شناسهٔ خبر: 23604932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

پیام پاپ به الازهربرای ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز
ایسنا: رهبر کاتولیک‌های جهان در پیامی به شیخ الازهر، بر تقویت مذاکره برای ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید کرد. پاپ فرانسیس در پیامی به احمد الطیب که ۲۵ دسامبر عید میلاد مسیح را به وی تبریک گفته بود، گفت: من از شما به خاطر این اقدام برادرانه و اظهارات حکیمانه قدردانی می‌کنم و از خداوند می‌خواهم در هر گام صادقانه‌ای برای تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز بین بشریت و تقویت مذاکره، احترام به دیگران، نشر فرهنگ مذاکره و صلح و پاکسازی ما از هرگونه تدین دروغینی که در ایجاد انزجار و تحریک به خشونت نقش دارد، به ما کمک کند.

سفر هیات عربستان به لبنان برای مداخله در انتخابات پارلمانی
ایرنا: روزنامه «الاخبار» از سفر قریب الوقوع «نزار العولا» مشاور دفتر پادشاهی عربستان به لبنان خبر داد و نوشت: وی قرار است با «سعد حریری» نخست وزیر لبنان دیدار کند تا تمایل ریاض برای وحدت جریان ۱۴ مارس در انتخابات پارلمانی پیش رو را به وی اعلام کند. الاخبار نوشت: سفر مشاور دفتر پادشاهی عربستان به بیروت پیامدهای منفی خواهد داشت زیرا وی برخلاف پروتکل، با رئیس جمهوری و رئیس پارلمان لبنان دیدار نخواهد کرد و همین نارضایتی کاخ «بعبدا» (ریاست جمهوری) را در پی خواهد داشت.

رابرت دنیرو: ترامپ اگر باهوش بود خطرناک‌تر از الان می‌شد
مهر: رابرت دنیرو بازیگر سرشناس آمریکایی در یک برنامه رسمی اهدای جوایز سینمایی، با شدیدترین الفاظ دونالد ترامپ را کوبید و صفاتی جدید به وی داد. دنیرو که دو جایزه اسکار در کارنامه دارد، ترامپ را یک دیوانه و نوزاد نامید. دنیرو افزود: برای ترامپ که از توهین‌ لذت می‌برد، یک لقب جدید در نظر گرفته ام. این بازیگر سرشناس گفت: امروز رییس‌جمهور نوزادمان که البته من او را فرمانده ابله می‌خوانم، رسانه‌ها را مورد حمله قرار داده و از طریق حملات و دروغ‌هایی خارق‌العاده سعی می‌کند از اعتبار آن‌ها کم کند و آن‌ها را به سخره بگیرد. دنیرو گفت: ترامپ اگر باهوش بود خیلی خطرناک‌تر هم می‌شد اما او همین حالا هم خطرناک است. وی آمریکای دوره ترامپ را یک «کمدی غم‌انگیز تراژیک» نامید.

حمله موشکی به منطقه دیپلمات نشین کابل
ایسنا: منابع خبری از حمله موشکی تروریستی به منطقه دیپلماتیک واقع در کابل پایتخت افغانستان خبر دادند. وزارت کشور افغانستان اعلام کرد:حمله موشکی به خیابان چهاردهم منطقه «وزیر اکبر خان» شهر کابل، در نزدیکی سفارت کانادا تلفاتی در پی نداشت.همچنین ساختمان سفارت هند نیز، بر اثر برخورد موشک به طور جزئی دچار آسیب شد. این در حالی است که، تاکنون گزارشی از تلفات انسانی این حمله منتشر نشده و هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است. در چنین شرایطی،مقامات امنیتی افغان در ولایت «فراه» اعلام کردند:در حمله طالبان به یک مرکز امنیتی پلیس در این ولایت دست‌کم هفت پلیس کشته شدند. «محمدعارف شاه جهان» والی فراه گفت:حمله طالبان به نیروهای امنیتی در منطقه «ریگی» این ولایت انجام شد.

رهبر صرب‌های کوزوو به قتل رسید
ایرنا: «اولیور ایوانوویچ» رهبر صرب‌های کوزوو در پی تیراندازی فردی ناشناس کشته شد. وکیل ایوانوویچ با تایید مرگ وی به خبرنگاران گفت، بر اساس اطلاعاتی که در دست است، ایوانوویچ پس از تلاش ناموفق پزشکان در بیمارستان جان باخت. ایوانوویچ که رئیس حزب موسوم به «ابتکار شهروندان حزب سوسیال دموکرات» بود، در مرکز این حزب در شمال کوزوو هدف سوء قصد قرار گرفت. به گفته پزشکان، ایوانوویچ با پنج گلوله کشته شد. الکساندر وجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان نشست امنیتی برای بررسی این ترور را خواستار شد. ایوانوویچ به عنوان یک سیاستمدار میانه رو اپوزیسیون صرب شناخته می شد.

نخست‌وزیر رومانی استعفا کرد
فارس: نخست‌وزیر رومانی در پی اختلافات درون حزبی، ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری کند.«میهای تودوس» پس از آنکه نتوانست با رئیس حزب سوسیال‌دموکرات این کشور برای تقسیم قدرت به توافق برسد، ناچار به استعفا شد.هفته گذشته و پس از آنکه تودوس، «کارمن دان» وزیر کشور رومانی را به دروغگویی متهم کرد و از وی خواست از سمت خود کناره‌گیری کند، جنگ قدرت درون حزب سوسیال‌دموکرات شدت گرفت.

افزایش بودجه نظامی دانمارک برای مقابله با روسیه
فارس: نخست‌وزیر دانمارک از افزایش بودجه نظامی با هدف مقابله با تهدیدات روسیه خبر داد. دولت دانمارک قصد دارد بودجه دفاعی خود را به بهانه مقابله با فعالیت‌های نظامی روسیه در شرق و شمال اروپا افزایش دهد. «لوک راسموسن» نخست وزیر دانمارک گفت: رفتار روسیه فضای امنیتی ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی در منطقه دریای بالتیک به‌وجود آورده است. راسموسن تاکید کرد: برای عمل به وظیفه خود به عنوان عضو مرکزی ناتو، باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهیم.

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا طی ۲سال
ایسنا: داکا اعلام کرد، میانمار و بنگلادش درخصوص بازگرداندن آوارگان روهینگیایی به توافق رسیده‌ و نخستین مدت تعیین شده را برای بازگرداندن صدها هزار روهینگیایی مشخص کرده‌اند. بر اساس این توافقنامه، فرایند بازگرداندن پناهجویان روهینگیایی از زمان شروع آن در مدت دو سال تکمیل خواهد شد. این توافقنامه درخصوص روهینگیایی‌هایی است که پس از سرکوب نیروهای دولتی میانمار به بنگلادش گریخته‌اند و روهینگیایی‌هایی که پیش از آن در بنگلادش بوده‌اند، شامل این توافق نمی‌شوند.

نظر شما