شناسهٔ خبر: 23606503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شهرداری به چه می‌اندیشد؟

مردم تهران منتظر پرداخت عوارض در بزرگراه‌ها باشند

اصلاح‌طلبان نه تنها به فکر بالابردن هزینه‌های شهر تهران هستند بلکه به فکر شهرفروشی افتاده‌اند و در این راستا مطرح می‌شود که فروش بزرگراه‌های داخلی تهران از جمله طرح‌های احتمالی پایتخت است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - اصلاح‌طلبان از ابتدای در دست گرفتن امور شهرداری تهران، به فکر درآمدزایی از نقاط مختلف شهر و بالابردن هزینه‌ها برای شهروندان بودند و درواقع پایتخت را به مثابه یک دکان و مغازه پرسود نگاه می‌کردند.

در  این راستا رسانه‌های اصلاح‌طلب بر روی بدهی شهرداری تهران مانور دادند و آنرا سرسام‌آور توصیف کردند اما در خصوص طلب‌های شهرداری تهران از دولت درحالی که محمدعلی نجفی بعد از ۱۲ سئوال توانست به عنوان شهردار وارد جلسه هیئت دولت شود و امید برای وصول مطالبات شهرداری بوجود آمد، سکوت کردند.

با این حال نظریه و روش اصلی این جریان سیاسی برای اداره شهر تهران بالابردن هزینه شهر تهران و اخذ هزینه‌ها از شهروندان بوده است.

کسانی چون «محسن صفایی فراهانی»، فعال اصلاح طلب، «حسین مرعشی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، «سیدحسین هاشمی»، قائم مقام وزیر کشور و استاندار سابق تهران از پایین بودن هزینه زندگی در شهر تهران انتقاد و آنرا عاملی برای مهاجرت به پایتخت عنوان کردند و خواستار بالابردن هزینه برای جلوگیری از این امر شدند. [۱]

همچنین نجفی، شهرداری تهران با بیان اینکه هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های جهان چندان زیاد نیست، گفت:

«اگر نگاهی به تفاوت‌های هزینه زندگی در تهران با سایر شهرهای دنیا  بیاندازیم، در می‌یابیم که زندگی در تهران بسیار کم هزینه است، از همین رو تاکید می‌کنم که لازم است عوارض خودروهای لوکس افزایش یابد تا بیش از این شاهد تحمیل یک زندگی لوکس به شهر نباشیم. باید به قدری هزینه استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد که شهروندان استفاده از آن را به صرفه ندانند و به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق یابند.[۲] »

موضوعی که با انتقاد صادق زیباکلام از چنین طرحی همراه بود. این استاد دانشگاه تهران و همفکر اصلاح‌طلبان در این راستا بیان داشت:

«اگر مسئولان ما واقعا به دنبال راه‌چاره‌ای برای تهران و مدیریتش هستند، اول باید کاری کنند که مهاجرت در تهران کاهش یابد. یعنی پروژه‌های جدید را در استان‌های دیگر احداث کرده و به تدریج با برنامه ریزی ۵ یا ۱۰ ساله سازمان‌ها و اداره‌های دولتی را به شهرستانهای دیگر منتقل کنند.»

اما به نظر می‌رسد که کم کم اصلاح‌طلبان نه تنها به دنبال بالابردن هزینه‌های شهر تهران هستند بلکه می‌خواهند شهر را نیز با پوشش خصوصی‌سازی به حراج گذاشته و پروژه شهرفروشی را برای کسب درآمد، به راه بیندازند.

در همین رابطه، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرد احتمال واگذاری اتوبان‌های داخل شهر به بخش خصوصی وجود دارد و قرار است بخش خصوصی برای عبور خودروها از این معابر، عوارض دریافت کند.

پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری خود اعلام کرد احتمال دارد برخی بزرگراه های درون شهری تهران به بخش خصوصی فروخته شده و خودروها برای عبور از این بزرگراه ها، عوارض بپردازند. ما ناچاریم حتی خیلی کم به این سمت حرکت کنیم، با این روش، مکانیزم تامین منابع مالی در شهر متفاوت می شود.

حناچی گفت: با این روش، مسئولان شهرداری دیگر گزارش نمی دهند پروژه ای به خاطر مسایل مالی متوقف شده است.

او در پاسخ به این سئوال که از چه زمانی بحث فروش بزرگراه های تهران به بخش خصوصی و گرفتن عوارض از خودروها انجام می شود گفت:

این مسئله ای است که به آن فکر می کنیم ولی در دنیا، موضوع جا افتاده ای است. در این تصمیم گیری باید با سایر بخشها هماهنگ شود و مسئله را باید به دو گروه تفکیک کرد، یک گروه بزرگراه های موجود در شهر تهران است و گروه دوم، بزرگراه هایی مانند شهید شوشتری است که در حال احداث است، درباره گروه دوم، به این سمت می رویم ولی درباره گروه اول بزرگراه های موجود در تهران، باید مقدمات این کار فراهم شود[۳] .

البته معاون فنی و عمرانی نجفی مطرح نکرده که با ایجاد عوارضی‌ها در بزرگراه‌های شلوغ تهران چقدر به میزان ترافیک شهری افزوده خواهد شد و شهرداری چه تدابیری برای این موضوع اندیشیده است. البته قطعا با فروش بزرگراه‌ها به برخی از افراد پول هنگفتی هم به جیب شهرداری و هم به جیب این افراد خاص خواهد رفت و شهر در قرق متمولین و مسئولین اشرافی در می‌آید که جیب‌شان را با پول شهروندان تهرانی پر پول می‌کنند. 

[۱] https://www.mashreghnews.ir/news/۷۳۶۷۶۸

[۲] https://www.mashreghnews.ir/news/۷۸۷۸۰۷

[۳] http://www.entekhab.ir/fa/news/۳۸۸۴۱۵

نظر شما