شناسهٔ خبر: 23605909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نماینده جنبش حماس در تهران با اشاره به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس:

عکس‌العمل‌ها باید متناسب با جایگاه قدس باشد

چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی خلاف موازین بین‌المللی، تصمیم خود مبنی بر اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. او مدعی شد: «اسرائیل حق دارد که پایتخت خودش را انتخاب کند. این یک حقیقت است. اورشلیم (بیت‌المقدس) فقط قلب تمام مذاهب نیست بلکه الان قلب یکی از موفق‌ترین دموکراسی‌های دنیا (اسرائیل) است!». بعد از چنین اقدامی موجی از مخالفت‌ها با این تصمیم ترامپ از سوی بسیاری از کشورها از جمله ملت‌ها و دولت‌های اسلامی صورت گرفت. حتی این تصمیم از سوی برخی کشورهای اروپایی هم با استقبال مواجه نشد. در واکنش به این اقدام، جنبش مقاومت حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم ترامپ به منزله باز کردن «در‌های جهنم» به روی منافع آمریکاست.» در همین زمینه با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران گفت‌وگو کردیم.

صاحب‌خبر -

شرایط کنونی و وضعیت فعلی تعامل میان گروههای فلسطینی چگونه است؟

بحرانها در مساله فلسطین همواره مایه و سببساز ترمیم شکافها و کاستن از فاصلهها میان برادران و دوستان در دیگر گروههای فلسطینی بوده است. ما امروز در فلسطین اگرچه ممکن است در پارهای از جزئیات اختلاف داشته باشیم، اما در رویارویی با رژیم صهیونیستی یکدست و یکصدا هستیم. ما در جبهه مقاومت فلسطینی از همه فلسطینیان و به طور اخص از رهبر فلسطین در رامالله میخواهیم برای رویارویی با خیرهسری و گستاخی آمریکایی که مسجدالاقصی و مقدسات ما را بلکه انسانها و آثار فلسطینی را نشانه رفته است، با ملت و در کنار ملت خود قرار گیرد.

با توجه به اقدام توطئهبرانگیز ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف این مساله چه واکنشهایی را در میان گروهها و مردم فلسطین در پی داشته است؟

آنچه به ما و گروههای فلسطینی مربوط میشود این است که این موضع جانبدارانه آمریکا از رژیم صهیونیستی امر تازهای نیست. اما مساله جدیدی که امروزه با آن مواجه هستیم، اعتراف آشکار به ارتکاب گناه از سوی یک شخص قالتاق است. از این رو عکسالعملها باید متناسب با جایگاه و منزلت مسجدالاقصی و قدس باشد و ما باید برای الاقصی و قدس بسیار تلاش و فداکاری کنیم. مساله دوم اینکه عکسالعمل در برابر چنین شخصی با این ذهنیت مجرمانه باید متفاوت باشد و ما در جبهه مقاومت فلسطینی دارای معادله و قانون واحدی هستیم و آن خیزش و قیام و مقابله با رژیم اشغالگر تا زوال اشغالگری است. شهرهای ناصره، حیفا و عکا، همه خواهران قدس هستند و زیر یوغ اشغالگری بهسر میبرند؛ تنها برنامه و اقدام ما همانا بازستاندن حقوق حقه خویش و برطرف کردن اشغالگری است. همانطور که در پاسخ پرسش قبلی ذکر شد، رهبری فلسطینی مستقر در رامالله باید اقدامات و گامهایی در حد و سطح فعالیتهای مردمی بردارد و اگر بخواهیم از اقدامات عملی سخن بگوییم باید یادآور شوم گروههای مقاومت و مردم با تمام امکانات و توان خود به صحنه آمدند و عکسالعمل خود را در برابر گردنکشی و تجاوزگری صهیونیستها به منصه ظهور میرسانند و ما به این وظیفه خود تا رهایی تمامی سرزمین خود و بازستاندن حقوق حقه خویش ادامه خواهیم داد.

آیا واکنش جهان اسلام در مورد این اتفاق میتواند تاثیر جدی در روند تحولات بگذارد؟

بدیهی است رژیم صهیونیستی در مقام یک دزد و سارق برای تحرکات مردمی که به دفاع و صیانت از حق فلسطین به صحنه آمدهاند، حساب ویژهای باز کرده است. به همین دلیل باید فعالیتهای مردمی با شیوه ابتکاری در سرتاسر میهن اسلامی تداوم یابد.
جا دارد همه عزیزانی را که در جهان اسلام و جهان آزاد خشم خود را از این اقدام ابراز و نیز همبستگی خود را با فلسطین اعلام کردند گرامی بداریم و از سوی دیگر باید گفت اگر چه تعامل حکومتها با این مساله نسبتا پیشرو بود، اما تا این لحظه در حد مطلوب نبوده است، زیرا نمیخواهیم بار دیگر غافلگیر شویم و در سطح رسمی عنوان شود که آماده مذاکرات هستند و نتیجه آن شود که مساله مجددا کمرنگ و از کانون توجهات دور شود. اکنون فرصتی پیش روی حکومتهای اسلامی قرار دارد چرا که دولت فعلی آمریکا خطوط قرمز جامعه بینالملل درباره مساله فلسطین را نادیده انگاشته است. از این رو لازم و مهم است که نباید دوباره به اقداماتی روی آورد که مسبب و بهوجود آورنده وضعیتی است که امروزه به آن رسیدهایم. در پایان باید تاکید کرد که ما صاحبان حق در فلسطین و قدس از طرفی از این اقدام احمقانه دولت فعلی آمریکا متاسف هستیم، اما در عین حال برای بازستاندن حقوق مشروع خود اول توجه خودمان به خدای عزوجل است و سپس به اراده ملت پرصلابتمان و حمایت ملتها و حکومتهای اسلامی و دوستانمان در جهان آزاد.

نظر شما