شناسهٔ خبر: 23606222 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مهار آنفلوانزای مرغی در 8 استان

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 8 استان بحرانی کشور کنترل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، علی اصغر ماکنعلی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در 9 استان کشور به صورت انفجاری واحدهای مرغ صنعتی را درگیر کرده بود با اجرای برنامههای کنترل بهداشتی مهار شده اما روند شیوع این یبماری در مرغداریهای استان قم شدید است.

وی گفت: هم اکنون گروههای عملیاتی در مرغداریهای استان قم مستقر هستند و عملیات معدوم سازی و ضدعفونی را انجام میدهند.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشورافزود: استانهای آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی بیشترین آمار تلفات را در شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بخش مرغداریهای تخم گذاری صنعتی داشتند.

ماکنعلی تأکید کرد: با اجرای عملیات پیشگیری هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 16 استان کشور گزارش نشده است.

وی گفت: در برخی از استانها مواردی از بیماری در مرغهای محلی و روستایی گزارش شده اما به واحدهای صنعتی سرایت نکرده است.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور آمار تلفات را در مرغداریهای صنعتی تا هفدهم دی 17 میلیون و 300 هزار قطعه اعلام کرد و افزود: تاکنون در 457 واحد مرغداری صنعتی تخم گذار عملیات معدوم سازی اجرا شده است و فقط چهار مورد از مرغداریهای گوشتی به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده شدند.

ماکنعلی گفت: احتمال ابتلای واحدهای مرغ گوشتی در مقایسه با واحدهای مرغ تخم گذار نسبت یک به 65 است یعنی معمولاً به ازای هر 65 واحد تخم گذار یک واحد مرغ گوشتی درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان میشود.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ گوشتی در استانهای آذربایجان شرقی و قزوین گزارش شده است.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: تاکنون حدود 14 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده که 10 میلیون قطعه در واحدهای صنعتی جایگزین شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما