که بتوانند از بازی‌های کشورهای اسلامی استفاده کنند. چراکه آنها محدودیت حضور در مسابقات برون‌مرزی را دارند و نمی‌توانند فقط به مسابقات داخلی دلخوش باشند. قطعا وقتی این بچه‌ها محدود باشند، انگیزه‌شان را از دست می‌دهند و از همین رقابت داخلی هم دست می‌کشند».
تعطیلی پس از 20 سال فعالیت
فدراسیون اسلامی ورزش زنان که یک فدراسیون بین‌المللی محسوب می‌شود، با موافقت رؤسای کمیته‌های بین‌المللی و آسیایی المپیک سال ٦٩ با ریاست فائزه هاشمی در تهران آغاز به کرد اما در سال ٨٩ تعطیل شد. از آنجا که اعتبار و امتیاز این فدراسیون از سوی مراجع بین‌المللی آن حفظ شده راه‌اندازی دوباره آن کار پیچیده‌ای نیست و فقط تعامل و جسارت مسئولان در رأس کار این کمیته را می‌خواهد. 
عضو سابق هیئت‌رئیسه فدراسیون هندبال با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «من در چند سال قبل هم خیلی پیگیر این بودم تا این فدراسیون را راه‌اندازی کنیم اما با كار سلیقه‌ای افراد به این حالت درآمد. اگر فدراسیون اسلامی ورزش زنان نبود، ورزش قهرمانی ما الان این نبود. اعتبار این فدراسیون همچنان پابرجاست و فقط باید دوباره صاحب تشکیلات شود و راه بیفتد».
بی‌شک باید بخشی از موفقیت‌های ورزش زنان را از دهه 70 تا تعطیلی فدراسیون اسلامی ورزش زنان به نام فائزه هاشمی نوشت. او با حمایت مرحوم آیت‌الله هاشمی، رئیس‌جمهور وقت شجاعانه در دورانی که موانع زیادی بر سر راه ورزش بانوان بود، اقدام به تشکیل این فدراسیون کرد. 
طاهریان درصدد است تا همچنان مثل گذشته از حمایت‌ها و توانایی‌های هاشمی برای توسعه ورزش بانوان بهره ببرد: «قطعا از خانم هاشمی برای راه‌اندازی مجدد فدراسیون اسلامی ورزش زنان استفاده خواهیم کرد. چون ایشان فردی هستند که دانش این کار را دارند. خانم هاشمی خودشان این فدراسیون را ایجاد کردند. اولین بار با حمایت حضرت آیت‌الله هاشمی بود که زنان ما اجازه حضور در مسابقات بین‌المللی را پیدا کردند. هم از ایشان و هم از همه کسانی که می‌توانند به توسعه ورزش زنان کمک کنند، استفاده می‌کنیم». این دوره از انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی برگزار شد که مثل ادوار گذشته از حواشی مهندسی‌کردن انتخابات دور نبود. 
قائم‌مقام سابق فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا در واکنش به این موضوع گفت: «این اولین بار نیست که من در چنین مجمعی حاضر می‌شوم. من در گذشته دو دوره عضو هیئت‌ اجرائی این کمیته بودم، به نظرم همه چیز خوب برگزار شد و رقابت وجود داشت. ٩ نفر برای نایب‌رئیسی کاندیدا بودند که انتخابات آن به دور دوم کشیده شد. انتخابات هیئت‌ اجرائی و دبیری هم همین‌طور به دور دوم رفت. خود من اصلا فکرش را نمی‌کردم که رئیس فدراسیون فوتبال نتواند برای هیئت اجرائی رأی بیاورد. به هر حال فوتبال رشته ملی ماست و حضور آن در چنین جایگاه‌هایی اهمیت دارد. یعنی می‌خواهم بگویم افراد همه مطالعه کردند و با رقابت رأی آوردند». 

نظر شما