شناسهٔ خبر: 23605806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در نامه ۴۰ نماینده به روسای قوای مجریه و قضاییه مطرح شد

درخواست برای آزادی دانشجویان بازداشت شده اعتراضات اخیر

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی : با وجود پایان یافتن اعتراضات اخیر در کشور ، اما همچنان حواشی آن ادامه دارد و رایزنی‌ها برای آزادی بازداشت شدگانی که سوابق امنیتی ندارند ،  توسط برخی نمایندگان پیگیری می‌شود.  نماینده مجلس شورای اسلامی‌در نامه‌های جداگانه‌ای به رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی هر چه سریعتر بازداشت شدگان اعتراضات اخیر به ویژه دانشجویان و دانشجویان دختر بازداشتی شدند.
قاسم میرزایی نیکو با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: در متن این نامه که نسخه‌ای از آن به وزیر دادگستری و معاون پارلمانی رییس‌جمهور تحویل شده، آمده است: با توجه به آنکه حوادث تلخ و ناگوار اخیر در کشور بیش از همه باعث نگرانی دلسوزان و دغدغه‌داران شده و بر اساس گزارش‌های ارائه شده در جلسه غیرعلنی روز هفدهم دی ماه امسال، اگر این مسائل مورد تجزیه، تحلیل و کالبدشکافی دقیق قرار نگیرد،‌ مصالح و منافع ملی کشور دچار ضرر و زیان خواهد شد، به منظور جلوگیری از شدت یافتن ریشه‌های نارضایتی دستگیری‌های متعدد از سوی نیروهای امنیتی، ‌اطلاعاتی و انتظامی، ضمن تشکر از زحمات همه عزیزان به نظر می‌رسد تداوم نگهداری و طولانی شدن زمان بازداشت آنان به ویژه دانشجویان و علی‌الخصوص دانشجویان دختر بازداشتی مسائل و مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت. بر این اساس تقاضا داریم نسبت به رفع بازداشت دانشجویان دستور رسیدگی، اقدام و مساعدت عاجل را مبذول کنید.
میرزایی نیکو در پایان اعلام کرد: بر این اساس ما نمایندگان از رییس جمهور و رییس قوه قضاییه تقاضا داریم نسبت به رفع بازداشت دانشجویان دستور رسیدگی، اقدام و مساعدت عاجل را مبذول
 کنند.
گفتنی است نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی‌هم از موافقت با بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین خبر داد.
محمد کاظمی‌در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس روند جاری و درخواست کمیسیون قضایی مجلس به عنوان کمیسیون مرتبط با مسائل قضایی موافقت شده که برخی اعضای کمیسیون قضایی به زودی از زندان اوین بازدید کنند. وی افزود: قطعا در این بازدید از محل بازداشت زندانیان جریانات اخیر نیز بازدید خواهیم کرد و با متهمین نیز صحبت می‌کنیم.
پیگیری حادثه غمبار آتش‌سوزی نفتکش سانچی
این روزها ایرانی‌ها در غم از دست دادن دریادلانشان روزها را با غم سپری می‌کنند. مجلسی‌ها هم علاوه بر ابراز همدردی ، می‌کوشند تا زوایای این اتفاق را بررسی کنند. بر این اساس ، رئیس کمیسیون عمران مجلس از حضور وزیران امور خارجه، تعاون و راه در جلسه هفته آینده کمیسیون عمران برای پاسخگویی به ابهامات حادثه غمبار آتش سوزی نفتکش سانچی خبر داد.
محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: معتقدم در این حادثه وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی خارجی ضعیف عمل کرده است.
نماینده مردم جهرم ادامه داد: وزارت تعاون به عنوان مالک نفتکش، وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده حاکمیت در حوزه دریا و وزارت امور خارجه که نقش اصلی را در دیپلماسی خارجی داشت و به اعتقاد ما ضعیف عمل کرد و سهل انگاری داشت، برای پاسخگویی به کمیسیون عمران دعوت می‌شوند.
وی افزود: ابهامات مختلفی در این حادثه غم‌بار وجود دارد از جمله اینکه پس از تصادف کشتی باری چینی با نفتکش جمهوری اسلامی‌ایران به کشتی چینی به سرعت خدمات رسانی می‌شود اما نفتکش ایران در دریای چین روزها و شبها در آتش سوخت و غرق شد و جمعی از هموطنان عزیزمان را به کام مرگ کشاند. به نظر ما وزارت خارجه باید قویتر وارد عمل می‌شد و از کشورهای نزدیک به حادثه به ویژه کشور چین می‌خواست اقدامات لازم را انجام دهد.
در همین رابطه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در جلسه علنی مجلس ضمن تسلیت درگذشت جانباختگان حادثه نفتکش سانچی درگذشت پسرعموی نماینده خرمشهر را که جانباختگان این حادثه بود نیز تسلیت گفت.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را مسئول پیگیری حادثه آتش‌سوزی  نفتکش سانچی دانست و از مردم خواست تا به شایعات دراین حوزه توجه نکنند. رئیس جلسه تاکید کرد: اخبار باید از منابع موثق امنیتی و رسانه‌ای دریافت شود.
سوال از وزیر دادگستری 
وزیر دادگستری دیروز مهمان بهارستان بود تا در جلسه علنی مجلس به سوال نادر قاضی‌پور پاسخ دهد. آوایی در پاسخ به سوال این نماینده درباره مشکلات کارکنان شورای حل اختلاف  گفت: همه بخش‌های کشور گرفتار مشکل هستند و مشکلات فقط معطوف به شوراهای حل اختلاف نیست اما با توجه به وسع مالی دولت رضایت کارکنان شوراهای حل اختلاف را جلب می‌کنیم. در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که مدعی شده بود ایجاد اختلاف طبقاتی در قوه قضائیه اتفاق می‌افتد اما کارکنان شوراهای حل اختلاف ضمن آنکه از هیچ یک از امتیازات قوه قضائیه برخوردار نیستند، فقط ماهی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، از پاسخ‌های وزیر دادگستری قانع شد. سیدعلیرضا آوایی همچنین در پاسخ به سوال علیرضا محجوب  با اشاره به اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای شورای حل اختلاف گفت که اعتبار شورای حل اختلاف رشد خوبی داشته است و کمک مجلس را می‌طلبد.
و در ادامه  توضیحات او، علیرضا محمجوب نماینده تهران که خواستار پرداخت حداقل حقوق به ۱۱ هزار نفر از کارکنان شورای حل اختلاف شده بود از پاسخ آوایی قانع شد.
گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌دیروز همچنین در مصوبه‌ای به تغییر نام «صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی»به «صندوق توسعه صنایع دستی و فرش و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی» رای دادند.
همچنین‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در جلسه علنی صبح دیروز با یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون ثبت ارقام گیاهی وکنترل و گواهی بذر نهال مخالفت کردند.
یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر نهال در جلسه علنی صبح دیروز مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۶۰ رای موافق، ۹۹ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما