شناسهٔ خبر: 23603089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست پارلمان اروپا درباره ایران مطرح شد؛

برخی از بانک های اروپا آماده اند تا با ایران همکاری کنند

یکی از نمایندگان پارلمان اروپا گفت: آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرد. برخی از بانک های اروپا آماده اند تا با ایران همکاری کنند. به این طریق می توان به شهروندان ایرانی کمک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر ، پارلمان اروپا  امروز نشستی درباره ایران برگزار کرد. این نشست با سخنرانی «یوهانس هان» کمیسر توسعه اتحادیه اروپا آغاز شد. وی در آغاز سخنرانی خود اعلام کرد که امروز ناآرامی های اخیر در ایران و آنچه وی نقض حقوق بشر توسط تهران خواند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یوهانس هان گفت: ابتدا به توافق هسته ای با ایران اشاره می کنم. در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶، آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرای توافق هسته ای توسط ایران را تأئید و لذا تحریم ها علیه از سوی  توسط  آمریکا، اروپا و سازمان ملل لغو شدند. این نقطه عطفی در اعلام ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران بود. اتحایه اروپا موضع واحدی درباره برجام داشته و ۲۸ کشور عضو آن نیز در این خصوص توافق دارند. ما بر تداوم اجرای برجام تأکید داشته و از ۲ سال پیش تا کنون آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۹ گزارش پایبندی ایران به برجام را به تأئید رساند.

وی افزود: جمعه گذشته دیدم که آمریکا بار دیگر تعلیق تحریم های ایران را تأئید کرد. چند روز پیش نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی همراه با ظریف وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه ۳ کشور عضو اتحادیه اروپا به بررسی این توافق پرداختند. همه طرف ها تأئید کردند که برجام توافقی مؤثر بوده، باید حفظ شود و برای امنیت اروپا، خاورمیانه و جهان نیز مفید است.

هان تاکید کرد: هفته گذشته نیز دیداری برای بررسی موضوعات مورد نگرانی ما در خصوص تنش ها در خاورمیانه، برنامه موشک های بالستیک ایران و نیز اعتراضات هفته های گذشته در ایران برگزار شد. باید همه این موضوعات را خارج از توافق هسته ای مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: ما به حوادث اخیر در ایران توجه داشته و نماینده ما نیز در دوم ژانویه با صدور بیانیه ای پس از مشورت با همه ۲۸ کشور عضو به صراحت اعلام کرد که تلفات انسانی در ایران در این موضوع غیرقابل قبول بوده و آزادی بیان باید تضمین گردد.ما همچنین نگرانی خود را در این خصوص به اطلاع مقامات ایران رساندیم. بر اساس اطلاعات ما، بیش از ۲۰ نفر از  جمله نیروهای امنیتی ایران در این حوادث جان خود را از دست دادند. همچنین گزارش هائی درباره مرگ در زندان ها داشتیم. ایران باید تمامی موراد نقض حقوق بشر در این کشور را در این خصوص مورد تحقیق و تفحص قرار داده و مسببین آن را مسئول بداند. حقوق افرادی که در این اعتراضات دستگیر شدند باید بر اساس استانداردهای بین المللی رعایت شود.

هان افزود: این نکته که رئیس جمهور روحانی تأکید بر ایجاد فرصتی برای بیان مصالحت آمیز اعتراضات در خیابان ها و شبکه های مجازی داشتند نیز مثبت ارزیابی می شود. بیشتر ناظرن بر این باورند که اوضاع اقتصادی عامل این اعتراضات بوده است. و همکاری های سیاسی میان اروپا و ایران نیز در راستای اجرای کامل برجام  هم در راستای بهبود اوضاع اقتصادی همه شهروندان ایرانی  است. در عین حال نباید فراموش کنیم که محدودیت های اعمالی بر آزادی های مدنی و اجتماعی در ایران یکی از نگرانی ها برای ما است. اتحادیه اروپا هرگز از طرح موضوع حقوق بشر با ایران خودداری نمی کند.

وی در ادامه گفت: در این راستا، حقوق بشر اولین دستور نشست نوامبر سال گذشته میلادی بود و ما آن را در چارچوب روابط سیاسی خود با ایران ادامه نیز می دهیم. همکاری ما با ایران در راستای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور خواهد بود. به همکاری اقتصادی خود با ایران در این راستا ادامه می دهیم. برداشتن تحریم ها نقطه آغاز مهمی برای بهبود شرایط اقتصادی ایرانی ها بود؛ اما این امر کافی نیست.

«کنوت فلکن‌ اشتاین» یکی دیگر از اعضای پارلمان اروپا نیز مدعی شد: این سخنان مطلوب بود؛ اما آنچه در ایران روی داد با این گفته ها در تعارض بود. ایرانی ها از همه گروه های اجتماعی به خیابان ها آمدند و علیه فساد و هزینه های کشور خود در عراق، سوریه و یمن اعتراض کردند.

«ماریتجه شاکه» از اعضای هلندی پارلمان اروپا گفت که ایران در سوریه نقشی مخرب دارد و اینکه اروپا و ایران هدف مشترکی در نابودی داعش دارند، دلیل بر اشتراک منافع نیست.  بحث حقوق‌بشر از بحث برجام جداست «و به همین خاطر می‌توانیم هر زمان که خواستیم، آن را مطرح کنیم و تحریم‌های جدیدی علیه آنها اعمال کنیم.»

«اودو وُیگت» یکی از نمایندگان آلمانی پارلمان اروپا بیان کرد: اگرچه بررسی کارکرد حقوق بشر در دیگر کشورها برای اروپا مهم است؛ اما باید حقوق‌بشر در کشورهای آمریکای شمالی، عربستان سعودی و اسرائیل را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

«باربارا لوخبیهلر» نماینده آلمانی دیگری در پارلمان اروپا مدعی شد: مشارکت کنندگان در اعتراضات ایران، عمّال خارجی نبودند، بلکه نمایندگان اتحادیه‌ های خصوصی بودند که برای دست یابی به حقوق بشر تلاش می کردند!

«کلاوس بوخنر» نماینده دیگری در پارلمان اروپا تاکید کرد: آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرد. برخی از بانک های اروپا آماده اند تا با ایران همکاری کنند. به این طریق می توان به شهروندان ایرانی کمک کرد.

«فرانتس اوبرمایر» از اعضای اتریشی پارلمان اروپا بیان کرد: اتحادیه اروپا باید تهران و ریاض را برای حل و فصل مشکلاتشان پشت یک میز بنشاند؛ چرا که تقابل این دو کشور خطرناک است.

«فابیو کالستالدو» نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا گفت که تظاهرات اخیر می‌توانست ایران را به سوریه‌ای دیگر تبدیل کند و اتحادیه اروپا باید با پایبند ماندن به برجام و تقویت اقتصاد ایران، به مردم ایران کمک کند.

«جانوس کوروین میکه» نماینده لهستان در پارلمان اروپا گفت: اتحادیه اروپا خود با تعارض هایی مواجه است؛ پس چرا خواستار ان است که تهران را همانند خود کند؟ همسایه ایران دارای بمب اتم است؛ چرا اروپا از ایران می خواهد تا این سلاح را نداشته باشد؟

«تونه کِلام» نماینده کشور استونی در پارلمان اروپا ادعا کرد: ایران نشان داده است که به دنبال خشونت است؛ لذا باید تغییر حکومت در آن را بررسی کنیم!

نظر شما