شناسهٔ خبر: 23603605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در جنگ يمن 5000 کودک کشته يا زخمي شده‌اند

­صندوق کودکان سازمان ملل متحد، آماري را منتشر کرد که از کشته يا زخمي شدن بيش از 5000 کودک يمني و مبتلا شدن يک ميليون و 800 هزار نفر به سوء تغذيه حکايت دارد.

صاحب‌خبر -

در جنگ يمن 5000 کودک کشته يا زخمي شده‌اندبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ صندوق کودکان سازمان ملل متحد(يونيسف) روز سه شنبه آماري را درباره پيامدهاي جنگ در يمن منتشر کرد که از کشته يا زخمي شدن بيش از 5000 کودک و مبتلا شدن يک ميليون و 800 هزار نفر به سوء تغذيه حکايت دارد.
يونيسف همچنين اعلام کرد حدود دو ميليون کودک از جمله نيم ميليون نفر بعد از تشديد مناقشه در مارس 2015 و مداخله نظامي عربستان سعودي و متحدانش از تحصيل محروم شدند.
بر اساس اين گزارش، بيش از سه ميليون کودک از اين تاريخ به بعد متولد شدند و « يک نسل کامل » با پيامدهاي خشونت، ، يونيسف خاطر نشان کرد بيش از نيمي از جوانان يمني به آب آشاميدني و نظام بهداشتي مناسب دسترسي ندارند وآوارگي، بيماري، فقر و سوء تغذيه رو به رو خواهند بود.

بر اساس اين گزارش يک ميليون و 800 هزار کودک از سوء تغذيه شديد رنج مي برند و حدود 400 هزار نفر براي زنده ماندن به درمان فوري نياز دارند.
وبا و اسهال شديد بيش از يک ميليون نفر را گرفتار کرده است و کودکان زير پنج سال يک چهارم آنها را تشکيل مي دهند.
بر اساس آمار اين آژانس سازمان ملل متحد، بيش از 5000 کودک در خشونت هاي بعد از مارس 2014 کشته يا زخمي شده اند که در مقايسه با آمار مارس 2017 افزايش 1000 نفري را نشان مي دهد.
يونيسف خاطر نشان کرد در پايان سپتامبر 2017، 256 مدرسه به صورت کامل تخريب شده بود، در 150 مدرسه آوارگان جنگ ساکن بودند و 23 مدرسه در اشغال گروه هاي مسلح بود.
مريتکسل رلانو Meritxell Relano نماينده يونيسف در يمن اعلام کرد کودکان يمني « از پيامدهاي ويرانگر جنگي رنج مي برند که در آن نقشي ندارند ».
طبق اين گزارش، در يمن که فقيرترين کشور خاورميانه و از جمله کشورهاي بسيار فقير جهان به حساب مي آيد بيش از 11 ميليون کودک به کمک انساني فوري نياز دارند.
سازمان ملل متحد سال گذشته اعلام کرد يمن با « بدترين بحران انساني جهان » رو به رو است.
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني، در جنگ يمن بيش از 9200 نفر کشته و 53 هزار نفر زخمي شده اند و اغلب اين افراد را غير نظاميان تشکيل مي دهند.
اين گزارش همچنين از جان باختن 2200 نفر به علت همه گيري وبا حکايت دارد که از ماه آوريل در يمن گسترش پيدا کرده است.
يمن به شدت به کمک بين المللي و واردات غذايي وابسته است که با محدوديت هاي عربستان سعودي و متحدانش رو به رو است.

نظر شما