شناسهٔ خبر: 23603439 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایجاد مراکز توانبخشی هلال‌احمر در استانها/در ایران چند حادثه رخ می‌دهد

R1014143/P1014143/S2,18,23,24,25,1392/CT12

رئیس جمعیت هلال احمر از ایجاد مراکز جامع توانبخشی در تمام استانهای ایران برای کمک به نیازمندان خبر داد و گفت: هیچ نقطه ای از کشور مصون از وقوع حوادث نیست زیرا ۳۳ حادثه در کشور ما قابلیت به وقوع پیوستن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، علی اصغر پیوندی در افتتاحیه کارگاه 2 روزه بررسی نحوه هماهنگی و مدیریت عملیات بهداشت و درمان اضطراری زلزله کرمانشاه، ضمن تسلیت حادثه نفتکش سانچی، اظهار داشت: مرحوم عبدالهی یکی از سرنشینان این کشتی از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان فارس بود، برای تمامی عزیزان از دست رفته آرزوی غفران الهی و برای بازماندگان آرزوی صبر داریم.

وی به توانمندی‌های سازمان‌ها و معاونت‌های زیر مجموعه جمعیت هلال احمر از جمله سازمان امداد و نجات، سازمان جوانان، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی اشاره کرد و اظهار داشت: اعتبار جمعیت هلال احمر در میان مردم بسیار قابل توجه است و امیدواریم بتوانیم این اعتماد را حفظ، ارتقا و گسترش دهیم تا به پشتوانه این اعتبار گام‌های بلندتری برداریم.

پیوندی با تاکید بر اینکه دنیای امروز همواره با حوادث غمبار در اقصی نقاط کشور همراه است، بیان کرد: زندگی بدون حادثه اجتناب ناپذیر است و این موضوع بر توسعه اجتماعی و فرهنگی تاثیر منفی دارد.

یک و نیم میلیارد نفر تحت تاثیر حوادث

رئیس جمعیت هلال احمر درباره آمار جانباختگان در حوادث طبیعی طی سالیان اخیر، عنوان کرد: یک و نیم میلیارد نفر تحت تاثیر حوادث بودند؛ 700 هزار نفر بر اثر وقوع حوادث طبیعی جان خود را از دست دادند و حدود یک و نیم میلیون نفر هم مجروح شدند.

وی ادامه داد: در کشور ما هم حوادث مختلفی قابلیت بروز دارد و از 43 حادثه ای که می‌تواند در دنیا به وقوع بپیوندد، 33 حادثه در کشور ما قابلیت به وقوع پیوستن دارد و هیچ نقطه ای از کشور مصون از وقوع حوادث نیست؛ بنابراین لازم است ارگان‌های امدادی چون جمعیت هلال احمر، توانمندی امدادرسانی به هموطنان در حوادث و حضور در کنار آنها در لحظات نخست وقوع حوادث را بالاتر ببرد.

ثانیه‌های نخست وقوع حوادث، زمان طلایی برای کمک محسوب می‌شود

پیوندی با بیان اینکه وظیفه اصلی جمعیت هلال احمر امداد و نجات است و ثانیه‌های نخست وقوع حوادث، زمان طلایی برای کمک محسوب می‌شود، عنوان کرد: ما باید در لحظات مختلف با تمام وجود آماده باشیم تا عملکرد بسیار خوبی را در زمان وقوع حوادث داشته باشیم و تحقق این امر منوط به آمادگی کامل جمعیت هلال احمر در تمامی لحظه‌ها است.

به گفته وی، یکی از شاخصه‌های مهم در زمینه امدادرسانی به مردم در زمان وقوع حوادث، بهداشت، درمان  و توانبخشی است و اسکان، تغذیه و درمان اضطراری از جمله مواردی است که باید در زمان وقوع حوادث به آن توجه کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در زمینه درمان اضطراری بسیار توانمند است، یاداور شد: انسجام کاری بسیار خوبی میان کارکنان و مدیران معاونت بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر وجود دارد و این موضوع باعث شده تا به نحو مطلوبی به وظایف محوله در زمینه کمک به هموطنان در حوادث عمل کنند.

وی بیان کرد: معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی نه تنها در حوادث بلکه در غیر از مواقعی که حادثه ای اتفاق نیافتاده است، وظیفه خدمت رسانی دارد و ما باید در حفظ سلامت انسانها بتوانیم کارهای جدی و خوبی انجام دهیم و نیازمندی انسان ها را برطرف کنیم.

پیوندی با تاکید بر اینکه زلزله کرمانشاه نکات بسیار زیادی را در پی داشت که باید در حوزه‌های مختلف بررسی و مستند سازی شود تا در زمان وقوع زلزله‌های مشابه از این تجربیات استفاده شود، گفت: جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه در حوزه درمان اضطراری بسیار خوب عمل کرد و توانست در ساعات اولیه با استقرار تیم درمانی و عملیاتی خود در مناطق آسیب دیده، عملکرد خوبی داشته باشد.

وی به برپایی بیمارستان موقت جمعیت هلال احمر در محوطه بیمارستان سرپل ذهاب برای امدادرسانی به هموطنان اشاره کرد و یادآور شد: در شرایطی که بیمارستان وزارت بهداشت بر اثر وقوع زلزله تخریب شده بود و امکان ارائه خدمات درمانی بیمارستان وجود نداشت،  مرکز درمانی موقت هلال احمر توانست در همان ساعات اولیه، خدمات درمانی خوبی را به هموطنان زلزله زده ارائه دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: خدمات معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی با اعزام نیروهای درمانی برای ارائه خدمات به هموطنان زلزله زده در گستره 7 شهر یک هزار و 950 روستا، عملیات درمانی اضطراری و عملیات توانبخشی کار بسیار سنگینی است که این اقدامات قابل تقدیر است.

مرکز جامع توانبخشی در تمام استان‌ها مستقر شود

پیوندی درباره استقرار مرکز جامع توانبخشی در تمامی استانها، تاکید کرد: استقرار مرکز جامع توانبخشی در تمام استان‌ها باید عملیاتی شود تا افراد نیازمندی که به هلال احمر مراجعه می‌کنند، از خدمات درمان مورد نیاز برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه با گسترش فعالیت‌های توانبخشی بتوانیم به  وظیفه خود عمل کنیم، عنوان کرد: معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر  پیشانی اول نظام سلامت نیست؛ اما در توانبخشی باید در خط نخست خدمت رسانی باشیم و این موضوع از جمله وظایف ذاتی جمعیت هلال احمر است.

انتهای پیام/

نظر شما